Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Demers didactic - metodologie centrată pe competențe cheie

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: ona_c | 03.08.2023 14:36 | Revista cadrelor didactice nr. 96/2023 | 350 vizualizări

Tema articolului e schimbarea învățării care corespunde nivelului cognitiv, informativ al învățării, spre învățarea prin învățarea participativă, ca învățare ,pentru (reflectarea învățării în comportamente și atitudini.

Demers didactic - metodologie centrată pe competențe cheie
Profesor pentru învățământ primar Coza V. Ioana Maria
Școala Gimnazială ..Avram Iancu,, Baia Mare

Competențele, acest ,,ansamblu multifuncțional şi trasferabil de
cunoștinţe, deprinderi/ abilități și aptitudini necesare în
situaţii diferite” (Lege nr. 1/2011 din 5 ianuarie 2011 Legea
educaţiei naţionale) reprezintă finalitățile educației.
Finalităţile învăţământului primar sunt reprezentate de
competențele cheie. Achizițiile elevului la finele ciclului primar
îi vor permite acestuia operări simple, concrete, în contexte
cunoscute.
Centrarea demersului educativ pe competențele cheie permite
construirea punților interdisciplinare, permite realizarea
transferul și mobilizarea cunoștințelor și a abilităților în
contexte de viață, dar și valorificarea contextelor formale, non
formale și informale de învățare. Se poate observa o schimbare a
învățării, învățare care fusese despre ... (care corespunde
nivelului cognitiv, informativ al învățării), spre învățarea
prin ... (învățarea participativă) și ca învățare pentru ...
(reflectarea învățării în comportamente și atitudini).

Disciplina Istorie
Clasa a IV-a
Subiectul lecției Ce e istoria ?
COMPETENȚE CHEIE
SUGESTII ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE COMPETENȚE
COMUNICAREA ÎNTR-O LIMBĂ MATERNĂ CIORCHINELE- La ce te
gândești câ auzi cuvâtul istorie?

NOȚIUNI DE VOCABULAR
Care este semnificația termenilor: societate, deceniu ? 3.2.
Utilizarea corectă a termenilor istorici accesibili în situații
de comunicare orală și scrisă (Programa școlară pentru
disciplina ISTORIE, 2014)
COMUNICAREA ÎNTR-O LIMBĂ STRĂINĂ EXPLICAREA PROVENIENȚEI
TERMENULUI ISTORIE
− Cuvântul istorie vine din limba greacă (
historia) și semnifică cercetare, povestire 3.2. Utilizarea
corectă a termenilor istorici accesibili în situații de
comunicare orală și scrisă (Programa școlară pentru disciplina
ISTORIE, 2014)

COMPETENȚA MATEMATICĂ, ȘTIINȚIFICĂ ȘI TEHNOLOGICĂ NOȚIUNI
MATEMATICE ( unitatea de învățare-unități de măsură) :
DECENIU, SECOL
După cum spuneam, istoria este o știință care cercetează drumul
parcurs de societate de-a lungul veacurilor. Am întâlnit la
matematică, în anul trecut, la unitățile de învățare pentru
timp noțiunile : deceniu, secol.

REALIZAREA UNEI AXE A TIMPULUI

3.1. Recunoașterea unor termeni istorici în cadrul unor surse
accesibile (Programa școlară pentru disciplina ISTORIE, 2014)
COMPETENȚA DIGITALĂ VIZIONAREA UNOR SECVENȚE DE FILME
ISTORICE(folosind motoarele de căutare digitale) care surprind
evenimente marcante din istoria poporului român
Dacii , film istoric româno-francez, regizat în 1967 de Sergiu
Nicolaescu
Mihai Viteazul , film istoric românesc, regizat în 1971 de Sergiu
Nicolaescu după scenariul lui Titus Popovici
Personajul Alexandru Ioan Cuza apare în filmul „Rug și
flacără”, în regia lui Adrian Petringenaru, film regizat
în1980. 2.1. Identificarea de surse istorice utilizând o varietate
de instrumente, inclusiv tehnologiile de informare și comunicare
(Programa școlară pentru disciplina ISTORIE, 2014)
A ÎNVĂȚA SĂ ÎNVEȚI 1. Alege MODALITATEA DE ÎNVĂȚARE care
crezi că ți se potrivește cel mai bine și care presupui că te
va ajuta să înveți la obiectul ISTORIE:
 vizuală ( hărți, filme, prezentări, imagini etc)
 vocală ( de a asculta ceea ce ai învățat)
 povestirii ( pe baza lucrurilor pe care le ai de învățat
creează o poveste)
 notării (notează ceea ce ai învățat sub formă de rezumat,
idei, structurat)
 sau o alta

2.TU EȘTI PROFESORUL
Încearcă tu sa inveti pe altcineva ce ai de invat azi, prin
metoda ce ți se potrivește.
4.3. Manifestarea unei atitudini deschise in cazul unor situații
care presupun comunicarea
COMPETENȚE SOCIALE ȘI CIVICE

MUNCA ÎN ECHIPĂ- extrageți, din secvențele de film vizionate,
diferențele /asemănările sociale COMPARÂND perioadelor vechi
și actuale.
PERIOADA VECHE ALEASĂ (precizați la ce film faceți
referire) PERIOADA ACTUALĂ
asemănări

deosebiri


2.2. Aplicarea unor procedee simple de analiză a surselor pentru a
identifica informații variate despre trecut (Programa școlară
pentru disciplina ISTORIE, 2014)

SPIRIT DE INIȚIATIVĂ ȘI ANTREPRENORIAT JOC DIDACTIC
Esti un mic antreprenor. Deți o monedă/ o hartă/ un obiect veche/
vechi. Adu minim trei argumente prin care se reliefezi valoarea
produsului deținut. Încearcă sa o vinzi colegilor cât mai scump.
4.3. Manifestarea unei atitudini deschise in cazul unor situații
care presupun comunicarea (Programa școlară pentru disciplina
ISTORIE, 2014)
SENSIBILIZARE ȘI EXPRIMARE CULTURALĂ EXPRESSION Realizarea pe
grupe a UNOR POSTERE/AFIȘE pentru MARCAREA PERSONALITĂȚI
PERSONAJULUI principal surprins într-o secvență de film vizionat
( vezi COMPETENȚA DIGITALĂ) 4.3. Manifestarea unei atitudini
deschise in cazul unor situații care presupun comunicarea (Programa
școlară pentru disciplina ISTORIE, 2014)

Bibliografie:
Programa școlară pentru disciplina ISTORIE CLASA a IV-a- anexa nr.
2 la ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5003 /02.12.2014
MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE
https://www.edu.ro/sites/default/files/DPC_31.10.19_consultare.pdf:
REPERE PENTRU PROIECTAREA, ACTUALIZAREA ŞI EVALUAREA CURRICULUMULUI
NAȚIONAL DOCUMENT DE POLITICI EDUCAȚIONALE, data accesării 28
noiembrie 2021
https://www.edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Legislatie/2020/LEN_actualizata_octombrie_2020.pdf
( LEGE Nr. 1/2011 din 5 ianuarie 2011 Legea Educației Naţionale
Text în vigoare începând cu data de 15 octombrie 2020 REALIZATOR:
COMPANIA DE INFORMATICĂ NEAMŢ Text actualizat prin produsul
informatic legislativ LEX EXPERT în baza actelor normative
modificatoare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea
I, până la 15 octombrie 2020), data accesării 28 noiembrie 2021

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

7 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN