Dacă le arăți elevilor, aceștia vor ști ce au de făcut.
Dacă îți înveți elevii, aceștia vor face.
Elevii noștri pot crea schimbaarea
Interes general | Toate disciplinele
Propus de: floris38 | 28.06.2023 19:15 | Revista cadrelor didactice nr. 95/2023 | 241 vizualizări
Promovând un stil de viață sănătos, proiectul „Sănătate –
că-i mai bună decât toate!” s-a dovedit durabil, viabilitatea
proiectului fiind garantată de obiectivele propuse, sănătatea și
menținerea ei fiind centrul de interes al oricărui om, indiferent
de vârstă. Considerăm că vârsta pe care o au elevii antrenați
în acest proiect – 13-14 ani - este propice însușirii unor
deprinderi și atitudini care le vor fi necesare pe parcursul
întregii vieți.
Obiectivele propuse au fost:
1. Îmbunătățirea calității vieții.
2. Promovarea unui stil de viață proactiv.
3. Promovarea unei alimentații sănătoase.
4. Îmbunătățirea competențelor personale și a unor abilități
sociale: optimism; echilibru emoțional; capacitatea de socializare;
comunicarea; respectul față de sine și față de ceilalți;
afecțiunea; empatia; răbdarea; împărtășirea experiențelor;
respectarea regulilor.
Am numit serviciul / produsul oferit de elevi „Parada alimentelor
sănătoase”, acțiune ce a presupus parcurgerea mai multor pași:
- informarea cu privire la ce înseamnă o alimentație
sănătoasă;
- alegerea celei mai bune strategii de promovare a unei alimentații
sănătoase;
- vizionarea de materiale care să ne învețe cum confecționăm
fructe sau legume;
- atelier de creație – literară și ... bricolaj;
- „parada” alimentelor sănătoase în comunitatea noastră
școlară – toate clasele de primar și gimnaziu;
- „parada” alimentelor sănătoase în comunitatea locală
apropiată;
„Parada” a presupus nu doar defilarea elevilor costumați în
fructe și legume, dar și împărtășirea unor informații despre
derularea proiectului, precum și dăruirea de fructe.
„Parada alimentelor sănătoase” a presupus, cum am precizat mai
sus:
- achiziționarea, de către fiecare elev, a câte două coli de
cartoane duplex;
- folosirea accesoriilor din dotarea proprie: acuarele, pensule,
carioca, foarfeci, sfoară, hârtie glasată, lipici;
- confecționarea costumelor – ne-a ajutat inspirația,
îndemânarea (înnăscută), dar și materialele video / foto
urmărite anterior, într-o așa-numită sesiune de lucru: „Cum
să facem”.
- crearea unor distihuri care să surprindă specificul fructului /
legumei ales/e;
- donații de fructe din partea fiecărui participant.
Elevii au promovat serviciul în comunitatea școlară și în cea
locală în două moduri diferite:
a) în școală: „parada” a presupus:
- prezentarea individuală a costumelor – sub forma unui distih
care să surprindă beneficiile fructelor / legumelor, dar să fie,
în același timp, și hazliu (Sunt verde, maronie și puțin
păroasă, / Dar te asigur că-s din cale-afară de gustoasă. –
kiwi; Sunt ananasul parfumat / La siluetă bine fac. Eu tocmai de la
Dăbuleni m-am cam rostogolit / Și mă mănânc doar decojit.)
- diseminarea proiectului
b) în comunitate:
- „parada”;
- împărtășirea - membrilor comunității - a motivului pentru
care elevii sunt „îmbrăcați” altfel;
- donații de fructe.
Despre impact...
- conștientizarea că o viață sănătoasă depinde de o
alimentație sănătoasă, iar deprinderile – este necesar a fi
însușite – de timpuriu;
- consolidarea sentimentului de apartenență la grup;
- înțelegerea faptului că împreună se poate;
Feedbackul pozitiv obținut în școală și în afara ei – laude
și aprecieri - i-a determinat pe elevi să-și dorească
implicarea în proiecte asemănătoare, cu impact la nivelul unei
comunități cât mai largi.
Ce au învățat elevii? Cu siguranță, au învățat că la
vârsta lor este bine să își impună / însușească un stil de
viață sănătos, să creeze o rutină în acest sens; au
învățat că autocontrolul este o calitate pe care trebuie să o
dezvolte pe tot parcursul vieții, că încrederea în forțele
proprii, motivația, perseverența, integritatea, respectul față
de sine și față de ceilalți sunt abilități care îi ajută să
devină în timp adulți autonomi.
Elevii au devenit mai conștienți că schimbările intervenite
odată cu vârsta impun acordarea unei atenții deosebite unei
rutine sănătoase, pe care să nu o simtă ca pe o corvoadă,
înțelegând că un corp sănătos și frumos, așa cum și-l
doresc, este rezultatul propriilor alegeri. De asemenea, lucrul în
echipă a demonstrat că au crescut, până și cei mai timizi
înțelegând că echipa sunt toți și fiecare contribuție, cât
de mică și de neînsemnată, contează.
Schimbări remarcate la elevi? Mai ales îmbunătățirea
competențelor personale și a unor abilități sociale: optimism;
echilibru emoțional; capacitatea de socializare; comunicarea;
originalitatea; creativitatea; respectul față de sine și față
de ceilalți; afecțiunea; empatia; răbdarea; responsabilitatea;
seriozitatea; împărtășirea experiențelor; respectarea
regulilor. Le-a plăcut mult să fie în centrul atenției, să fie
apreciați și luați drept model de urmat.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.