Moto: ”Nu poți să clădești o societate sănătoasă pe o natură bolnavă.”
Educația ecologică - prioritate a mileniului III
Învăţământ primar | Toate disciplinele
Propus de: catalina-izabela | 12.02.2022 10:09 | Revista cadrelor didactice nr. 82/2022 | 1565 vizualizări
EDUCAȚIA ECOLOGICĂ – PRIORITATE A MILENIULUI III
Andre Malraux spunea: ”Secolul XXI va fi religios sau nu va mai fi.” Parafrazând, am putea spune, fără a fi considerați patetici, că secolul XXI va fi ecologic sau nu va mai fi deloc. Nu credem că ceea ce am afirmat ar fi exagerat constatând că poluarea crește exponențial cu progresul civilizației contemporane, cu fenomenul de urbanizare, cu dezvoltarea industriei, substanțele chimice produse de om fiind din ce în ce mai complexe, din ce în ce mai toxice, riscând să fim sufocați de munții de reziduuri.
Schimbările climatice (furtunile puternice și perioadele de secetă tot mai dese și mai intense, topirea ghețarilor, creșterea nivelurilor oceanelor), ca urmare a efectului de seră produs de emisiile intense de dioxid de carbon, găurile din stratul de ozon din atmosferă, au provocat o reală îngrijorare la nivelul opiniei publice, naționale și internaționale, dar și la nivelul organizațiilor politice naționale și internaționale.
Acum, în întreaga lume, ecologia începe să devină o știință de bază, omenirea devenind conștientă de greșelile făcute. De aceea, așa cum ne preocupăm de educația intelectuală, morală, estetică, de dezvoltarea aptitudinilor și sentimentelor, de educarea voinței este momentul să ne ocupăm și de educația ecologică, prin care să-î învățăm pe copii de ce și cum trebuie protejată natura. În acest sens, senatorii au adoptat o lege prin care se introduc în programa școlară noțiuni obligatorii de ecologie și protecția mediului, începând cu anul școlar 2022-2023. Educația ecologică pe care elevii o pot învăța în școli are la bază un manual digital, dezvoltat de organizația World Wide Found.
Educația privind protecția mediului înconjurător oferă fiecărui elev posibilitatea de a-și manifesta o atitudine personală, responsabilă față de natură, caracterizată prin respect, dragoste, considerație și ocrotire, concretizată prin acțiuni practice de protecție a mediului înconjurător. Educația ecologică are un caracter inter și pluridisciplinar.
Pornind de la realitatea că în școli există un potențial extraordinar care trebuie valorificat, în contextul în care societate impune abordarea de timpuriu a educației ecologice, iar copiii sunt deosebit de receptivi la acest tip de educație, trebuie să-i antrenăm în continuare și în activități extracurriculare atractive. Antrenarea elevilor în proiecte și programe care vizează mediul înconjurător, protejarea și respectarea lui, trebuie să fie o preocupare importantă a celor care educă.
Astfel, pe parcursul unui an școlar, activitățile cu caracter ecologic pot fi cuprinse și se pot desfășura în cadrul unui proiect intitulat ”Calendarul verde” pentru a marca diferite evenimente:
16 septembrie – Ziua internațională a ozonului
4 octombrie – Ziua internațională a protecției animalelor
22 martie – Ziua mondială a protecției apelor
Ora Pământului – ultima sâmbătă din martie
1 aprilie – Ziua internațională a păsărilor
15 aprilie - Ziua pădurii
22 aprilie – Ziua Pământului
5 iunie – Ziua mondială a mediului
8 iunie – Ziua mondială a oceanelor
Cuprinderea activităților cu caracter ecologic într-un plan de acțiune bazat pe studiul problemelor de mediu cu care se confruntă școala și comunitatea asigură atingerea obiectivelor educației pentru mediu:
conștientizarea și sensibilizarea elevilor în scopul înțelegerii naturii și problemelor ei;
cunoașterea mediului înconjurător în scopul înțelegerii funcționării lui, interacțiunii oamenilor cu acesta precum și cauzalitatea și rezolvarea problemelor;
formarea unei atitudini pozitive care să îi ajute pe elevi să-și însușească un set de valori și sentimente de grijă pentru mediu, precum și motivația de a contribui la menținerea calității mediului;
dezvoltarea abilităților necesare identificării, investigării și rezolvării problemelor de mediu;
dezvoltarea deprinderilor de a utiliza cunoștințele și abilitățile dobândite, în vederea unor acțiuni pozitive și bine gândite care vor conduce la rezolvarea problemelor mediului;
implicarea părinților și a altor factori educaționali ai comunității în formarea și dezvoltarea unei conduite ecologice.
Având în vedere că finalitatea educației ecologice este adoptarea unui comportament adecvat, precum și acțiuni concrete de protecție a mediului înconjurător, iată câteva modalități de trecere de la informarea teoretică spre activitatea concretă:
perceperea și observarea naturii prin excursii, drumeții, ieșiri în natură;
observarea organismelor vegetale și animale, a proceselor esențiale de întreținere a vieții, a legăturii dintre plante-animale-mediu;
concurs de ghicitori despre plante și animale;
antrenarea în activități de ecologizare a spațiilor verzi din jurul școlii, parcuri, păduri, albii de pârâuri;
confecționarea și instalarea unor căsuțe pentru păsărele;
apărarea tuturor formelor de viață ocrotite de lege;
învățarea unor poezii și cântece adecvate temei;
participarea la concursuri de afișe, postere, colaje, desene, creații literare pe teme ecologice;
îngrijirea ”Colțului viu” al clasei;
plantare de flori și copaci pe spațiul din jurul școlii;
crearea unui spațiu de colectare selectivă a deșeurilor reciclabile;
organizarea unui Târg de mărțișoare și felicitări realizate din materiale reciclabile;
realizarea unor scenete în care personajele poartă costume realizate din materiale reciclate;
confecționarea și distribuirea unor fluturași cu mesaj ecologic;
expoziție de fotografii din timpul activităților desfășurate;
postarea unor instantanee, filmulețe din timpul activităților pe o pagină media destinată proiectului.
Derularea tuturor activităților cu caracter ecologic dă elevilor posibilitatea de a se implica direct și în alte acțiuni menite să le creeze un mediu mai curat, le dezvoltă spiritul civic și capacitatea de a lua decizii. Contribuind la rezolvarea unor probleme ale mediului din școală și din comunitate, elevii devin mai responsabili dezvoltându-și deprinderi pozitive în ceea ce privește grija față de mediul înconjurător.
Bibliografie:
1. Cătrună Liliana, Mandiziu Gh. – „Să octotim mediul înconjurător”, Ed. Coressi, București, 2004
2. Revistă de educație ecologică ”Pro Ecologia”, Ed. Reprograph, 2004
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.