Implicarea elevilor din învățământul gimnazial în activități antreprenoriale asigură formarea acelor competenţe specifice care vor permite acestora să se manifeste ca întreprinzători, atât la şcoală, cât şi în viaţa profesională viitoare.
Dezvoltarea spiritului antreprenorial la elevii de gimnaziu
Învăţământ gimnazial | Educatie tehnologica
Propus de: danreu1 | 02.02.2016 09:45 | Revista cadrelor didactice nr. 20/2016 | 2493 vizualizări
Cunoașterea și utilizarea aptitudinilor, deprinderilor și comportamentelor care permit inițierea și derularea unor afaceri proprii reprezintă condiții esențiale pentru succes în viața profesională și socială a fiecărui individ.
Înţelegerea principiilor de funcționare a economiei de piaţă, a şanselor fiecărui om de a-și valorifica la maxim potențialul propriu pentru a acţiona eficient în orice domeniu, de a avea succes dacă are iniţiativă, imaginație, gândire critică – iată doar câteva elemente determinante în formarea la elevii de gimnaziu a comportamentului de întreprinzător, a acelor competenţe specifice care să le permită orientarea profesională spre a deveni antreprenori.
Prezentul articol oferă exemple de bune practici privind avantajele integrării educaţiei pentru carieră în activitatea didactică.
În anul școlar 2014-2015, Școala Superioară Comercială “Nicolae Kretzulescu” a inițiat și derulat proiectul "Civitas – Caravana micilor antreprenori", în parteneriat cu Primăria Sectorului 3, Inspectoratul Școlar al Sectorului 3 și unități școlare din același sector.
Obiectivul central al proiectului a constat în educarea tinerilor în vederea înțelegerii mecanismelor economiei de piață și dezvoltării spiritului antreprenorial prin inițierea unei afaceri proprii.
Școala Gimnazială nr. 81 a participat în calitate de instituție parteneră la toate activitățile care s-au derulat în cadrul acestui proiect educațional cu un număr de 50 elevi ai claselor a VIII-a. Aceștia au fost implicați activ în activități practice de învățare despre antreprenoriat, tema abordată fiind o reală provocare.
Astfel, în cadrul primului workshop – "Coaching pe teme de educație economică a familiei", la care au participat elevii claselor a VIII-a incluși în proiect și doi voluntari – elevi în clasa a XI-a din partea școlii organizatoare, au avut loc dezbateri pe teme de educație economică precum: bugetul familiei, nevoi și dorințe, ce înseamnă să fii antreprenor.
La nivelul școlii, al doilea workshop cu tema "Afacerea mea! – Întâlnire cu părinți antreprenori" a constat într-o întâlnire între elevii de gimnaziu și părinți antreprenori care le-au explicat pe larg ce presupune economia de piață și ce înseamnă să-ți construiești pas cu pas propria afacere. Ei și-au împărtășit din propria experiență și i-au învățat pe elevi că afacerile se construiesc cu multă muncă și pasiune, cu o echipă dedicată și o viziune clară ca punct de pornire. Mai mult, elevii au aflat despre managementul unei afaceri. Totodată, cu această ocazie, la nivelul fiecărei instituții partenere din proiect s-a lansat concursul "Micul antreprenor!" și, desigur, provocarea ca elevii să se constituie în echipe și să-și promoveze școala/propriile idei de afaceri.
În cadrul celui de-al treilea workshop – "Învățăm să ne promovăm școala/firma!", la nivelul fiecărei unități de învățământ s-a realizat selecția unei echipe care să reprezinte școala la Târgul firmelor de exercițiu. La nivelul Școlii Gimnaziale nr. 81 o echipă formată din șase elevi din clasele a VIII-a A și B și-a realizat propria afacere virtuală: o agenție de creație și design publicitar "ADVERTISING 81 SRL", prin intermediul căreia, sub deviza: "Cu creativitate vă facem publicitate!" a promovat imaginea școlii. Membrii echipei s-au documentat, și-au stabilit strategii de lucru pe departamente: creație, respectiv producție publicitară și au elaborat un plan de afaceri, instrument indispensabil întreprizătorilor ce construiesc o afacere.
Activitatea "Învățăm să ne prezentăm școala/firma!", la fel de plăcută ca și cele anterioare, a constat în lucru în echipă, de data aceasta pentru realizarea materialelor promoționale necesare amenajării standului expozițional: bannere, pliante, afișe publicitare, cataloage de prezentare, cărți de vizită, flyere, revistele școlii, diplome, desene plastifiate etc. Echipa Școlii Gimnaziale nr. 81 "ADVERTISING 81 SRL" a fost consiliată în vederea realizării materialelor firmei pentru stand de către patru voluntari, elevi de la Școala Superioară Comercială “Nicolae Kretzulescu”, implicați în proiect.
Activitatea finală a proiectului s-a desfășurat în cadrul Școlii Superioare Comerciale “Nicolae Kretzulescu” în data de 12 decembrie 2014 cu participarea școlilor partenere la Târgul firmelor de exercițiu "Toți suntem câștigători!". Astfel, pentru prima oară în acest an școlar, elevii școlilor gimnaziale implicate în proiectul "Civitas – Caravana micilor antreprenori" au avut ocazia să promoveze imaginea școlilor în care învață prin amenajarea unui stand expozițional și prezentarea în format electronic a propriei afaceri virtuale înființate, fiecare dintre ei fiind răsplătiți cu diplome și cupe.
Totodată, ei au avut posibilitatea să schimbe impresii cu colegii lor din liceele economice în legătură cu modul de desfășurare a activității în cadrul firmelor de exercițiu.
Pentru membrii echipei "ADVERTISING 81 SRL" implicarea în activitățile proiectului a constituit o experiență de neuitat care le-a consolidat abilitățile pentru viața activă și le-a sporit încrederea în propriile șanse de succes. Ei au împărtășit și celorlalți colegi experiența lor prin prezentarea la nivelul școlii a firmei virtuale create, a materialelor promoționale realizate și prin editarea unui articol pentru revista școlii.
În consecință, prin implicarea elevilor de gimnaziu în activități de antreprenoriat, prin familiarizarea lor cu terminologia economică specifică domeniului se crează premisele în formarea comportamentelor de viitori întreprinzători, capabili de a acumula cunoștințe practice, de a-și dezvolta spiritul de inițiativă, de a-și forma aptitudinile necesare înființării și conducerii unei afaceri.
Bibliografie:
1. ** "Consiliere și Orientare - Ghid", document elaborat de Institutul de Știinte ale Educației, București, 2000
2. http://www.ise.ro/osp/PrezentareOSP-ZD.htm
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.