Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Dezvoltarea emoțională și socială

Învăţământ primar | Discipline opţionale

Propus de: manuela-sirca | 29.06.2016 12:26 | Revista cadrelor didactice nr. 31/2016 | 1249 vizualizări

Sănătatea emoțională este factorul predictiv pozitiv pentru succesele școlare.

Inteligența emoțională este abilitatea individului de a cunoaște, a identifica, conștientiza, exprima și a controla emoțiile. Inteligența emoțională și socială se referă la abilitatea de a te înșelege pe tine însuți. dar și de a-i ănțelege pe ceilalți.
Folosirea inteligentă a emoțiilor înseamnă:
- stăpânirea impulsurilor emoționale;
- receptivitate la sentimentele celorlalți;
- citirea emoțiilor celuilalt;
- asigurarea echilibrului emoțional personal;
- gestionarea și negocierea conflictelor;
- păstrarea relațiilor interpersonale pozitive.
Dezvoltarea emoțională a elevilor este decisivă pentru succesul școlar și reușita în viață. Potrivit cercetărilor există cinci elemente care compun inteligența emoțională:
# Conștiința de sine presupune identificarea și înțelegerea emoțiilor, conștientizarea unei emoții care se schimbă, înțelegerea diferenței dintre gânduri, emoții și comportamente, încrederea în sine, înțelegerea consecințelor unor comportamente în termeni de emoții.
# Autocontrolul reprezintă managementul emoțiilor dificile, controlul impulsurilor, managementul constructiv al furiei, mâniei, dorința de adevăr, conștiinciozitatea, adaptabilitatea, inovarea, disciplina.
# Motivația înseamnaă a fi capabil(ă) să stabilești obiective și să le îndeplinești, optimism și speranță în fața obstacolelor,și eșecurilor, inițiativă, dorința de a reuși, perseverență, dăruire.
# Empatia înseamnă a fi capabil(ă) ”să te pui în pielea diferitelor persoane cu care relaționezi”, cognitiv și afectiv, a-i înțelege pe ceilalți, perspectivele acestora, ale arăta grijă, atenție; înțelegerea diversității.
# Managementul relațiilor sociale presupune stabilirea și păstrarea relațiilor, rezolvarea conflictelor, cooperarea, colaborarea, capacitatea de a lucra în echipă, comunicarea, influența, conducerea.
Nivelul coeficientului de inteligență emoțională al cadrelor didactice este de departe variabila cea mai importantă pentru crearea în clasă a unui mediu sănătos din punct de vedere al inteligenței emoționale. Profilul unui cadru didactic de succes, inteligent emoțional, presupuneun bun management al emoțiilor negative.
Cadrul didactic trebuie: - să își identifice propriile sentimente;
- să își înțeleagă trăirile emoționale, asumându-și răspunderea lor;
- să conștientizeze nevoile emoționale proprii.
Cunoscându-se pe sine el va putea să sprijine elevii oferindu-le ajutor în analiza sentimentelor de comunicare, acordându-le sprijin printr-o atitudine pozitivă, înțelegându-le și respectându-le sentimentele prin atitudine, îvățându-i să își rezolve problemele și din punct de vedere emoțional.

Exerciții pentru managementul emoțiilor:
* Se realizează un panou pentru vocabularul emoțiilor cu titlul ”Ce ne spun emoțiile noastre?” În funcție de informațiile primite se poate ajusta demersul didactic de la diferite ore.
* Realizarea unui jurnal pentru urmărirea emoțiilor în fiecare zi.

Exerciții pentru analiza propriilor emoții:
* ”O emoție/ un nume”- identificarea și denumirea emoțiilor personale ale colegilor.
* Analizează și scrie trei propoziții despre ”Cum te simți...?”- acasă, la școală, pe stradă, cu prietenii, când înveți, când ai un eșec/succes.
* Dă exemple de situații când ești...fericit, trist, stresat, iubit, plictisit, sigur pe tine.
* ”Una caldă/una rece”. Analizează-ți propriile sentimente, emoții trăite pentru: ”Cea mai bună zi din viața ta”/”cea mai nefericită zi din viața ta”.
* Desenează expresia profesorilor tăi pentru stările emoționale pe care le-ai observat la ei cel ami des.
* Numește emoții, apoi creează ghicitori.
* Când ești fericit, vesel, mulțumit, calm, trist, nervos, neliniștit, nemulțumit...ce gândești? Cum te comporți? Ce spui?
Elevii trebuie tratați diferit. Tratarea diferențiată a elevilor înseamnă respectarea emoțiilor și sentimentelor fiecăruia.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

205 voturi | 11 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN