Articolul își propune să ofere câteva instrumente utile în formarea unei imagini de sine fidele, în testarea stimei de sine și în conștientizarea calitaților pe care le are elevul de liceu.
Comunicarea eficientă
Învăţământ liceal | Consiliere si orientare
Propus de: camelia_apostoae | 05.08.2022 13:21 | Revista cadrelor didactice nr. 87/2022 | 396 vizualizări
Comunicarea eficientă
Ca diriginte, în vederea realizarii unei comunicari eficiente cu elevii de liceu, este important să ne regăsim cu preocupări din următoarea listă:
• Sunt informat în domeniul psihologic și astfel am posibilitatea de a-i înțelege pe elevi și de a-i accepta
• Sunt surprins de cat de diverși sunt oamenii
• Imi place sa le spun oamenilor despre ei înșiși
• Am capacitatea de a anticipa reacțiile oamenilor
• Formez oameni, modelez destine
• Imi place sa dau explicații, să dirijez, să încurajez
• Mă încânta sa mi se adreseze întrebări la care să răspund, astfel, avand posibilitatea de a transform interesul în curiozitate
• Vocea mea este calda
• Sunt optimist și convingător
Această listă poate fi completată cu alte noi experiențe, în vederea unei autoaprecieri pozitive și a unei proiectări eficiente a activității dirigintelui.
In acest context, dirigintele poate propune elevilor să completeze următoarea listă, menită a forma o imagine de sine cât mai clară referitoare la lucrurile pe care elevii știu și le place să le facă. Li se poate cere să-și imagineze ca sunt niște arbori și ca toate lucrurile pe care le știu despre ei sunt niște crengi :
• Lucruri pe care știu să le fac mai repede și mai bine decât alții
• Lucruri pe care le fac dacă mi se cer, dar nu le fac
• Lucruri pe care nu știu să le fac, dar mi-ar plăcea să învăț să le fac
• Lucruri pe care le prețuiesc cel mai mult în viață
• M-aș bucura cel mai mult să fac acest lucru
Elevii pot cere colegului de banca să faca aprecieri despre ei și pot ei înșiși să facă aprecieri despre colegi.
Imaginea de sine, în funcție de cât este de bună,determina stima de sine, care poate fi ridicată sau scăzută. Pentru a testa stima de sine, li se poate propune elevilor să completeze pentru următoarele firmații cu DA, OARECUM, NU PREA, sau NU și să-și pună apoi o notă de la 1 la 10 :
• In general sunt satisfacut de mine însumi
• Câteodată mă gândesc că nu sunt bun de nimic
• Cred că am și calități
• Sunt capabil să fac lucruri la fel de bune ca alții
• Simt că am motive să fiu mândru
• Am certitudinea că sunt inutil
• Consider că sunt om persoană de incredere
• După tot ce mi se întâmplă, cred că sunt ghinionist
• Aș dori să am mai mult respect pentru mine însumi
• Am mereu o atitudine pozitivă, de apreciere față de mine însumi
Pentru a fi conștienți de calitățile pe care le posedă, pot fi solicitați să bifeze calitățile care îi caracterizează din lista de mai jos :
1. Am idei noi
2. Sunt curios
3. Am imaginatie
4. Accept ușor schimbarea
5. Adopt mereu soluții noi în activitatea mea
6. Sunt sigur de mine
7. Accept provocarile
8. Resursele mele sunt nelimitate
9. Sunt echilibrat emotional
10. Infrunt orice situație
11. Termin întotdeauna ce mi-am propus
12. Mă concentrez ușor
13. Când mi-am propus ceva, fac totul pentru a reuși
14. Chiar dacă nu-mi place, fac ceea ce trebuie
15. Sunt hotărât
16. Sunt înțelegător
17. Am darul vorbirii
18. Sunt plin de tact
19. Știu să ascult
20. Am simțul umorului
Aceste calități pot fi grupate pe categorii :1-5- creativitate, 6-10 încredere de sine, 11-15 autodisciplină, 16-20 comunicare.
Pot fi adăugate și alte calități care nu sunt trecute în exercițiu, li se poate cere colegilor sa faca același lucru apoi se pot compara propriile aprecieri cu cele ale colegilor și se pot trage apoi concluziile necesare.
Atunci când se concluzionează se reflect asupra următoarelor probleme:
a. Corespunde cee ace cred eu despre mine cu ceea ce cred ceilalti ?
b. Comportamentul meu îmi pune în valoare calitățile ?
c. Am calități cărora nu le-am acordat importanță?
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.