Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

EFICIENŢA STRATEGIILOR DIDACTICE INTERACTIVE ÎN CADRUL ACTIVITĂŢILOR DE TERAPIE EDUCAŢIONALĂ COMPLEXĂ ŞI INTEGRATĂ

Învăţământ gimnazial | Învăţământ special

Propus de: angela67 | 30.05.2016 08:38 | Revista cadrelor didactice nr. 29/2016 | 1736 vizualizări

Strategiile didactice interactive au la baza organizarea unui mediu de învăţare stimulativ, ,,interactiv” , prin colaborarea actorilor educaţionali într-o atmosferă optimă , relaxantă, motivantă, captivantă, de respect şi sprijin reciproc.

EFICIENŢA STRATEGIILOR DIDACTICE INTERACTIVE ÎN CADRUL ACTIVITĂŢILOR DE TERAPIE EDUCAŢIONALĂ COMPLEXĂ ŞI INTEGRATĂ
Profesor- educator: Ţigănaşu Angelica
Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă „Elisabeta Polihroniade” Vaslui

Strategiile didactice deţin o poziţie privilegiată în ansamblul factorilor responsabili pentru succesul şcolar al elevilor.
Strategia didactică este modalitatea eficientă prin care educatorul îi ajută pe elevi să acceadă la cunoaştere şi să-şi dezvolte capacităţile intelectuale, priceperile, deprinderile, aptitudinile, sentimentele şi emoţiile. Ea se constituie dintr-un ansamblu complex şi circular de metode, tehnici, mijloace de învăţământ şi forme de organizare ale activităţii, complementare, pe baza cărora profesorul elaborează un plan de lucru cu elevii, în vederea realizării cu eficienţă a învăţării.
Strategiile didactice interactive sunt acele ansambluri de mijloace, resurse şi metode care încearca să transforme învăţarea într-o activitate plăcută, sunt atractive , facilitează învăţarea într-un ritm propriu , stimulează cooperarea, nu competiţia, pot fi abordate din punct de vedere al diferitelor stiluri de învăţare, formează deprinderi. Strategiile didactice interactive au la baza organizarea unui mediu de învăţare stimulativ, ,,interactiv” , prin colaborarea actorilor educaţionali într-o atmosferă optimă , relaxantă, motivantă, captivantă, de respect şi sprijin reciproc.In calitate de elemente factice, metodele sunt cosubstanţiale strategiilor. Cu alte cuvinte, strategia nu se confundă cu metoda sau cu metodologia didactică, deoarece acestea din urma vizează o activitate de predare-învăţare-evaluare, în timp ce strategia vizează procesul de instruire în ansamblu şi nu o secvenţă de instruire.
Metodele de învăţare activă implică copiii în procesul de învăţare în sensul formării lor ca participanţi activi la procesul de educare, astfel fiind ajutaţi să înţeleagă lumea în care trăiesc şi să aplice în diferite situaţii de învăţare ceea ce au învăţat. Aceste metode sunt folosite din ce în ce mai mult în practica educaţională alături de cele tradiţionale ori în combinaţie cu acestea.
Succesul aplicării unei metode de învăţare clasică sau modernă depinde de mijloacele de învăţământ şi experienţa didactică a profesorului .
Instrumente de acţiune sau purtătoare de informaţii sunt şi mijloacele de învăţământ. Prin mijloace de învăţare înţelegem un ansamblu de resurse sau instrumente materiale şi tehnice produse, adaptate ori selectate în vederea îndeplinirii sarcinilor instructiv-educative ale şcolii.
Prin acest referat doresc să evidenţiez importanţa pe care am acordat-o strategiilor didactice, atât celor clasice cât şi celor moderne, în vederea optimizării procesului instructiv-educativ în cadrul tuturor activităţilor de Terapie educaţională complexă şi integrată.
Exemple de metode moderne folosite în procesul instructiv educativ al elevilor deficienţi mintal: cubul, explozia stelară, brainstorming-ul, ciorchinele, diagrama Wenn, Ştiu/Vreau să ştiu/ Am învăţat !, problematizarea, jocul de rol, metoda cadranelor, turul galeriei, etc. În continuare , prezint o strategie didactică mixtă utilizată într-o activitate de Socializare cu tema , ,, S.O.S Natura!”, folosind ca metode activ-participative: metoda cubului şi diagrama Wenn;

Clasa :
Aria curriculară: Terapia educaţională complexă şi integrată
Modulul : Socializare
Subiectul activităţii: ,, S.O.S Natura!”
Tipul activităţii: Consolidare şi sistematizare de cunoştinţe;
Obiectivul operaţional: Să exploreze cunoştinţele despre mediul înconjurător din mai multe perspective
STRATEGIE DIDACTICĂ: mixtă
METODE ŞI PROCEDEE:
 De comunicare: conversaţia , observaţia,explicaţia, problematizarea;
 Activ-participative: metoda cubului, diagrama Wenn;
 De acţiune: exerciţiul,jocul de rol, munca în echipă, munca independentă;
 De evaluare: aprecierea verbală, fişe de lucru, fişa de evaluare.
MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT: - planșe didactice, panouri, laptop,prezentare power- point ,videoproiector, fişe de lucru în grup, fişe de evaluare;
FORME DE ORGANIZARE: frontală , individuală şi pe echipe;
FORME DE EVALUARE: observarea sistematică, , evaluare orală, evaluare scrisă.

METODA CUBULUI
Metoda cubului presupune explorarea unui subiect din mai multe perspective. Sunt recomandate următoarele etape:
 - Realizarea unui cub pe ale cărui feţe sunt scrise cuvintele: descrie, compară, analizează, asociază, aplică, argumentează.
 - Anunţarea temei.
 - Împărţirea clasei în 6 grupe, fiecare dintre ele examinând o temă de pe feţele cubului.
 - Descrie: culorile, formele, mărimile etc.
 - Compară: ce este asemănător, ce este diferit.
 - Analizează: spune din ce este făcut.
 - Asociază: la ce te îndeamnă să te gândeşti?
 - Aplică: la ce poate fi folosită?
 - Argumentează: pro sau contra şi enumeră o serie de motive care vin în sprijinul afirmaţiei tale.
 - Redactarea finală şi împărtăşirea ei celorlalte grupe.
 - Afişarea formei finale pe tablă.

Metoda: „Cubul”: Este o tehnică prin care un subiect este studiat din mai multe perspective. Cubul se poate obţine acoperind cu hârtie colorată o cutie cu latura de 15 – 20 cm. Pe fiecare faţă a cubului sunt scrise diferite instrucţiuni pe care elevii trebuie să le urmeze: descrie, compară, analizează, asociază, aplică, argumentează.

1 2 3 4 5 6
Descrie ce vezi în imagine! ( elevii au avut la dispozitie o imagine din natura –mediul nepoluat ) Compară cele două imagini şi scrie în diagramă asemănările şi deosebirile dintre acestea: (vor compara o imagine cu un mediu curat si una cu un mediu poluat)
Asociază cuvântul ,, poluare” cu alte cuvinte sau expresii
( La ce vă gândiţi când auziţi cuvântul ,,poluare”). Analizează- Citiţi textul următor şi analizează comportamentul persoanelor din acest text:
( elevii citesc textul propus şi răspund la următoarele întrebări:
- Descoperă greşelile făcute de şcolari.
- Ce efect poate avea focul asupra mediului? Aplică informaţiile dobândite despre protejarea naturii pentru a scrie cât mai multe mesaje ecologice.
Argumentează:
-Trebuie să păstrăm natura curată?
- De ce?


DIAGRAMA WENN
Diagrama Wenn este o metodă interactivă, de fixare, consolidare şi evaluare a cunoştinţelor. Această metodă are o largă aplicabilitate şi am folosit-o cu succes în activităţile de observare, povestiri, convorbiri, jocuri didactice, etc . pentru fixarea şi evaluarea cunoştinţelor copiilor. Diagrama Wenn este formată din 2 cercuri care se suprapun parţial. În spaţiul care intersectează cele două cercuri am scris, asemănările dintre două obiecte, idei, concepte, iar în cele două cercuri am aşezat aspectele specifice ale acestora.
Exemplu. Am folosit această metodă ca procedeu în cadrul metodei cubului în activitatea ,, S.O.S Natura!” cu scopul formării unei atitudini pozitive față de mediu și conștientizarea unor acțiuni care contribuie la protejarea lui. În cadrul acestei activităţi , copiii au completat o diagramă Wenn în care au scris în cele două cercuri deosebirile dintre două imagini, iar în arealul în care se suprapun cele două cercuri au scris asemănările dintre acestea .

Deosebiri Deosebiri
Asemănări

Consider că, utilizarea alternativelor metodologice moderne în activitatea didactică contribuie la îmbunătăţirea calităţii procesului instructiv-educativ, având cu adevărat un caracter activ-participativ şi o reală valoare educativ-formativă asupra personalităţii elevilor.
Bibliografıe:
1. Breben Silvia, Goncea Elena, Ruiu Georgeta, Fulga Mihaela – Metode interactive de grup-ghid metodic, Editura Arves, 2002;
2. Gluiga Lucia, Spiro Jodi – Învăţarea activă, Ghid pentru formatori şi cadre didactice, Bucureşti, 2001.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 0 evenimente

«OCTOMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

133 voturi | 8 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN