Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Desenul și pictura – „ explozii stelare ” ale personalității

Învăţământ primar | Abilităţi practice/ Educaţie tehnologică

Propus de: oli79 | 19.01.2021 10:36 | Revista cadrelor didactice nr. 69/2021 | 301 vizualizări

Psihologia consideră că desenul reprezintă o oglindă a personalității copiilor. Prin prisma acestei viziuni, desenul a devenit un obiect de studiu, în formarea personalității copilului, începând din etapa preșcolară.

Desenul și pictura – „ explozii stelare ” ale personalității

„ Psihologia consideră că desenul reprezintă o oglindă a personalității copiilor. Prin prisma acestei viziuni, desenul a devenit un obiect de studiu, în formarea personalității copilului, începând din etapa preșcolară.
Primele „ mâzgăleli ” pe care le fac copiii, cu creionul , cu creta, cu degetul sau cu bățul pe hârtie, pe ziduri, pe trotuare, pe porți, apar dintr-un impuls interior, asemenea săritului, alergatului, cântecului și vorbirii.
Treptat, și mai ales prin grădiniță desenele sunt mai perfecționate dovedind cunoaștere, înțelegere, gândire și trăire.
Universul desenului copilăresc se îmbogățește și se perfecționează pe măsura dezvoltării psihice și a formării școlare din grădiniță și clasele I – IV ”.( )
„ În desen, majoritatea copiilor redau modele învățate, de aceea preocupările educatoarelor și învățătorilor se îndreaptă spre impulsionarea copiilor de a găsi soluții noi, din ce în ce mai complexe. Învățând elemente compoziționale, executând desene diverse, copiilor li se oferă posibilitatea de a stimula formarea intelectuală, atingerea unor performanțe și realizarea unor ansambluri compoziționale deosebite.
Desenul decorativ, prin formele sale a început să fie studiat prin obiecte de artă populară decorativă : vase, ulcioare, farfurii, etc. Am studiat împreună cu copiii motivele artistice, copiii observând asemănări și deosebiri între motivele decorative. După un șir de activități dirijate, copiii au realizat lucrări decorative îmbinând creativ motivele decorative cunoscute. Am familiarizat copiii cu elemente de limbaj plastic, cu organizarea spațiului plastic, apoi am trecut la structuri practice compoziționale. Pe lângă dezvoltarea spiritului de creativitate, acest tip de activități au o valoare formativă nu numai prin cunoștințele noi însușite ci și prin atitudinea justă față de muncă, educarea spiritului de ordine și acuratețe, dezvoltarea sensibilității și receptivității și cultivarea simțului estetic”.( )
„ Fără a încerca o detaliere exactă a tuturor formelor de desen și pictură aș enunța doar câteva forme, mai cunoscute de desen : cu creionul, cu carioca, cu cerneluri colorate, cretă colorată sau pasteluri, cu grafitul și metoda „ grafiti ” iar pentru pictură o gamă largă de tehnici pentru grădiniță : pictura cu degetul, pictura cu palma, pictura cu paiul, pictura cu piaptănul, pictura cu ceara, pictura cu lipici, tamponul din cârpe, tehnica stropirii prin sită, tehnica ștampilării, pictura cu sfoara, iar pentru elevii mai mari și cercurile de pictură : tehnica tempera, acuarele, goașă, iar ca genuri ale picturii amintim : peisajul, portretul, natură statică și compozițiile, care pot fi istorice, religioase și compoziții de gen ”.( )
În cercurile de pictură pe lângă activitatea preponderent creativă, elevii sunt stimulați să cunoască arta națională și internațională, pictorii români și universali, operele și tehnicile lor de lucru și multe alte detalii specifice realizării picturale ( încadrarea, culori și umbre, expresivitatea liniilor și a petelor de culoare, studiul structurilor plastice, formele spațiale și plane).
Subliniind încă o dată că cercurile artistico-plastice de pictură sunt frecventate în general de copii cu aptitudini și talent la desen, că prin activitățile desfășurate talentul se dezvoltă spre performanță considerăm că aceste activități au în final rolul de a forma viitori pictori și oameni de cultură și artă în România. Se mai impune o subliniere – cea legată de îmbinarea
desenului și picturii cu alte activități plastice : îndoirea și decuparea hârtiei, modelajul în lut sau gips, colajul și alte activități manuale.
Expozițiile din școală,din alte spații dinafara școlii, articolele din presă și recenziile artistice, albumele de pictură personală, ale profesorilor și elevilor, aduc prestigiu și aprecieri deosebit de onorante pentru școală.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

675 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN