Ghid de bune practici in vederea atingerii dezideratului responsabilizarii copiilor in activitatile cotidiene de la grupa.
Crearea responsabilitatii copiilor la grupa
Învăţământ preşcolar | Toate disciplinele
Propus de: Ligiamoise | 26.02.2023 17:28 | Revista cadrelor didactice nr. 91/2023 | 302 vizualizări
Crearea responsabilității la grupă
Autor: Prof. Inv. Prescolar Moise Ligia-Gabriela
Grădinița cu Program Normal Ciupelnița
Pornind de la ideea că „Fiecare copil pe care îl educăm este un om pe care îl câștigăm”, (Victor Hugo) educaţia pentru mai târziu este unul din dezideratele importante ale şcolii româneşti, fiind un agent puternic al schimbării, al îmbunătăţirii sănătaţii si al mijloacelor de trai, contribuind la stabilitatea socială și stimulând creșterea economică pe termen lung.
Unul dintre pilonii importanţi ai educaţiei este responsabilizarea copiilor, obişnuirea lor cu munca, cu executarea unor sarcini de lucru pentru a exersa efectiv la grupă: consecvenţa, implicarea, finalizarea, succesul dar și insuccesul, deoarece pentru a înregistra „victorii” şi pentru a evolua calitativ, copilul trebuie sa aibă parte de exerciţiu şi câteodată chiar i de greşeli din care să poată învăţa.
Socializarea copiilor în grădiniţă se referă nu numai la o înţelegere mai bună a „ celuilalt”, la crearea unor conexiuni cu cei de vârstă apropiată şi cu adultul, ci presupune şi obişnuirea cu un metacontext al regulilor, ca şi repere fixe ce ghidează activitatea copilului atât în grădiniţă cât şi în familie, atât în cadrul instituţional cât şi în afara acestuia.
În cadrul „Reperelor fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea timpurie a copilului de la naştere la 7 ani”, la Subdomeniul: Dimensiunea socială, Aspectul specific: Dezvoltarea comportamentului pro-social, la secţiunea „Practici de sprijin” sunt stipulate următoarele:
Stabilţi rutine şi reguli care să fie respectate în mod regulat, dar ţinând cont şi echilibrând în mod flexibil nevoile individuale ale copilului.
Repetaţi reguli simple: „Acum mâncăm, înainte să mâncăm trebuie să ne spălăm pe mâini. La fel fac mama și tata...”; „înainte să ieşim în curte, strângem jucăriile”.
Lăudaţi copilul pentru respectarea acestor rutine şi reguli.
Stabiliţi reguli simple, repetaţi-le în fiecare situaţie similară şi reacţionaţi la comportamentul copilului.
Luând ca resursă aceste informaţii, am dorit să obţin o uniformizare a colectivului şi o angrenare a tuturor copiilor în sarcini care pot fi îndeplinite de toţi preşcolarii (grupă mică- mijlocie). Astfel, am realizat ecusoane cu fiecare sarcină de la grupă, cu principalele materiale didactice implicate în activităţi (reprezentând imagini):
ecusoane cu cărţi de colorat şi creioane pentru Centrul Bibliotecă,
ecusoane cu piese de construit la Centrul Construcţii,
ecusoane cu pahare de apă si acuarele la Centrul Artă,
ecusoane cu puzzle la Centrul Joc de masă,
ecusoane cu scaune, etc.
Ecusoanele au fost introduse la grupă sub forma unui joc: „ Jocul curăţeniei”. În cadrul acestuia, fiecare a primit o misiune de îndeplinit, iar ducerea la bun sfârşit a misiunii a fost recompensată verbal prin încurajări de tipul:” Bravo! Sunt mândră de tine! Te-ai descurcat minunat!”. De asemenea, jocul a fost introdus prin spunerea unei poveşti scurte despre importanţa curățeniei, cum ne ajută ea să fim mai sănătoşi, să facem treabă mai repede şi să găsim mai repede lucrurile cu care dorim să ne jucăm.
În funcţie de numărul copiilor prezenţi, am distribuit în mod egal sarcinile şi am împărţit copiii pe echipe: de ex: 3 copii au fost responsabili la Centrul Artă, 3 copii la Centrul Bibliotecă, ș.a.m.d.
Responsabilii cu scaune aşezau scăunelele în semicerc la Întâlnirea de dimineaţă sau la pregătirea pentru somn lângă pătuţuri pentru ordonarea hainelor.
Pentru a evita monotonia dar și pentru a-i determina să experimenteze toate responsabilitățile, am realizat rotația sarcinilor in fiecare zi.
„Jocul curăţeniei” a durat câteva săptămâni, până când nu a mai fost necesară explicarea regulilor, copiii orientându-se singuri după ecusoane chiar din a 2-a săptămană. După o anumită perioadă am retras ecusoanele şi am observat că preşcolarii şi-au însuşit în mare măsură regulile de respectare a curăţeniei, ştiind ce trebuie să facă la începutul unei activităţi sau la finalul acesteia, la intrarea în sala de grupă şi la începerea activităţilor organizate frontal.
Prin joc şi încurajare continuă, copiii au reuşit să înţeleagă reguli transmise simplu dar şi importanţa lor, am atins obiectivul de conştientizare a regulilor şi am contribuit la dezvoltarea autonomiei personale a preşcolarilor.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.