Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

EFICIENȚA RELAŢIILOR CU ELEVII

Învăţământ primar | Alte discipline

Propus de: Ramona_Negrea | 22.05.2022 21:13 | Revista cadrelor didactice nr. 85/2022 | 2012 vizualizări

Apreciez profesorii care sunt cu adevărat pasionați de profesia
lor. Profesorii care vor să fie o inspirație pentru ceilalți.
Profesorii care sunt fericiți când sunt la ore.

Apreciez profesorii care sunt cu adevărat pasionați de profesia
lor. Profesorii care vor să fie o inspirație pentru ceilalți.
Profesorii care sunt fericiți când sunt la ore. Profesorii pe care
fiecare elev și-ar dori să-i aibe .Mă străduiesc să respect
obiceiurile unui professor eficient pentru a fi din ce în ce mai
bună în ceea activitatea la clasă. Acestea sunt:
1) Îi place foarte mult ceea ce face și are un talent nativ de a
interacționa cu copiii.
Activitatea de predare este menită să fie una plăcută și care
să aducă multă satisfacție profesorului. Ar trebui să devii
profesor doar dacă iubești copiii și ai ca intenție să îți
pese de ei din inimă. Nu te poți aștepta ca elevii să se simtă
bine la ora ta dacă tu, ca profesor, nu te simți bine cu ei. Dacă
doar citești instrucțiuni dintr-un manual, este insuficient și
ineficient. Așa că, în schimb, fă orele cât mai interactive și
pline de viață posibil. Lasă ca pasiunea ta pentru profesat să
strălucească în fiecare zi. Bucură-te de fiecare moment la
clasă la potențialul său maxim.
2) Are un impact pozitiv
Urmând zicala: ”Cu o mare putere vine o mare
responsabilitate.”, trebuie să fii conștient și să-ți aduci
aminte de responsabilitățile tale ca și profesor. Unul dintre
scopurile tale ar trebui să fie acela de a face o diferență în
viețile elevilor. Cum? Fă-i să se simtă speciali, în
siguranță și într-un mediu sigur atunci când sunt în clasă!
Fii o influență pozitivă în viața copiilor! Și, în calitate
de profesor excelent, trebuie să știi prin ce au trecut elevii
înainte de a intra la ore și care sunt condițiile lor de acasă.
Așa că, dacă nu primesc suficient suport de acasă, cel puțin tu
le poți oferi un contrabalans, poți să faci diferența în viața
lor.
3) Este pozitiv
Adu energie pozitivă în sala de clasă în fiecare zi! Ai un
zâmbet frumos așa că nu uita să zâmbești. Evident că viața
ta poate avea greutățile ei, însă – pe cât posibil- încercă
să te conectezi cu elevii în fiecare zi. Amprenta ta asupra lor
poate fi mult mai puternică decât conștientizezi acum. Adu-ți
aminte că energia pozitivă este contagioasă. Nu lăsa
negativitatea evenimentelor sau a altor oameni să îți ia din
strălucire.
4) Este autentic
Fii curios despre viața și despre interesele elevilor tăi
astfel încât să găsești mereu modalitatea prin care să te
conectezi cu ei! Nu uita să le povestești și din viața ta și
care sunt interesele tale. De asemenea, este foarte important să
ajungi să le cunoști stilurile de învățare astfel încât să
te raportezi la ei individual. A vorbi cu părinții nu ar trebui
văzut ca și o obligație cât, mai degrabă, ca o onoare. La
începutul anului școlar, dă mesajul că părinții pot veni să
comunice cu tine despre orice e legat de copilul lor. Adițional,
încearcă să îți cunoști și colegii. S-ar putea să fii mai
fericit știind că faci parte dintr-o rețea în care poți găsi
suport atunci când ai nevoie.
5) Dă 100%
Fie că predai o lecție nouă, faci un raport sau îți oferi
suportul colegilor, dă 100%.!Fă-ți meseria din iubirea față de
predat și nu pentru că te simți obligat! Fă-o pentru creșterea
ta! Fă-o ca să îi inspiri pe ceilalți! Fă-o pentru ca elevii
tăi să beneficieze la maxim de ceea ce îi înveți! Niciodată nu
te da bătut și dă mereu tot ce ai mai bun!
6) Este organizat
Încearcă mereu să fii în top și să îți faci un plan pe
care să îl urmezi. Lecțiile pregătite în ultimele minute nu
sunt atât de eficiente. Poți să ții un jurnal în care să îți
notezi ideile imediat ce îți vin în minte. Apoi, fă-ți un plan
despre cum să implementezi ideile la ore.
7) Are o minte deschisă
Ca și profesor, vor fi momente când vei fi observat atât formal
cât și informal. Ești constant evaluat și criticat de către
director, profesori, părinți și copii. În loc să te amărăști
când cineva are ceva de spus despre metoda ta de predare, fii
deschis la minte în a primi critică constructivă și fă-ți un
plan de acțiune. Dovedește că tu ești acel profesor eficient
care îți dorești să fii. Nimeni nu este perfect și întotdeauna
este loc pentru îmbunătățiri. Uneori, ceilalți văd ceea ce tu
nu reușești să vezi.
8) Are standarde
Creează standarde pentru elevii tăi și pentru tine. De la
început, asigură-te că elevii știu ceea ce este acceptabil și
ce nu. De exemplu, amintește-le elevilor cum ți-ar plăcea ca ei
să-și facă proiectele. Ești acel profesor care iși dorește ca
elevii săi să își atingă cel mai înalt potențial? Sau ești
un profesor căruia nu îi pasă dacă elevii fac ce pot ei cel mai
bine. Amintește-ți că poți cere mult doar în cazul în care
oferi mult. Fii tu exemplul pentru ei!
9) Găsește inspirație
Un profesor eficient este creativ, dar asta nu înseamnă că
trebuie să creeze totul de la zero. Găsește inspirație din cât
mai multe surse. Fie că ideile vin din cărți, Pinterest, YouTube,
Facebook, bloguri. Continuă să cauți inspirație în fiecare zi.
10) Îmbrățișează schimbarea
În viață, lucrurile nu merg mereu conform planului. Cu atât
mai mult când e vorba de predare. Fii flexibil și urmează
curentul atunci când apare o schimbare. Un profesor eficient nu se
plânge de schimbarea directorului, a manualelor sau de ritmul dat
de clasă.
11) Nu îi este frică de eșec
Un profesor eficient reflectă în procesul său de predare
evoluția sa ca și profesor. Gândește-te la ce a funcționat și
la ce ar trebui modificat data viitoare. Trebuie să-ți amintești
că avem cu toții lecții ”de eșec” din când în când. În
loc să te uiți la lecție ca la un eșec, gândește-te ce ai
învățat din acea întâmplare. Și la profesori, educația și
învățatul sunt procese continue. Cel mai important este să îți
recunoști eșecurile și să lucrezi la slăbiciunile apărute
pentru a-ți îmbunătăți abilitățile pedagogice. Există ceva
pozitiv în fiecare situație și este treaba ta să identifici ce
anume.
12) Știe că prezența sa la clasă are impact atât intelectual
cât și emoțional
De multe ori, un profesor este văzut ca și un exemplu. De aceea,
e important să vorbești la ore și despre emoții, trăiri și
viziunea unui viitor mai bun.
Păstrează o atitudine pozitivă și continuă să iubești
ceeea ce faci!
Modalități prin care profesorii pot construi relații pozitive
cu elevii
Cei mai buni profesori sunt capabile să maximizeze
potențialul de învățare al fiecărui elev în clasa lor. Ei
înțeleg că o cheie pentru deblocarea potențialului elevului
este dezvoltarea unor relații pozitive, respectuoase cu elevii lor,
începând cu prima zi a anului școlar. Construirea unei relații
de încredere cu elevii poate fi atât o provocare cât si
consumatoare de timp .Dezvoltarea unor relații solide cu elevii
este extrem de importantă în promovarea succesului.
Este esențial să câștigi încrederea elevilor încă de la
începutul anului. O clasă de încredere cu respect reciproc este o
clasă înfloritoare.. Unii profesori sunt mai naturali în
construirea și susținerea unor relații pozitive cu elevii lor
decât alții. Cu toate acestea, cei mai mulți profesori pot
depăși un deficit în acest domeniu prin punerea în aplicare a
unor strategii simple.
Învățați-i cu entuziasm și pasiune! Aveți o atitudine
pozitivă! Încorporați umor în lecții! Nu țipați, nu
folosiți sarcasmul! Aplicați aceleași reguli tuturor elevilor!
Folosiți-va de pasiunile elevilor! Lucrați suplimentar cu elevii!
Direcții de îmbunătățire a relaționării eficiente
profesor-elev/ elev-părinte
• Relațiile dintre profesor si clasă se polarizează, în
general in sentimente de simpatie, încredere reciprocă, sau,
dimpotrivă, de antipatie, neîncredere si chiar ostilitate de cele
mai multe ori. Sunt și cazuri cănd contactul spiritual dintre
profesor si elev nu trece de zona indiferenței: clasa nu există
pentru profesor şi nici profesorul pentru clasă .
• Relația dintre profesor și elev trebuie să fie întemeiată
pe faptul că profesorul are rolul de îndrumător, de coordonator
al activității elevului și în care elevul poate să găsească
la un moment dat mai mult dectt un profesor, un om, o călăuzăî
in drumul lui prin viata.
• De la profesor porneste totul: daca acesta este agresiv sau
incearca sa umileasca copilul sau sa il incurce mai ales in prezenta
celor din jur, elevul va actiona ca atare, ori va raspunde violent,
luand in batjocura cadrul didactic, ori se va retrage in sine,
refuzand sa mai comunice, dezvoltand astfel pe parcursul timpului
blocaj emotional.
• In relatia cu profesorul, elevul are nevoie de aprecierea
personalitatii sale in dezvoltare, de consolidarea stimei de sine,
de raspuns afectiv din partea profesorului si a colegilor, nevoia de
securitate pe termen indelungat, precum si nevoia de apartenenta la
un grup si de acceptare din partea acestora.
• In stabilirea relatiei cu elevii, profesorul are ca misiune sa
ii uneasca pe elevi si sa ii mobilizeze pentru a putea deveni un
intreg.
• Increderea elevilor in propriile forte si stima de sine pot fi
obtinute prin incurajarea fiecarei performante minore a fiecărui
elev in parte, acest lucru ar trebui sa insemne invatarea
sistematizata si personalizata.Recompensa ar trebui sa primeze in
locul pedepsei
• Raporturile dintre profesor si elev nu prezintă numai o latura
intelectuala. Factorul afectiv are o importanta deosebita asupra
randamentului intelectual al elevului.
• Crearea de buna dispozitie in clasa reprezinta o conditie
necesara in evitarea esecului scolar. Fiecare lectie este recomandat
sa se desfasoare intr-un climat afectiv particular, securizant,
dispozitia afectiva a elevilor fiind coordonata de cadrul didactic.

Directii de imbunatatire a relationarii eficiente profesori-parinti/
parinti-profesori
• Profesorul va informa pe parinti despre aspectele pozitive si
negative din activitatea elevului la scoala.
• Este recomandat ca mai intai sa fie prezentate unele aspecte
pozitive, unele succese obtinute la invatatura sau unele schimbari
laudabile din comportamentul lui.
• Se va arata apoi la care obiecte elevul intampina greutati, ce
greseli se observa in comportarea lui si vor fi analizate cauzele
acestora.
• Parintii vor fi informati despre posibilitatile de dezvoltarepe
care le are copilul, despre aptitudinile si interesele pe care le
manifesta in munca scolara si in cea extrascolara.
• E necesar ca parintii sa tina legatura cu scoala, spre a se
informa despre rezultatele muncii si despre comportarea lor la
scoala. Pentru a exista o relatie optima si autentica intre
partenerii implicati in procesul instructiveducativ este necesara
asumarea responsabilitati de fiecare persoana implicată.
. Comunicarea cadrului didactic cu familia elevului se poate face
prin:
Consiliul profesoral ;Activitati de informare si consiliere a
parintilor; Lectoratele cu parintii; Adunari comune parinti-elevi ;
Comunicarea prin posta; Comuniarea prin telefon
Cercetările au confirmat că atunci când părinții sunt
implicați în activități de parteneriat cu școala, rezultatele
obținute de elevi sunt mai bune iar rata eșecului școlar este mai
scăzută.
În concluzie putem spune că de modul în care comunică toți
factorii implicați în procesul educativ depinde prezentul dar și
viitorul copiilor, aceștia fiind beneficiarii direcți ai
seriozității cu care ne implicăm în toate fazele procesului
educativ, iar ideea schimbării susținută de E.Vrășmaș
constituie subiect de reflecție pentru fiecare dintre cei
implicați în procesul instructiv-educativ.

Bibliografie:
Anucuța L, Psihologie școlară, editura Excelsior,Timișoara, 1999
Cosmovici A., Iacob L, Psihologie școlară , editura Polirom,
Iași, 2008
Iucu R, Managementul și gestiunea clasei de elevi, editura Polirom,
Iași, 2000
Olsen J, Thomas W. Nielsen, Noi metode și strategii pentru
managementul clasei, editura Didactic Publishing House,
București,2009
Verza E,Verza F., Psihologia vârstelor, editura Pro Humanitate,
București, 2000
Vrășmaș, E, Consilierea și educația părinților, editura
Aramis, București, 2002.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

672 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN