Articolul prezintă forma de organizare și experiențele din timpul unei activități a cercului de lectură.
Experiențe în Cercuri (de lectură)
Învăţământ liceal | Limba şi literatura română
Propus de: tenzygot | 12.06.2022 16:26 | Revista cadrelor didactice nr. 85/2022 | 404 vizualizări
Provocarte, cercul de lectură pe care l-am inițiat de câțiva ani buni la Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului, urmărește în primul rând lectura ca activitate automotivantă, adică lectura de plăcere, singura care asigură un cititor avizat, un cititor permanent, care va continua această practică dincolo de băncile şcolii. Desigur că tipul acesta de lectură nu este incompatibil cu ceea ce citim (sau ni se cere să citim) la școală, deoarece în multe cazuri bibliografia obligatorie se poate tansforma – și chiar se transformă – în lectură de plăcere. Ca să ne exprimăm într-un limbaj mai tehnic, al psihologiei, lectura telică (cititul cu un scop extern lui însuși – pentru satisfacerea unei cerințe, pentru obținerea informațiilor folositoare, pentru îmbunătățirea înțelegerii de lectură, pentru a face față anumitor probleme de creștere sau afective etc.) poate deveni paratelică sau autotelică, adică să-și însușească un scop independent, neprevăzut inițial, sau să devină un scop în sine, un proces motivat intrinsec.
În acest sens, al provocării la lectură și al consolidării lecturii autotelice, am demarat proiectul cu același nume. Proiectul Provocarte se înscrie în linia impusă de proiectul „Cercuri de lectură”, inițiat de ANPRO (Asociaţia Naţională a Profesorilor de Limba şi Literatura Română „Ioana Em. Petrescu”), constând în activităţi extraşcolare organizate, în deosebi, de profesori de limba şi literatura română, care promovează lectura de plăcere. Dintre obiectivele proiectului nostru amintim: valorificarea lecturii de plăcere, cea a cititorului concret, real, ceea ce nu se face decât rareori în clasă, profesorul fiind preocupat de lectura de tip metodic/analitic, singura valorizată prin examene; încurajarea exprimării libere a impresiilor, a sentimentelor, a trăirilor provocate de lectură; formarea unor liste de lecturi, cărţi care nu intră în bibliografia şcolară, (cărţi contemporane, cărţi care nu sunt neapărat lecturi canonice, dar prezintă interes pentru alte raţiuni decât interesul strict şcolar); încurajarea schimbului de lecturi / de cărţi / de opinii și posibilitatea de socializare, de grupare a elevilor din diferite școli / sau diferiți ani de studiu în jurul unor idei care ar lărgi sau poate ar configura în alt fel sistemul lor de valori; observarea din interior a intereselor (sau a cauzelor lipsei de interes) faţă de lectură ale elevilor, obţinând date care ar permite o discretă (şi democratică!) modelare a viitorului cititor; schimbarea concepţiei despre rolul literaturii şi despre rostul cărţilor în viaţa noastră; descoperirea altor ipostaze ale profesorului de la clasă; stimularea originalităţii, a exprimării sinelui prin cuvânt sau culoare, dezvoltarea abilităţilor artistice; implicarea elevilor în activităţi extraşcolare, transdisciplinare care să cultive deschiderea spre creativitate.
Formarea, dezvoltarea şi promovarea de competenţe cheie necesare în secolul XXI (responsabilitate şi capacitate de adaptare, competenţe de comunicare, creativitate şi curiozitate intelectuală, gândire critică şi gândire sistemică, informaţii şi abilităţi media, capacităţi de colaborare interpesonală, identificareaşi soluţionarea problemelor, auto-formare, responsabilitate socială) precum și subordonarea demersurilor celor cinci piloni ai învăţării (a învăţa să ştii, a învăţa să faci, a învăţa să munceşti împreună cu ceilalţi, a învăţa să fii, a învăţa să te transformi pe tine pentru a schimba societatea) sunt obiective intrinseci ale proiectului.
Prima activitate Călătorie prin lirica erotică a lumii, a avut loc la Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului. La această activitate au participat 24 de elevi de clasa a IX-a de la colegiul gazdă și de la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava. Activitatea a îmbrăcat diverse forme dovedindu-se productivă din mai multe puncte de vedere. Au fost citite și discutate texte lirice aparținând poeților Ion Minulescu, Paul Eluard, Lord Bayron, Serghei Esenin, Pablo Neruda. A fost încurajată exprimarea liberă a impresiilor, a sentimentelor, a trăirilor provocate de lectura textelor. Au fost confecţionate afişe, semne de carte, felicitări inspirate de tema cercului și de lecturile efectuate. Au fost pregătite materiale powerpoint (adaptări după texte de Pablo Neruda, G.G.Marquez și Octavian Paler) și prezentate pe parcursul activității. Au fost citite propriile creații ale unor elevi. Fondul muzical al activității a fost asigurat de două eleve talentate de la colegiul sucevean. Spre finalul activității s-au realizat cvintete folosindu-se, drept cuvinte cheie, termenii care s-au folosit cel mai des pe parcursul activității (iubirea, călătoria, prietenia). Feedbackul pozitiv al participanților, observabil pe toată durata activității și confirmat în urma aplicării chestionarelor, ne-a motivat să continuăm activitățile comune. Întrebările de pe chestionar au fost următoarele :
1. Cum vi s-a părut activitatea de astăzi ? Apreciați cu o notă de la 1 la 3.
Răspunsurile elevilor ne-au demostrat că astfel de întâlniri sunt mult mai productive decât întâlnirile obișnuite ale cerchiștilor, care se desfăsoară de obicei în același cadru, iar activitatea noastră chiar și-a atins obiectivele propuse. Un lucru extrem de îmbucurător a fost depășirea cu ușurință a barielele de comunicare dintre elevii celor două școli (existente cred mai mult în mintea nostră de adult) : „Activitatea mi s-a părut interesantă, motivantă și constructivă ; nota maximă”, „Foarte frumoasă. 10 !!! Prea puțin 3 !”, „Foaaaaaaaarte interesantă, păcat că s-a terminat prea repede ; nota 3 este prea mică, acord 10” ; „apreciez această activitate cu nota 3 deoarece m-am simțit bine pe tot parcursul activității, am discutat despre niște poeme frumoase care mi-au captat atenția și mi-au stimulat pofta de lectură”, „ Activitatea mi-a plăcut deoarece nu am mai luat parte la manifestări de acest gen și sunt hotărâtă să particip la următoarele activități”, „Perfectă, 3”, „Mi-a plăcut mult, nota maximă.”, „Activitatea de astăzi a fost creativă, nota 3”, „Minunată ! Mai este nevoie să spun nota ?”„A fost foarte interesant, suntem însă obosiți din cauza drumului și înfometați. Nota trei e prea mică, aș da 10 !!!”, „Activitatea de astăzi a fost plăcută ! O ieșire din monotonie, m-am simțit foarte bine. Nota 3.”, „Fascinant ! 3”„Utilă și interesantă, 3”, „Activitatea de astăzi mi s-a părut deosebit de interesantă, plină de acțiune și de momente speciale. Nota 3”, „Activitatea de astăzi a fost o experiență nouă și un bun motiv de socializare. Aș dori să se repete ! Nota 3.”, ”Nota maximă ! Experiență interesantă, vreau să o repet !”, Activitate interesantă, foarte educativă, 3.”, „Activitatea asta a fost educativă, am învățat să-i ascut pe alții, am realizat că au și ei dreptate deși inițial eram convisă că dețin adevărul absolut.”
2. Care moment al activității de azi vi s-a părut cel mai interesant ? Motivați.
Răspunsuri : „Cel mai interesant moment a fost cel în care a trebuit să scriem cvintetele deoarece ne-a fost stimulată imaginația, creativitatea. Mi-a plăcut și să ascult cvintetele colegilor. Au fost foarte frumoase, unele de-a dreptul originale!”, „Mi-a plăcut felul în care am discutat textele, discuțiile libere, nu am fost inhibată, am simțit că pot spune exact ceea ce cred”, „Mi-au plăcut materialele din prezentările powerpoint, m-au pus pe gânduri”, „mi-a plăcut dezbaterea pe baza poeziilor”, „Momentul în care elevele de la Colegiul de Artă au cântat”, ”Discuțiile libere”, „ Prezentările powerpoint deoarece au contribuit la crearea unei atmosfere extraordinare, mesajele m-au impresionat, am aflat de scriitori de care habr n-aveam, Pablo Neruda, G.G.Marquez, am să le caut cărțile”, „Toate, deoarece au fost abordate într-o manieră contemporană, deschisă, fiecare și-a spus opinia.”, „Îmi este permis să spun non-stop ?Mi-a plăcut tot, tot, tot !”, ”Toată activitatea a fost plăcută, nu au fost momente plictisitoare, mă întreb când au trecut 4 ore ?”, „Cel mai interesant momet al activității a fost cel în care ”am desfăcut în patru” poeziile lui Minulescu, ne-am exprimat opinia, fiecare a spus ce a simțit”, „Mi-a plăcut și poezia și discuția despre poezia ”Celei care minte”, ideile exprimate au fost interesante și originale”, „Cel mai interesant a fost materialul powerpoint adaptat după textul lui Pablo Neruda, ”Cine moare ?”, deosebit, te pune pe gânduri, m-a impresionat.”,„Piesele interpretate la chitară, fondul muzical asigurat cu ajutorul calculatorului”, „Mi-a plăcut în mod deosebit partea în care am discutat poeziile lui Minulescu. Perspectiva, maniera de abordare a textului, total diferită de cea de la orele de română, discuțiile și părerile colegilor, atmosfera relaxantă și stimulativă, creatoare în același timp.”
Majoritatea elevilor au exprimat într-un fel sau altul ideea că cel mai reușit moment al activității a fost cel al discuțiilor pe marginea textelor. Le-a plăcut să se exprime liber, le-a plăcut că tot ceea ce spuneau era luat în considerare, că atât noi profesoarele cât și de colegii prezenți am apreciat încercarea fiecăruia de a desluși sensurile poezie. Mărturisesc că atât eu cât și colega mea ne așteptam ca acomodarea, socializarea dintre cele două grupuri să dureze mai mult. Credeam că activitatea va fi sortită eșecului, că unii se vor simți stingheri, că nu vor vrea să colaboreze cu elevii de la cealaltă școală. Temerile noastre s-au dovedit în cele din urmă neîntemeiate.
3. Identificați două aspecte pozitive și două aspecte negative ale activității de azi.
Răspunsuri : „Principalul aspect pozitiv e că într-adevăr am avut ceva de învățat din activitatea asta ; Nu știu ce aspecte negative a avut...poate că s-a terminat prea repede” ; „Activitatea aceasta are un singur aspect negativ : durează prea puțin (chiar dacă au fost 4 ore nu știu când au trecut). Mai este unul, îmi pare rău că nu a citit integral creația proprie Cris de la Colegiul de Artă. Mi-a plăcut foarte mult stilul și aș vrea să aflu continuarea. Timpul s-a dovedit din nou un dușman.” ; „aspecte pozitive : am avut libertate de exprimare, activitatea a avut momente cu tematici diferite ; aspecte negative : nu am reușit să socializăm destul, poate era bine să avem mai multe pauze” , „aspecte pozitive : toată lumea și-a putut exprima punctul de vedere, atmosferă caldă, plăcută, relaxantă, creatoare, schimb de idei. PS Prăjiturile și muzica au fost cireașa de pe acest ”tort” constituit din poezii și maxime emoționante”, „aspecte pozitive : am descoperit scriitori noi, am aflat concepția despre viață a unor scriitori precum Pablo Neruda și G.G.Marquez. Aspecte negative nu există. ”, „Prezența calculatorului și a videoproiectorului a permis vizionarea unor materiale interesante, a asigurat fundalul muzical al activităților. Nu am găsit aspecte negative”, „Nu vreau să notez aspecte negative pentru că nu sunt, activitatea a fost deosebită , însă ne este foame, trebuie să mâncăm. Mâncăm și ne întoarcem.”
Chiar dacă nu reiese explicit din răspunsurile elevilor acest lucru, chiar dacă nu a fost părerea majorității așa cum reiese și din chestionare, cred totuși că activitatea ar fi trebuit să aibă mai multe pauze, câte una la fiecare 50 de minute, nu doar una la 90 de minute. Ar fi avut și elevii mult mai mult timp la dispoziție pentru socializare. Este un aspect de care voi ține cont la întălnirile viitoare.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.