Articolul analizează strategii de abordare a atitudinii
adolescenților vizavi de școală, concentrându-se pe strategii
moderne.
Cum gestionăm relația adolescenților cu școala și învățarea?
Învăţământ liceal | Consiliere si orientare
Propus de: LauraBerteanu | 05.10.2024 21:46 | Revista cadrelor didactice nr. 113/2024 | 94 vizualizări
Cum gestionăm relația adolescenților cu școala și învățarea?
Felul în care adolescenții privesc școala și educația în
general reprezintă o îngrijorare semnificativă pentru părinți,
profesori și societate în general. Adolescența este o perioadă
care implică schimbări majore – emoționale, fizice și
cognitive – iar felul în care adolescenții percep educația este
adeseori influențat de numeroși factori. Acest articol analizează
strategii de abordare a atitudinii adolescenților vizavi de
școală, concentrându-se pe înțelegerea perspectivelor
individuale, stimularea implicării individuale, promovarea unei
mentalități evolutive și crearea unui mediu în care ei să se
simtă susținuți.
Înțelegerea perspectivei adolescenților:
Primul pas în abordarea relației adolescenților cu educația
este să înțelegem perspectiva lor. Adolescenții se află într-o
fază de dezvoltare în care caută independență și adeseori pun
la îndoială autoritatea, inclusiv sistemul școlar. Este posibil
să aibă senzația că educația este irelevantă pentru viața
lor, să o perceapă mai degrabă ca pe o povară, decât ca pe o
oportunitate. Pentru mulți, modelul de școală tradițional,
concentrat pe prelegeri, pe teste standardizate și pe memorare,
pare lipsit de legătură cu viața reală și cu obiectivele lor
pentru viitor. Este prin urmare esențial să-i ascultăm, atunci
când ne vorbesc despre îngrijorările și experiențele lor. Dacă
le înțeleg frustrările și poartă conversații deschise,
părinții și profesorii pot înțelege mai bine cauzele care stau
la baza dezinteresului.
Încurajarea implicării prin relevanța materiei
Una din cele mai eficiente metode de a-i încuraja pe adolescenți
să ia școala mai în serios este ca educația primită să fie
relevantă în raport cu interesele și aspirațiile lor pentru
viitor. Adolescenții adeseori nu reușesc să vadă legătura
directă între ceea ce învață în sala de clasă și
aspirațiile lor din lumea reală. Prin urmare, este important să
legăm informația academică de aplicații practice. De exemplu,
dacă le arătăm elevilor cum este folosită matematica în
tehnologie, inginerie sau chiar în crearea de jocuri video, le
putem câștiga interesul. În mod asemănător, dacă demonstrăm
felul în are lecțiile de istorie se leagă de evenimente sociale
sau politice curente, putem ajuta elevii să înțeleagă
importanța de a învăța despre trecut. Educația experimentală
și cea bazată pe proiecte sunt alte metode de a crește implicarea
elevilor. Când lucrează la proiecte concrete, adolescenții vor
înțelege mai ușor valoarea practică a lucrurilor despre care
învață.
Promovarea unei mentalități evolutive
Mulți adolescenți se confruntă cu prejudecăți, cu idei fixe,
sunt convinși că inteligența și abilitățile sunt elemente
înnăscute, care nu pot fi schimbate. Această mentalitate îi
poate face să se simtă neputincioși atunci când întâmpină
dificultăți la școală. Promovarea unei mentalități evolutive
– încrederea că abilitățile pot fi dezvoltate prin efort și
perseverență – poate avea un impact puternic asupra felului în
care adolescenții abordează educația. Părinții și profesori
pot ajuta în această direcție lăudând efortul depus. De
exemplu, când un elev dă un randament slab, în loc să-i spunem
„Nu ești bun la materia asta,” putem încerca o abordare de
genul: „Poți să-ți îmbunătățești rezultatele, prin
exercițiu.” Când încurajăm evoluția, oricât ar fi de mică,
îi ajutăm pe elevi să se concentreze pe învățare, mai degrabă
decât pe eșec.
Un mediu de susținere
Un mediu în care să se simtă susținuți, deopotrivă acasă și
la școală, este esențial pentru succesul adolescenților.
Dinamica socială și provocările emoționale sunt factori extremi
în viața lor de zi cu zi. Este crucial să le asigurăm suport
emoțional și înțelegere în această perioadă. Acasă,
părinții pot crea un mediu structurat, dar totuși flexibil, care
să pună accent pe importanța educației dar să lase totodată
spațiu și timp pentru relaxare și creativitate. La școală,
profesorii și educatorii pot oferi un mediu propice prin promovarea
resurselor de sănătate mintală, prin încurajarea susținerii
între colegi sau prin crearea unei mentalități care să
valorifice punctele forte individuale și diverse stiluri de
învățare.
În concluzie, pentru a gestiona felul în care adolescenții
abordează școala și procesul de învățare, este nevoie de o
abordare multilaterală, care să combine înțelegerea, implicarea,
mentalitatea și un mediu sănătos. Dacă ne ocupăm de
provocările și potențialul unic al fiecărui adolescent în
parte, educația devine un instrument care să-i facă să se simtă
puternici, mai degrabă decât să le provoace frustrări.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.