Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Dezvoltarea europeană a școlilor

Învăţământ liceal | Toate disciplinele

Propus de: rotarucor | 31.05.2016 08:37 | Revista cadrelor didactice nr. 28/2016 | 496 vizualizări

Începând din 2014 se derulează Program Erasmus+, care aduce o nouă viziune privind conceperea și implementarea proiectelor europene, acestea având la bază Planul de Dezvoltare Europeană a școlii, elaborat de echipa managerială.

Dezvoltarea europeană a școlilor

Program Erasmus+, care este în vigoare din 2014, aduce o nouă viziune privind conceperea și implementarea proiectelor, echipele manageriale trebuind să fie activ implicate, în vederea îndeplinirii Planului de Dezvoltare Europeană a școlii.
În ultimii ani implicarea instituțiilor de învățământ în derularea proiectelor europene a devenit din ce în ce mai puternică. Treptat, de la Proiectele Phare, la proiectele cuprinse în Programul de învățare pe tot parcursul vieții din perioada 2007-2013, sub diferite forme, de la exerciții, până la aplicarea reală, cele mai multe școli și licee au avut propria contribuție la ancorarea în didactica europeană, atât la nivel individual, cât și instituțional. Sunt convinsă că fiecare proiect a adus multiple beneficii educaționale școlilor aplicante. Voi prezenta câteva argumente din care să reiasă importanța ultimului proiect finalizat în dezvoltarea instituțională a liceului nostru.
Liceul Teoretic “Emil Racoviță“ din Galați a derulat în perioada 2013–2015, în parteneriat cu Istituto d’Istruzione Superiore „N. Pizi” din localitatea Palmi, Italia, proiectul bilateral Comenius intitulat “Plantele în tradițiile naționale și europene”.
Derularea proiectului a fost o bună ocazie pentru întregul colectiv didactic al liceului de a fi informați în legătură cu alte abordări didactice ale conținuturilor, care le-ar putea aduce rezultate mai bune în munca cu elevii. Profesorii au reușit să cunoască în detaliu sistemul de învățământ din Italia, datorită prezentărilor realizate de instituția parteneră, precum și prin numeroasele discuții și dezbateri, pe parcursul întregului proiect.
Colegii participanți în proiect sunt persoane cu o experiență bogată în învățământ și în activitățile de instruire. Aptitudinile noastre, didactice și manageriale, de colaborare și lucru în echipă, s-au îmbunătățit datorită schimburilor de opinii și idei cu profesorii italienieni, privind activitatea școlară la toate nivelurile. Motivarea pentru perfecționare a profesorilor a crescut și întregul personal din cele două licee s-a mobilizat exemplar pentru derularea în bune condiții a activităților din proiect.
Am primit foarte multe materiale, manuale și auxiliare didactice, pe care le-am utilizat în activitatea la clasă cu elevii. Perfecționarea lingvistică în studiul limbilor engleză și italiană a permis schimbul de opinii. Documentarea și prezentarea materialelor, comunicarea pe parcursul întregului proiect, s-au bazat pe îmbunătățirea utilizării mijloacelor electronice. Au fost cumpărate un microscop, un laptop și un videoproiector care vor contribui la diversificarea metodelor didactice, permițând integrarea IT în lecții.
Produsele finale elaborate în colaborare cu colegii italieni sunt un real sprijin în activitatea didactică. În cei doi ani, foarte importante au fost elaborarea și editarea Ghidului de conversație în limbile română, italiană și engleză, a Calendarului și Atlasului botanic cu plante aparținând celor doua arii geografice în care sunt situate liceele noastre.
Elevii au aflat lucruri deosebite participând la activitățile didactice comune în Italia și România. Toate activitățile s-au bazat pe munca lor, sub coordonarea profesorilor. Ne-am propus să realizăm împreună activități interesante, atât în laboratoarele liceului, cât și pe teren. În cadrul mobilităților, elevii s-au implicat activ în derularea experimentelor de laborator, lucrând efectiv și prelucrând datele. Ca urmare, am constatat o ameliorare a rezultatelor școlare ale elevilor noștri, la toate nivelele.
Am folosit cunoștințele dobândite în proiect pentru diversificarea ofertei educaționale. Se desfășoară discipline opționale care includ cunoștințele dobândite prin proiect.
O noutate în abordarea privind studiul limbilor străine a fost introducerea ca disciplină opțională a limbii italiene, începând cu clasa a V-a, din anul școlar 2015 - 2016.
Implicarea activă a părinților în proiect a fost un real câștig pentru liceul nostru. Din observațiile directe și din analiza chestionarelor privind impactul proiectului asupra părinților apreciez că a crescut interesul acestora pentru activitățile școlii, au fost încântați de interesul copiilor privind învățarea unei limbi străine, au observat o creștere a responsabilității copiilor, au constatat că s-au pus bazele unei rețele de comunicare între familiile din țările partenere și au fost multumiți deoarece copiii lor au avut șansa să călătorească, să cunoască direct o altă cultură și și-au completat portofoliile personale. În concluzie, părintii au valorificat această oportunitate de colaborare cu școala și au contribuit mai mult la dezvoltarea educațională a propriilor copii și a instituției.
Proiectul a avut un impact semnificativ și asupra comunității locale. Asociația italienilor din România, RO. AS. IT., prin filiala din Galați, s-a implicat activ în toate etapele proiectului. Dezvoltarea acestei colaborări se datorează d-lui președinte Traian Dell’Agnollo care ne-a sprijinit permanent. Am participat, cu grupuri de elevi, la sărbătorirea Zilei Naționale a Italiei în cadrul comunității italiene. Contăm și pe viitor pe o bună colaborare pentru derularea noilor proiecte. Corul liceului a prezentat piese din repertoriul italian la serbările școlare și la Consiliul Județean când au fost sărbătorite minoritățile naționale.
În Italia am vizitat școli, localități, muzee, am cunoscut oameni noi și am fost fascinați de tot ce am observat, de cultura și civilizația italiană. La rândul nostru, am dorit ca elevii și profesorii italieni să fie familiarizați cu realitățile românești, cu tradițiile și obiceiurile frumoasei noastre țări. În acest scop am colaborat excelent cu alte instituții locale și județene: Universitatea “Dunărea de Jos“, Centrul Cultural, Consiliul Județean Galați, Complexul Muzeal de Științe ale Naturii, Agenția de Mediu. Am fost sprijiniți și de antreprenori locali, deoarece am vizitat cu elevii Fabrica de conserve din Tecuci.
Cele doua echipe de proiect și elevii au colaborat permanent, pe site-ul proiectului, prin e-mail și telefon. Prin activitățile comune realizate s-a creat o legătură permanentă între elevii, profesorii și părinții din cele două țări, care a condus la lărgirea orizontului cultural al participanților.
Acest proiect a fost o reușită, iar prin stabilirea și menținerea contactelor cu colegii europeni, am conceput noi proiecte europene Erasmus+. În vederea derulării acestor proiecte educaționale ne propunem să încheiem noi parteneriate, la nivel local, județean și național, cu instituții și ONG-uri.
Acum derulăm un proiect Erasmus+ (Acțiunea Cheie 1) intitulat: ”Educație formativă și incluzivă prin instrumente și strategii didactice inovatoare” și au fost depuse înainte de termenele limită din 2016 alte trei proiecte, pentru Acțiunea Cheie 2, în calitate de parteneri.

Director adjunct al Liceului Teoretic “Emil Racoviță” Galați,
Prof. Corina Rotaru

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

8 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN