Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Clasa pregătitoare - primul pas pe drumul școlarității

Învăţământ primar | Alte discipline

Propus de: ioanasbs | 03.08.2020 08:14 | Revista cadrelor didactice nr. 66/2020 | 638 vizualizări

Articolul cuprinde un scenariu al unei ședinte cu părintii ,
activitate în care se prezintă profilul de formare al
absolventului de clasa a IV-a, structurat pe cele 8 competențe
cheie.

Clasa pregătitoare – primul pas pe drumul școlarității
Prof. Anca Ioana Șugar
Școala Gimnazială ,,Lucian Blaga” Satu Mare

Una dintre provocările acestui an școlar a fost participarea la
programul de formare continuă din cadrul ,,Proiectului CRED –
Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți”. Numesc
această activitate de formare drept o provocare, deoarece datorită
pandemiei o parte a cursului am desfășurat-o online, prin
webinarii pe Google Meet. Prin participarea la acest curs mi-am
dezvoltat competența digitală, mi-am schimbat viziunea asupra
modului de abordare a competențelor programei școlare, iar
schimbul de opinii și de experințe de predare-învățare-evaluare
cu celelalte colege mi-a îmbogățit experiența didactică cu
resurse educaționale valoroase. Una dintre temele dezbătute în
cadrul acestui curs a fost legată de prezentarea părinților
elevilor de clasă pregătitoare a profilului de formare a
absolventului de clasa a IV -a, structurat pe baza celor 8
competențe cheie.
Prima întâlnire cu părinţii elevilor de clasă pregătitoare
impune învăţătoarei atât prezentarea competenţelor prevăzute
în programa şcolară, cât şi prezentarea celor 8 competenţe
cheie care vor contribui la formarea profilului elevului la
sfârşitul ciclului primar.
Toate cele 8 competenţe cheie sunt la fel de importante pentru că
fiecare dintre ele contribuie la crearea unei vieţi de succes în
societatea cunoaşterii.
Prezint mai jos un scenariu al unei ședințe cu părinții în care
voi descrie modalitatea de prezentare a celor 8 competențe cheie:
Comunicare în limba maternă, Comunicare în limbi străine,
Competențe matematice și competențe de bază în științe și
tehnologii, Competența digitală, A învăța să înveți,
Competențe sociale și civice, Spirit de inițiativă și
anteprenoriat, Senzibilizare și exprimare culturală.
Activitatea debutează folosind sloganul ,,Să facem
cunoștință!“. După ce se realizează prezentarea
învățătoarei/învățătoarelor clasei, părinții vor face
cunoștință prin intermediului unui joc. Astfel, pentru
prezentarea competenţei – ,,Comunicare în limba maternă” voi
folosi jocul ,,Caruselul”. Caruselul este o metodă care se poate
valorifica şi la clasă în cadrul mai multor
discipline:matematica, l. română, ştiinţe sau în cadrul unor
activităţi cu adulţii. Metoda constă în aşezarea părinților
pe două şiruri de scaune, faţă în faţă. Profesorul lansează
o întrebare, iar părinții îşi răspund reciproc. Apoi, prin
voluntariat, răspunsul este făcut public. Înainte de formularea
următoarei întrebări, participanţii îşi schimbă locul pe
scaune, mutându-se întotdeauna pe scaunul din stânga, astfel
încât fiecare să poată veni în contact cu toţi ceilalţi.
Această mutare se face când conducătorul jocului va adresa
cuvântul: CARUSEL. Prin folosirea acestei metode fiecare părinte
are ocazia de a cunoaşte grupul de părinţi al clasei. Vor
observa astfel că şi elevii vor dobândi pe parcursul ciclului
primar cunoştinţe despre limba maternă ceea ce va duce la
formarea competenţei ,,Comunicare în limba maternă”.
În continuare fiecare părinte va trebui să rostească un salut,
să ofere informaţii despre sine sau să numere până la 10
într-o limbă străină. Părinţii vor afla astfel că elevii vor
învăţa să participe la interacţiuni verbale şi într-o altă
limbă, dezvoltându-şi astfel competenţa – ,,Comunicare în
limbi străine.”
Voi împărți apoi părinții în două grupe – grupa
părinţilor care au fetiţe şi grupa părinţilor care au
băieţi. Vom stabili astfel câte fete şi câţi băieţi vor
forma clasa pregătitoare. Vom continua activitatea prin stabilirea
de comun acord a denumirii clasei. Părinții vor face propuneri în
acest sens. Deoarece albinele sunt viețuitoarele care reprezintă
hărnicia împreună cu părinţii am decis să alegem denumirea
,,Clasa Albinuţelor”. Clasa va avea nevoie de o mascotă a clasei
care va fi o albinuță , a cărei nume îl vom alege cu elevii.Voi
informa părinţii că prin acest
exerciţiu am prezentat a treia competenţă cheie – Competenţe
matematice şi competenţe de bază în ştiinţe şi tehnologii.
Întreaga activitate desfăşurată în cadrul şedinţei are
nevoie de atenţie, de utilizarea unor metode şi tehnici care să
conducă la finalitatea acesteia, ceea ce presupune utilizarea
competenţei – A învăţa să înveţi.
Pentru că viitorii elevi ai clasei pregătitoare vor învăţa
într-o clasă din alternativa educaţională step by step, voi
prezenta părinţilor un material în format PPT , prin care voi
descrie principiile alternativei, modul de organizare a grupului de
elevi, modul de predare şi de evaluare precum şi organizarea
activităţilor de după amiază. Materialul prezentat va fi
însoţit de poze reprezentând activităţi din anii trecuţi
şcolari. Voi sublinia faptul că pentru această prezentare am
folosit competenţa digitală, competenţă pe care elevii şi-o
vor forma pe parcursul anilor de studiu.
În continuare voi implica cele două grupe de părinţi în
realizarea a 8 albinuţe, fiecare grupă realizând câte 4 albine.
Pentru această activitate voi pune la dispoziţia părinţilor
materialele necesare, voi explica modalitatea de lucru. Voi cere ca
sarcinile în cadrul grupului să fie împărţite, astfel încât
fiecare participant să-şi aducă contribuţia la realizarea
albinuţelor. Prin această activitate practică, voi informa
părinţii că şi în activităţile şcolare elevii vor munci în
echipă ceea ce le va forma competenţe sociale şi civice.
După realizarea albinuţelor fiecare participant va trebui să
decupeze din carton un hexagon. Toate piesele obținute le vom lipi
pe o coală mare cartonată astfel încât se va obţine un fagure.
Participaţii vor observa că activitatea se va realiza punându-se
accent pe creativitate, cooperare cu ceilalţi membri ai grupului.
Astfel voi introduce părinţilor competenţa – Spirit de
iniţiativă şi anteprenoriat.
Pentru prezentarea ultimei competenţe vom folosi cele 8 albinuţe
realizate de către părinţi pe care voi lipi etichete cu cele 8
competenţe cheie. Acestea vor fi aşezate pe fagurele realizat de
părinţi. Ne vom exprima astfel bucuria faţă de rezultatele
muncii noastre din cadrul şedinţei şi vom încheia prima
întâlnire cu crearea unor versuri despre hărnicie.
Albinuţele harnice
La şcoală vor veni,
Cu spor de vor munci
Înţelepciune vor dobândi!

Bibliografie:
Suport curs ,,Proiect CRED – Curriculum relevant, educație
deschisă pentru toți”

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

8 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN