Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Educaţia ecologică , componentă de bază a educării noilor generaţii

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: laura_nico | 23.03.2016 18:37 | Revista cadrelor didactice nr. 25/2016 | 601 vizualizări

O bună concepţie şi conduită ecologică este un obiectiv extrem de important al şcolii actuale . Școlarul de mâine are datoria de a o apăra , conserva şi dezvolta pentru a spori calitatea vieţii .

Educaţia ecologică , componentă de bază a educării noilor generaţii
prof.înv.primar Enache Nicoleta , Şcoala ,,Iancu Văcărescu”, Văcăreşti

,,Pădurile preced civilizaţia şi deşerturile îi urmează”
( Chateaubriand)
Pregătirea elevilor cu o bună concepţie şi conduită ecologică este un obiectiv extrem de important al şcolii actuale . Cu toţii suntem responsabili de gestionarea resurselor de mediu, iar şcolarul de mâine nu trebuie să fie un simplu admirator al frumuseţilor naturii , ci are datoria de a o apăra , conserva şi dezvolta pentru a spori calitatea vieţii .
Copiii sunt entuziaşti în punerea în practică a acestor idei , au credinţa sinceră că pot schimba lumea. Acţiunile de voluntariat desfăşurate în acest sens le formează comportamete sănătoase şi eficiente de protejare a naturii .
Educaţia ecologică începe în învăţământul preşcolar şi se continuă în cel primar , , gimnazial şi liceal , în cadrul extracurricular , extraşcolar , în activităţile desfăşurate de Cluburile şi Palatele Copiilor . Aceasta vizează asimilarea de cunoştinţe , formarea de atitudini şi comportamente dezirabile , clarificarea valorilor şi , totodată , un demers practic eficient . Rolul educaţiei ecologice este de a modela viitorul cetăţean , de a-l conştientiza asupra faptului că viaţa generaţiilor de mâine depinde de opţiunile sale .Valorizând creativitatea, imaginaţia , spiritul de echipă , competiţia , elevii îşi asumă roluri şi responsabilităţi în comunitate , pot oferi soluţii pentru un mediu de viaţă optim .
Dispariţia unor plante şi animale , inundaţii , alunecări de teren generate de fenomene meteorologice adesea extreme sunt semnale de alarmă îngrijorătoare .
Formarea conduitei ecologice are caracter interdisciplinar la şcolarul mic . ,,Matematica şi explorarea mediului”, ,,Ştiinţe ale naturii” , ,,Geografie” , ,,Educaţia civică” sunt discipline ce oferă elemente concrete în acest sens . Alături de acestea , textele studiate la orele de ,,Comunicare în limba română” dezvoltă sentimente de afecţiune faţă de micile vietăţi , de admiraţie a naturii : ,,Zdreanţă”, ,,Tâlharul pedepsit” de Tudor Arghezi , ,,Căţeluşul şchiop” , ,,Gândăcelul” de Elena Farago , ,,Puiul” de Ioan Alexandru Brătescu- Voineşti etc. Artele vizuale şi abilităţile practice conduc elevii la realizarea de lucrări pline de creativitate , imaginaţie cu materiale din natură sau materiale reciclabile .
Studierea unui opţional de protecţia mediului înconjurător poate oferi teme de abordat precum : Poluarea , Pădurea-aurul verde al planetei , Plante şi animale ocrotite de lege , Dezastre ecologice , Cum protejăm mediul ?, Să valorificăm deşeurile , Micul excursionist etc.
În scopul protecției și conservării mediului , am desfășurat proiectul educațional ,,Să avem grijă de natură!”( în parteneriat cu o școală de pe raza județului ) prin care am urmărit ca fiecare copil să-și poată manifesta atitudinea personală , responsabilă , faţă de mediul în care trăieşte precum și dezvoltarea creativităţii prin crearea de mesaje ecologice redate prin artă . Obiectivele specifice au avut în vedere : cunoașterea semnificaţiei ,,Zilei Pământului” şi a ,,Zilei Mondiale a Mediului” , efectuarea de activităţi împreună( activități de ecologizare a mediului , lucrări practice ) , stabilirea unor relaţii de prietenie și conştientizarea utilității cunoştinţelor dobândite în colaborare . Tematica proiectului a constat în activități precum :
,,SĂRBĂTORIM ZIUA PĂMÂNTULUI !”- AMENAJAREA SPAŢIULUI VERDE AL ŞCOLII PRIN PLANTAREA UNOR BULBI ŞI A UNOR SEMINŢE DE FLORI – luna aprilie ;
,,SĂ AVEM GRIJĂ DE NATURĂ !”- REALIZAREA UNOR POSTERE CE ÎNDEAMNĂ LA OCROTIREA NATURII- luna mai ;
,,DE ZIUA MEDIULUI”- ECOLOGIZAREA PARCULUI DIN SAT- luna iunie .
Ziua Pământului , sărbătorită pe 22 aprilie în fiecare an , are şi un simbol : litera grecească teta de culoare verde pe fond alb . Acum se arborează drapelul neoficial al Pământului : o pânză albastră dreptunghiulară pe care este imprimată imaginea Terrei fotografiată din spaţiu de astronauţii americani . De fapt , ar trebui să o sărbătorim în fiecare zi căci se referă la planeta pe care trăim .
Dumnezeu ne-a dăruit o casă : Pământul . Sarcina noastră este să avem grijă de el pentru a avea zile paşnice şi fericite. Misiunea noastră , a cadrelor didactice , este de a forma oameni responsabili şi conştienţi de pericolele ce le ameninţă viaţa . Dragostea pentru natură , respectul pentru tot ceea ce ne oferă aceasta , sădite încă din primii ani de şcoală nu fac decât să ne înfrumuseţeze viaţa şi să o prelungească cât mai mult .

Bibliografie :
Pintilie , Mariana, Metode moderne de învăţare-evaluare, Editura Eurodidact , Cluj-Napoca , 2002.
Neagu , Anca , Terra-planeta vie , Casa Editorială Regina , Iaşi , 2002.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 4 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

65 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN