Şcoala cu
bune practici

61 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Evaluarea, un factor-cheie pentru stimularea învățării

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: soriana | 26.10.2016 23:07 | Revista cadrelor didactice nr. 34/2016 | 1625 vizualizări

Încă de la primul contact cu școala, elevii sunt învățați să tragă concluzii asupra activității lor de învățare.. Eficientizarea strategiilor de evaluare poate crește motivația elevilor pentru învățare.

Dacă la debutul lor ca educabili elevii primesc feedback exclusiv de la educator/profesor, de-a lungul experienței lor educaționale ei ajung să perceapă singuri dacă au atins obiectivele sau nu și care le sunt limitele. Aceasta influențează mult încrederea în sine ca și educabili și de asemenea încrederea lor în profesori ca și furnizori de educație. Rolul crucial al profesorului în acest punct este să îi ajute pe elevi să tragă concluziile corecte și să facă tot posibilul să stimuleze motivația elevilor pentru învățare.
O metodă utilă în acest scop este să folosească procesul de evaluare și rezultatele lui în așa fel încât să ajute elevii să devină mai încrezători în ei ca educabili. Acest lucru este de obicei mai ușor cu elevii care au experimentat succesul de-a lungul evaluărilor, decât cu cei care nu au atins succesul. Insuccesul școlar, dacă nu este bine gestionat duce de cele mai multe ori la pierderea încrederii în capacitățile proprii ale elevilor și scăderea drastică a motivației pentru învățare.
Atunci când dorim ca evaluarea să influențeze în mod pozitiv motivația elevilor pentru învățare, trebuie să luăm în considerare anumite aspecte, cu atât mai mult cu cât evaluarea este acea parte a procesului educativ care poate cel mai mult să distrugă dorința elevilor de a învăța. Mai întâi, profesorii trebuie să înțeleagă că modul în care transmit feedback-ul este crucial pentru încrederea de sine a elevilor. Profesorii ar trebui să joace un rol de încurajare și ar trebui să îi ajute pe elevi să-și conștientizeze potențialul prin concentrarea pe obiectivele învățării care sunt explicate clar acestora prin crearea unor hărți cognitive care să facă progresul evident.
Pe de altă parte, ar trebui să îi ajute pe elevi să înțeleagă că atunci când încearcă să își îmbunătățească performanțele, la început, ar putea să nu aibă succes, dar că acest fapt nu trebuie să reprezinte un motiv de descurajare. Uneori performanța slabă sau lipsa performanței sunt inevitabile, dar ei ar trebui să vadă dincolo de aceasta și să perceapă eșecurile ca și un motiv să devină mai dornici de succes.
Un alt aspect important în ceea ce privește modul în care evaluarea poate să crescă motivația elevilor pentru învățare este rolul pe care elevul îl joacă în acest proces. Pentru ca evaluarea să fie eficientă, elevii trebuie implicați în aceasta. Acest fapt îi va ajuta să își dezvolte și alte abilități utile învățatului, cum ar fi puterea de reflecție, gândirea critică și conștiința de sine. Evaluarea centrată pe elev la clasă conduce la implicarea elevilor în propria apreciere. Cu cât mai mult vor simți că au control asupra propriei evaluări, cu atât mai motivați vor fi să aibă un progres continuu, care este perceput ca și succes. Jucând un rol dinamic în acest sens, elevii vor deveni capabili să își dezvolte propriile mijloace pentru a-și îmbunătăți învățarea.
Pentru a reuși să îi implice pe elevi în procesul de evaluare profesorul trebuie să aibă în vedere câteva aspecte. În primul rând, este foarte important ca elevii să fie informați încă de la începutul procesului educativ asupra obiectivelor acestuia; astfel, ei vor face tot posibilul să își dirijeze învățarea spre atingerea acestora. Un alt aspect important pentru succesul evaluării este ca elevii să fie informați asupra formatului pe care îl va avea evaluarea. Ar trebui ca profesorii să aplice modele de evaluări de-a lungul procesului de predare astfel încât elevii să se obișnuiască cu acestea. De asemenea ar trebui ca elevii să cunoscă criteriile conform cărora vor fi evaluați ca să poată aprecia nivelul la care se ridică performanța lor. Evidența progresului este, de asemenea, importantă pentru o evaluare centrată pe elev. Această metodă încurajează elevii să-și monitorizeze progresul de-a lungul timpului, inclusiv prin aplicarea unor metode de autoevaluare. Autoevaluarea joacă un rol vital în creșterea motivației elevilor pentru învățare.
Un alt aspect foarte important pentru succesul evaluării este ca profesorul să puncteze periodic progresul/succesul elevilor. Bineînțeles că asta nu înseamnă să fie trecute cu vederea greșelile, ci, dimpotrivă, profesorii ar trebui să îi învețe pe elevi să reflecteze asupra propriilor greșeli, pe care nu trebuie să le perceapă ca eșecuri, ci ca aspecte care trebuie îmbunătățite. O bună evaluare înseamnă atunci când elevii reușesc să învețe din propriile greșeli și sunt capabili să dezvolte o atitudine critică asupra propriei munci.
În sfârșit, pentru a face evaluarea mai eficientă și totodată interesantă pentru elevi, profesorul are trebui să aplice cât mai multe forme inovative de evaluare. Profesorii are trebui să își adapteze strategiile de evaluare la interesele elevilor astfel încât să mențină ridicat interesul acestora pentru învățare, iar acest lucru nu se poate realiza decât centrând, pe cât posibil, procesul de predare-învățare-evaluare pe elevi, aceștia din urmă devenind ei înșiși parteneri în acest demers unitar. Făcându-i pe elevi parteneri activi în propria lor evaluare putem să îi încurajăm să-și dezvolte un simț al responsabilității față de propriile lacune sau achiziții și să îi determinăm să devină mai motivați să asimileze cunoștințe în vederea atingerii obiectivelor învățării.
În concluzie, deși evaluarea descurajează de multe ori atât profesorii cât și elevii, aplicată în mod constructiv, luând în considerare aspectele mai sus menționate, ea poate deveni cel mai puternic factor pentru stimularea motivație pentru învățare.
Prof. Sorina Călborean
Școala Gimnazială Viile Satu Mare

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

52 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN