Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Dezvoltarea creativității la copii- o provocare permanentă

Învăţământ primar | Consiliere si orientare

Propus de: simona_victory | 16.02.2022 23:55 | Revista cadrelor didactice nr. 83/2022 | 309 vizualizări

Cu ajutorul creativitații copiii
pot depăși momentele vieții. Creativitatea cât și imaginația
sunt alimentatoare ale inovației și bune conductoare către
știință, artă sau tehnologie și matematică.

Dezvoltarea creativității la copii - o provocare permanentă
Prof. înv. primar Mocioi Victoria Simona
Școala Gimnazială „Alexandru Ștefulescu” Tg-Jiu, jud. Gorj

Creativitatea este un termen foarte generos care de-a lungul
timpului a fost definit în sute de feluri. În principal, când
vorbim despre creativitate ne referim la 3 aspecte: la produsele
creative, la trăsăturile de personalitate ale persoanelor creative
şi la gândirea creativă.
Când vorbim despre creativitate, majoritatea dintre noi ne
gândim în primul rând la domeniul artistic: pictură,
literatură, muzică, dans. Când spunem imaginaţie, visare,
fantezie, gândul ne zboară mai ales la perioada copilăriei. Fiind
un termen foarte cunoscut, fiecare dintre noi ştim câte ceva
despre creativitate.
Creativitatea poate fi văzută ca o trăsătură pe care
fiecare o are mai mult sau mai puţin dezvoltată. Chiar dacă nu
produc opere de artă sau nu fac invenţii, mulţi oameni dau
dovadă de creativitate în viaţa de zi cu zi. Copiii își
manifestă din plin creativitatea în activitățile pe care le fac.
Interesul, curiozitatea, spontaneitatea, deschiderea la nou,
tendința de a îmbina realul cu fantasticul, toate aceste
ingrediente necesare creativității se manifestă în copilărie.
Cu timpul și mai ales odată cu începerea școlii,
creativitatea pare a intra în declin. Picasso spunea: “Orice
copil este creativ. Problema este cum să îl faci să rămână
aşa şi când creşte. Deşi toţi ne naştem cu potenţial creativ
şi îl manifestăm în copilărie, dacă nu ne cultivăm constant
creativitatea riscăm să ne pierdem această calitate. Pentru a-și
folosi potențialul creativ adulții trebuie să aibă dezvoltate
și alte trăsături de personalitate: independenţă, încredere
în sine, deschidere la nou, tolerarea ambiguităţii, simţ critic.
Creativitatea la copii este o definiție a imaginației sau
a creării de noi idei originale. Cu ajutorul creativitații copiii,
pot depăși momentele vieții. Creativitatea cât și imaginația
sunt alimentatoare ale inovației și bune conductoare către
știință, artă sau tehnologie și matematică.
• Inventați povești împreună. La început ele vor fi create
doar de părinți sau dascăli, apoi copilul va continua să adauge
noi personaje și elemente. Îl puteți face pe cel mic chiar eroul
poveștii, astfel, el își va putea imagina cum merge în diverse
aventuri.
• Oferiți-i copilului materiale care să-i dezvolte imaginația.
O cutie de carton poate deveni usor o corabie sau un castel, un
prosop poate deveni mantia unui super erou. Pentru copii, explorarea
materialelor este cea mai importantă parte a creației și nu
rezultatul final. Materialele ajutătoare trebuie să fie simple și
ușor de utilizat.
• Fiecare om se naște cu facultatea de a fi creativ, care la unii
este mai dezvoltată, iar la alţii nu.
Cu toate acestea, dacă o lăsam să lâncezească, în timp
această abilitate se va toci și se va intra astfel într-o lume a
automatismelor. Astfel, copilul de azi, adultul de mâine va uita
să mai gândească şi va pierde controlul asupra propriei vieți
și posibilitatea de a o îmbunătăți. Creativitatea la copii
poate fi dezvoltată sau în cazurile mai puțin fericite poate fi
îngropată dincolo de dorințele noastre.
• Copilul va merge numai pe drumurile batatorite, va gândi numai
cum l-au învăţat cei de dinaintea lui, va fi sclavul unor tipare
şi imaginația se va bloca. De aceea este atât de important de-a
dezvolta creativitatea la copii, pentru că în fiecare moment, în
fiecare situație dificilă, copilul să fie capabil să găsească
cel puţin o ieşire, o rezolvare alternativă şi astfel să poată
alege ce este mai bun.
• A fi creativ cu viaţa ta înseamnă a te putea remodela, a fi
deschis la a înţelege mai mult decât înţelegi în momentul
prezent, din tine şi din ceilalţi, a căuta alternative şi
soluţii la problemele ce inevitabil se ivesc, a rămâne mai ales
mobil, dându-ţi astfel posibilitatea unei creşteri din interior.
Așadar, înseamnă a-i permite copilului interior să traiască în
continuare în tine. A-l lăsa să te ajute să descoperi şi să
redescoperi magia şi bucuria visului ce se împleteşte cu
realitatea.
Plecând de la cele expuse mai sus și în urma studiilor făcute pe
acestă temă, se disting cinci niveluri ale creativității:
-creativitatea expresivă,
- creativitatea productivă,
- creativitatea inventivă,
- creativitatea inovatoare și
- creativitatea emergentă
Exisă de asemenea și o serie de factori care blochează
creativitatea: blocaje de tip emoțional, blocaje de ordin cultural,
perceptiv și metodologic. Cunoașterea acestora determină luarea
de măsuri preventive. Relația dascăl- elev trebuie să fie
deschisă unui dialog permanent, să faciliteze permanent
existența unui climat psihic stimulator exprimării creative a
elevilor.
Creativitatea se cultivă prin maniera de a învăța, prin
comportament, prin aptitudini intelectuale, imaginative care o
dezvoltă și o stimulează prin experiențe de viață și prin
programe specializate, prin metode didactice moderne și
interactive.

Bibliografie
*** Psihopedagogie – curs pentru examenele de definitivat şi
grade didactice, Ed. Polirom, 1998
Cristea,Sorin: Pedagogie (vol. II), Ed. Hardiscom, 1997
Ionescu, M. Radu. Didactica modernă, Ed Dacia 2003
Mușata Dacia-Bocoș, Instruirea interactivă, Editura Polirom,
Iași, 2013

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

670 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN