Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Din experienţa unui consilier de lectură:adolescenţii şi lectura de plăcere

Învăţământ liceal | Limba şi literatura română

Propus de: oanamaftei | 12.03.2017 20:25 | Revista cadrelor didactice nr. 37/2017 | 1055 vizualizări

Articolul prezinta experienta desfasurarii unui club de lectura, cu activitati oferite drept model

Motto:
“Cu cărţile se întâmplă ca şi cu focul de pe vetrele noastre ; iei acest foc de la vecin, îl aprinzi la tine,
îl dai altora şi astfel e al tuturor. “
Voltaire

Ca profesor de limba şi literatura română, m-am lovit de a anumită inapetenţă pentru lectură a elevilor de liceu. Cu părere de rău, am realizat că sunt din ce în ce mai solid argumentate afirmaţiile de genul “tinerii de azi nu mai citesc nimic”, atâta timp cât mulţi dintre adolescenţi alocă cea mai mare parte a timpului liber muzicii, jocurilor pe calculator etc. Fără a afirma că aceste preocupări sunt inutile, consider că pot deveni dăunătoare atunci când ele se substituie total actului şi plăcerii de a citi.
De regulă, o mare parte dintre elevi citesc din “constrângerea” notei din catalog. Astfel, de multe ori, lectura se transformă în asimilarea de cunoştinţe noi, fără ca cititorii să fie cu adevărat afectaţi de lectură. Prin urmare, este absolut necesar să-i învăţăm pe elevi cum să citească de plăcere, cum să se relaţioneze cu textul şi cum să acţioneze ca răspuns la ceea ce au citit, cum să treacă de la reproducerea naivă la analiza complexă a textului.
Aşadar, consider că este de datoria şcolii, şi cu atât mai mult a profesorului de limba şi literatura română, de a găsi strategia adecvată şi puntea de comunicare prin care să cultive la elevi plăcerea de a citi.
O modalitate eficientă este organizarea Cercurilor de Lectură. Dintre obiectivele care ar sta la baza unui astfel de proiect amintim: încurajarea şi stimularea interesului elevilor pentru lectură, cultivarea lecturii de plăcere, formarea unor criterii proprii prin care elevul să distingă singur ce şi când să citească, dezvolatrea atitudinii de relaţionare a elevilor cu ei înşişi şi cu ceilalţi, însuşirea unor instrumente de analiză şi valorizarea a operelor literare, încurajarea aptitudinilor de creaţie literară ale elevilor talentaţi, familiarizarea cu personalităţi marcante ale culturii şi literaturii române care au avut legături cu oraşul natal şi stabilirea relaţiilor de prietenie între elevi.
Vă oferim, ca sugestie, planul de activităţi al proiectului Lumea cărţilor, pe care ne propunem să-l derulăm anul acesta, 2014-2015 : In memoriam Mihai Eminescu, comemorarea a 165 de ani de la naşterea poetului Mihai Eminescu, activitate desfăşurată la muzeul Galeria Oamenilor de seamă din Fălticeni, Ţie ce-ţi place să citeşti?, activitate de promovare a lecturii de plăcere , Dragobetele, ziua românească a dragostei, concurs de creaţie artistică (poezii şi desene pe tema dragostei), realizat în parteneriat cu profesori de la Colegiul Tehnic “Mihai Băcescu” şi “Nicu Gane”; Locuri în care citim cu plăcere, lecturiadă în locaţii diferite de spaţiul şcolii: iazul Nada Florilor etc.; Ziua Mondială a Cărţii, organizarea unei expoziţii cu afişe şi mesaje pro-lectură pe holul şcolii şi Jurnalul de lectură, activitate de împărtişire a impresiilor pe marginea lecturilor însuşite de-a lungul desfăşurării activităţilor clubului.
Sperăm ca întâlnirile noastre să îi convingă pe tineri că lectura este un mod plăcut de a-i cunoaşte pe alţii, dar şi pe noi înşine, şi, poate cel mai important lucru, că lectura formează identitatea de sine, face dintr-un tânăr cu multe temeri, un om inteligent, romantic, luptător, încrezător, cu o personalitate desăvârşită.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 16 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

1 vot | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN