Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Educarea copiilor în spritul apartenenței la neam și țară prin activități din grădiniță

Învăţământ preşcolar | Activităţi pe domenii experienţiale (ADE)

Propus de: barby | 19.03.2016 18:38 | Revista cadrelor didactice nr. 24/2016 | 1000 vizualizări

Din experienţa acumulată am constatat că fiecare
activitate, vizită,joc dispune de multiple
valenţe specifice pentru educarea morală a preşcolarilor.

În educarea "puiului de om", părinţii, educatorii, şcoala şi
societatea, în general, sunt mijloace importante în educaţie
şi instrucţie, iar educaţia morală
ocupă un loc important în formarea personalităţii individului.

Din experienţa acumulată am constatat că fiecare activitate,
vizită sau joc dispune de
multiple valenţe specifice pentru educarea morală a
preşcolarilor. În acest fel copiilor li se formează reprezentări
simple despre bine şi rău, despre cinste şi necinste, despre
adevăr şi minciună, despre muncă şi lenevie, despre disciplină
şi indisciplină, despre apartenenţa la neam şi ţară, li se
transmit emoţii şi sentimente, devin sensibili la acţiunile
morale.
Aceste activităţi ajută copiii:
- să se adapteze la mediul social;
- să respecte regulile de convieţuire;
- să se mândrească cu oraşul şi ţara în care
trăiesc.
Cunoaşterea unor elemente locale specifice, a unor personaje
istorice, culturale, a faptelor şi
realizărilor lor îi ajută pe copii să înţeleagă şi să
preţuiască înfăptuirile de seamă ale neamului şi să capete
sentimentul apartenenţei naţionale. Avem datoria morală de a face
cunoscute copiilor preşcolari aceste lucruri dat fiind faptul că
prin istoria şi cultura locală, dar nu numai, avem nenumărate
oportunităţi ale cărormărturii pot fi valorificate în mod real
în educarea preşcolarilor.
Prin lecturarea unor bucăţi din „Povestiri istorice” deD.
Almaş, copiii fac cunoştinţă cu eroii
neamului ce au scris pagini de istorie prin curajul şi vitejia de
care au dat dovadă faţă de ţară şi neamul românesc. Nume ca
Decebal, Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul, Al.I.Cuza, sunt cunoscute
de preşcolari ca mari domnitori. Cunoştinţele şi impresiile
acumulate cu ocazia unor vizite au fost valorificate prin concursuri
şi lucrări artistico-plastice ce au fost apreciate de părinţi
şi alţi factori educaţionali şi colaboratori. In urma
impresiilor preşcolarilor şi la solicitarea lor şi a
părinţilor, am desfăşurat proiecte educaţionale în parteneriat
cu Biblioteca Judeţeană, Muzeul de Istorie, iar in urma vizitarii
standurilor cu obiecte de artă populară, au fost făcute
cunoscute copiilor obiceiurile şi tradiţiile poporului român, în
special cele din ţinutul Munteniei, dezvoltând
sentimente de respect şi admiraţie faţă de frumuseţea
creaţiilor populare în al cărui conţinut se regăsesc trăirile
poporului nostru. Consider că reuşita acestor activităţi a
constat în colaborarea între cadre didactice, pregătirea
prealabilă a acestora prin diversitatea acţiunilor la nivelul
grupelor şi a unităţii. De asemenea, crearea climatului
afectivprin diversitatea locurilor în care s-au desfăşurat, au
creat înrândul copiilor participanţi emoţii şi sentimente de
apartenenţă la comunitatea şi poporul căruia îi aparţin.
Ca educatoare avem toate oportunităţile să valorificăm
potenţialul istoric, cultural şi spiritual al localităţii şi
imprejurimilor acestuia pentru formarea la prescolari a
trăsăturilor pozitive, a
sentimentelor de dragoste faţă de locurile natale, faţă de
istoria şi cultura acestora, faţă de tradiţiile şi obiceiurile
păstrate din moşi-strămoşi, ce constituie o inestimabilă
comoară a păstrării valorilor româneşti şi a
apartenenţeiacestui neam.
Să-i învăţăm pe copii să preţuiască şi să respecte
obiceiurile şi tradiţiile în care s-au născut, să-i învăţăm
să iubească meleagurile natale, portul românesc şi pe români.
Să le sădim în suflet aceste elemente definitorii ale
identităţii neamului românesc, fără de care nu am mai putea
şti de unde venim şi cine suntem de fapt noi, românii, pe
acestpământ. Să-i ajutăm pe copii să înţeleagă imensitatea
tezaurului nostru folcloric în care arta populară românească
este o minunată oglindă în care se reflectă cu cea mai mare
intensitate frumuseţea României, istoria şi mai ales sufletul
neamului.

Bibliografie:

- „Curriculum pentru
învăţământul preşcolar”, 2008
- Revista “Invăţământul
preşcolar” 1-2/2000 ;
- Revista
„Învăţământul preşcolar” 1-2/2008 ;


Educatoare: Prof. inv. preşcolar Turculeţ Lenuţa
Grădiniţa cu program normal nr. 50 Brăila, structură a
Şcolii gimnaziale „GeorgeCoşbuc”Brăila

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

675 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN