Această pandemie ne-a forțat să descoperim noi metode de a ne perfecționa. Contextul actual a mutat totul în on-line, chiar și conferința internaționale Fischer, adresată profesorilor de limba engleză, părinților și profesorilor de alte specialități.
CONFERINȚA INTERNAȚIONALĂ FISCHER 2020
Învăţământ liceal | Limbi moderne
Propus de: andreeahamorszki | 03.09.2021 00:18 | Revista cadrelor didactice nr. 80/2021 | 261 vizualizări
Această pandemie ne-a forțat, într-un fel, să descoperim noi metode de a ne perfecționa și de a ne continua viața obișnuită de zi cu zi. Într-un an absolut normal, zilele acestea (septembrie 2020) aș fi participat la București la Conferința Internațională Fischer, ediția a 13-a. Dar contextul actual a mutat totul în on-line, chiar și organizarea unei conferințe internaționale, adresate profesorilor de limba engleză, și, anul acesta în premieră, și părinților și profesorilor de alte specialități.
Conferința s-a axat în principal pe mediul virtual, pe facilitarea accesului la noi metode de predare, la noi materiale digitale, adaptate provocării acestui an școlar. O primă întrebare pe care ar trebui să ne-o adresăm ar putea fi despre cum ne face să ne simțim predarea on-line și despre care sunt cele mai pronunțate obstacole în acest domeniu. Marea majoritate a profesorilor au răspuns cu menținerea interesului elevilor pe tot parcursul orei, ceea ce reprezintă “sfântul graal al învățării” (Sinatra et al, 2015). Concret, sarcinile de lucru trebuie să le trezească și mențină interesul, să-i provoace, să avem un scop clar al lor, ușor de înțeles, temele abordate să fie interesante și practice, elevii să poată relaționa cu subiectele alese, să-și poată vedea progresul de la o lecție la următoarea, să-i implicăm activ pe toți, să colaboreze și să comunice eficient în timpul orei (breakout rooms). Elevii să simtă că ei formează o comunitate în on-line, să aibă sentimentul apartenenței. Este de o importanță vitală pentru a avea un curs de succes în on-line. Orele cele mai memorabile sunt cele în care se creează relații de succes, în care te simți conectat la colegii de clasă, la profesor și că aparții unui grup. De aici decurg respectul reciproc, încrederea și găsirea în mod eficient a unui scop comun. Stabilirea unor bune relații în cadrul clasei alimentează și dezvoltă învățarea. În acest sens, trebuie stabilite reguli clare încă de la început; ar fi ideal ca elevii să fie cei care le propun: promovarea unei atitudini pozitive față de colegi, atmosferă de lucru plăcută, să-și arate latura umană, empatia, responsabilități comune, să-și lase camerele pornite, iar dascălul să-și cunoască bine elevii, să-i implice în cât mai multe activități pe grupe/perechi (breakout rooms), să-i încurajeze și laude pentru efortul depus. Manualele digitale sunt un plus pentru predarea în on-line. Ele aduc o structură cu care elevii sunt deja familiarizați, acoperă temele programei școlare, includ activități interactive, conținutul audio/video este deja integrat, dispun de instrumente variate de lucru, oferă acces la caietul de exerciții aferent manualului, ca să menționez doar câteva dintre avantajele unui manual digital. Se apelează tot mai mult la meoda de predare “inversată” (flipped classroom), din cauza timpului mai redus de lucru în on-line. Elevii devin responsabili pentru ceea ce și cum învață, noțiunile noi le deprind înaintea orei prin studiu individual și în clasă le pun în practică prin aplicații. Bineînțeles, în această abordare, se ține cont de vârsta elevilor, de nivelul lor, de lungimea textelor, de cât ajutor din partea profesorului au nevoie. Verificarea răspunsurilor corecte se face prin numirea unui elev de către profesor, prin numirea unui coleg de către alt coleg, prin intermediul căsuței de dialog (chat box) din cadrul aplicației, prin sondaje sau întrebări cu variante de răspuns. De asemenea, conținuturile alese să fie adaptate ca lungime unei ore în on-line și întotdeauna să avem un plan B în cazul în care tehnologia ne face probleme.
Cum îi putem implica pe elevi? Surprinzându-i, pasând mingea în terenul lor și dându-le lor ocazia să vină cu întrebările pentru o imagine care să-i provoace, să-și exprime sentimentele vis-a-vis de acea imagine, să fie ei cei care creează întrebările pe baza unui text. “Predarea on-line deschide noi oportunități și noi nivele ale creativității” (Hamie Johnson).
Putem dezvolta lecții on-line de succes dacă urmăm câțiva pași de bază: să dezvoltăm o comunitate on-line strâns unită, un mediu pozitiv și care oferă sprijinul necesar; să planificăm ora adecvat, cu scopuri și obiective clar stabilite și adaptate on-line-ului; să-i implicăm pe elevi în moduri multiple și variate.
Bibliografie:
Pacansky-Brock, Michelle- “Best Practices for teaching with Emerging Technologies”, Routledge, New York, 2013
Dummet, Paul; Hughes, John and Stephenson, Helen-”Life Advanced”, National Geographic Learning, Cengage Learning, London, 2017
Lonka, Kirsti-”Phenomenal Learning from Finland”, Edita, Helsinki, 2018
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.