Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

FENOMENUL DE BULLYING IN GRADINITA DE COPII

Învăţământ preşcolar | Activitati integrate

Propus de: alinapis2006 | 18.05.2024 18:45 | Revista cadrelor didactice nr. 103/2024 | 106 vizualizări

Fenomenul de bullying este foarte răspândit atât în școlile din
România, cât și la nivel mondial.

La nivel european, România se situează pe locul 3 în clasamentul
celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul, potrivit
unul raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS).
In principiu, acesta se referă la hărțuirea fizică sau verbală,
care se repetă pe o anumită perioadă și care implică un
dezechilibru al puterii între două personae.Bullyingul se
intalneste cel mai adesea la copii. Din păcate poate avea urmări
periculoase asupra dezvoltării normale a unei persoane.
Bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil, de
excludere, de luare în derâdere a cuiva, de umilire repetitiv,
agresiv și orientat către un copil care este mai mic, mai slab sau
care are probleme de sănătate.Acest fenomen înglobează o serie
de comportamente agresive prin intermediul cărora un copil
încearcă să obţină unele beneficii: apreciere, atenţie din
partea celorlalţi colegi sau chiar bunuri materiale.
Un copil care trăieşte într-un mediu ostil, nesigur, care este
agresat fizic,verbal si emoţional va face acelaşi lucru la rândul
lui. Nu isi dă seama cât de dureroasă poate să fie postura în
care sunt puse „victimele” lui.El provine din familii
dezorganizate în care se țipă, se folosește agresiunea fizică
și psihică, se distrug bunuri în crizele de furie, iar
comportamentul urât este un un lucru obișnuit.Copilul care
manifestă un comportament repetat îndreptat spre rănirea fizică
sau mentală a unui alt copil, care încearcă să-i domine pe
ceilalți copii din grupă va devein un potențial agresor.
Copilul care este etichetat, tachinat, batjocorit de către colegi,
care este strigat într-un anume fel, îmbrâncit este un copil
agresat,o victima al bullying-ului.Primii afectați sunt, în
general, copiii timizi,retrasi, care se supără foarte repede,
incapabili de a se apăra singuri, care nu reuşesc să opună
rezistenţă. Părintele trebuie sa fie atent la anumite lucruri
din viaţa copilului său si dacă constată că acesta manifesta o
stare de oboseală, de anxietate, evită anumite situații , refuză
să meargă la grădiniță chiar,atunci trebuie să își
canalizeze atenția și să vina în ajutorul celui mic. Stările
prin care trece copilul agresat se indreapta către
interiorizare,furie,anxietate si chiar fobie socială.
Bullying-ul se poate manifesta sub diferite forme ,cum ar fi
bullying fizic - sunt luate în derâdere caracteristici legate de
înălțime, greutate, culoarea părului etc.,bullying verbal
(etichetarea, minciuna, satirizarea etc) și social (dizabilitate,
etnie, tip de familie etc.).

Semne care pot apărea în cazul copiilor agresați
• Leziuni sau lovituri inexplicabile;
• Haine, cărți, dispozitive tehnologice sau bijuterii pierdute
sau distruse;
• Dureri frecvente de cap sau de stomac, stări de rău sau
mințitul cu privire la starea de sănătate;
• Modificări ale obiceiurilor alimentare, cum ar fi
supraalimentarea sau subalimentarea;
• Tulburări de somn și coșmaruri frecvente;
• Scădere a performanței școlare, pierderea interesului pentru
învățare;
• Pierderea bruscă a prietenilor sau izolarea socială;
• Apariția unui sentiment de neputință și scăderea stimei de
sine;
Bullying-ul există încă de la grădiniță. Cea mai eficientă
metodă de a eliminare a bullying-ului la grădiniță este
autoeducarea părinților și cel mai important este să crezi ceea
ce îți spune educatoarea despre comportamentul copilului tău, să
nu o consideri lipsită de obiectivism atunci când îți relatează
despre comportamentul lui din timpul zilei. Ca părinte, indiferent
în ce situație se afla copilul tău,agresat sau agressor, trebuie
să acționezi imediat, să oferi credibilitate copilului agresat
și să acționez pentru a stopa sau diminua puterea de agresiune a
celui care agresează.
• Dacă ai un copil care agreseză trebuie să acorzi în primul
rând importanţă motivelor pentru care copilul recurge la acest
fenomen,să îi oferi un mediu sigur și prietenos acasă,să îi
încurajezi comportamentele pozitive,să îl incurajezi sa își
exprime sentimentele,dar și frustrările,să inițializezi jocuri
la care să participe toți membrii familiei și nu în ultimul
rând, împreună cu educatoarea,să găsești soluții pentru
rezolvarea unor probleme care se ivesc în relațiile cu ceilalți
copii din grupă.
• Dacă ai un copil care este agresat este necesar să îl
înveți să ignore comportamentul de agresare: ”Nu-i răspunde
și pleacă de lângă el/ea”, inițiază jocuri în care copilul
învață ce să spună în situaţia respectivă și să se
comporte diferit, învață-l să solicite sprijin din partea unui
adult : ”Spune-i doamne educatoare și roag-o să te ajute”,
explică-i că nu trebuie să copieze comportamentul agresorului sau
să arate că-i este teamă.
Luați atitudine indiferent daca aveți un copil agresor sau
agresat. Trebuie să ne ajutam copiii să își dezvolte
rezistența și încrederea pentru că acestea sunt unele dintre
cele mai importante daruri pe care le putem oferi. Cu toții
înțelegem cum viața ne poate aduce multe provocări și cât de
important este pentru modul în care gestionăm acest lucru. Un
copil care nu știe să se apere poate recurge la violență fizică
și verbală. Puteți interveni cu un ton calm, împăciuitor, la
început, și apelați la un specialist sau un profesor din cadrul
școlii pentru a sta de vorbă.Din pacet în România, ne
confruntăm cu o lipsă masivă de specialiști (psihologi) în
instituțiile de învățământ. În momentul de față, în țara
noastră, există un psiholog la 800 de elevi.
Bullying-ul este un fenomen real, foarte răspândit, care
afectează în mod negativ atât victima, cât și agresorul. Tocmai
de aceea, acesta nu trebuie tolerat sub nicio formă.
Bullying-ul în grădiniță. Cauze, efecte, măsuri de combatere
recomandate de specialist

Bullying-ul în grădiniță. Cauze, efecte, măsuri de combatere
recomandate de specialist
Deși sunt mulți părinți care nu au auzit până acum de aceste
termen, bulying, copiii lor au de-a face cu acest fenomen în
fiecare zi și, din păcate, dezvoltarea lor psihoemoțională este
extrem de afectată. Ce este bullying-ul? Cum se manifestă el? Ce
efecte are? Și, mai ales, cum poate fi combătut încă de la
grădiniță? Iată recomandările consilierul şcolar profesor
psihopedagog Maria Dima.
Bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil, de
excludere, de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Pentru a fi
considerat bullying, comportamentul trebuie să fie repetitiv,
agresiv și să fie orientat către un copil care este mai mic, mai
slab sau care are probleme de sănătate.

Bullying-ul înglobează o serie de comportamente agresive prin
intermediul cărora un copil încearcă să obţină unele
beneficii: apreciere, atenţie din partea celorlalţi colegi sau
chiar bunuri materiale.

Cauzele apariției bullying-ului
Din păcate, problemele apar în familie. Mai ales când părinții
nu își cenzurează atitudinea și cuvintele agresive pe care le
folosesc în familie față de ceilalți membri și mai ales față
de copil. Involuntar, copilul copiază părinții și se comportă
în societate așa cum vede în propria familie.

Copilul care beneficiază de atenţie, dragoste, înţelegere este
respectat și va oferi la rândul lui iubire, sprijin va şti să
aprecieze, să primească suport şi afecţiune.

Profilul psihologic al agresorului
Un copil care trăieşte într-un mediu ostil, nesigur, care este
agresat fizic şi verbal, emoţional va face acelaşi lucru la
rândul lui. Nu-și dă seama cât de dureroasă poate să fie
postura în care sunt puse „victimele lui”. El provine din
familii dezorganizate în care se țipă, se folosește agresiunea
fizică și psihică, se distrug bunuri în crizele de furie, iar
comportamentul urât este un un lucru obișnuit.

Copilul care manifestă un comportament repetat îndreptat spre
rănirea fizică sau mentală a unui alt copil, care încearcă
să-i domine pe ceilalți copii din grupă este un potențial
agresor.

Ținând cont de particularitățile de vârstă, copiii agresori
pot ajunge să se autosaboteze în relațiile cu cei din grupă, nu
înțeleg de ce nu sunt acceptați și ajung în final să devină
victime ale bullying-ului, fiind etichetați. Deși încearcă să
scape de pedeapsă, li se confirmă că sunt neputicioși în
momentul în care sunt pedepsiți.

Profilul psihologic al celui agresat
Copilul care este etichetat, tachinat, batjocorit de către colegi,
care este strigat într-un anume fel, îmbrâncit este un copil
agresat. Primii afectați sunt, în general, copiii timizi, care se
supără foarte repede, incapabili de a se apăra singuri, care nu
reuşesc să opună rezistenţă.

Formele de manifestare ale bullying-ului

bullying fizic - sunt luate în derâdere caracteristici legate de
înălțime, greutate, culoarea părului etc.;
bullying verbal (etichetarea, minciuna, satirizarea etc);
social (dizabilitate, etnie, tip de familie etc.).
Cum îl depistăm?

Părintele sesizează la propriul copil o stare de oboseală, de
anxietate, copilul evită anumite situații (de a merge la teatru,
în excursie, de a participa la festivitate) până la refuzul de a
merge la grădiniță. Devine un interiorizat, chiar are tendința
de a deveni furios.

Stresul, anxietatea și chiar fobia socială pot să apară ca
efecte negative în astfel de situații.

Ce putem face?

Dacă ai suspiciunea că prichindelul tău este o victimă a
bullying-ului sau, din contră, un agresor iată cum îl poţi
ajuta. În primul rând, să crezi ceea ce-ți spune educatoarea
despre comportamentul copilului tău, să nu o consideri lipsită de
obiectivism atunci când îți relatează despre comportamentul din
timpul zilei.
tenție! Cea mai eficientă metodă de a eliminare a bullying-ului
la grădiniță este autoeducarea părinților!
Recomandări și soluții de combatere:
Dacă ai un copil care agreseză:

• acordă importanţă motivelor pentru care copilul recurge la
acest fenomen;
• oferă-i un mediu sigur și prietenos acasă;
• îmbunătățelte relațiile cu adulții, fără agresare
fizică și verbală;
• încurajează comportamentele pozitive;
• acordă-i atenție și inițiază jocuri la care să participe
toți membrii familiei;
• încurajează-I să-și exprime sentimentele și frustrările;
• împreună cu educatoarea. găsește soluții pentru rezolvarea
unor probleme care se ivesc în relațiile cu ceilalți copii din
grupă.
- Dacă ai un copil care este agresat:
 învață-l să ignore comportamentul de agresare: ”Nu-i
răspunde și pleacă de lângă el/ea”;
 învață-l să solicite sprijin din partea unui adult :
”Spune-i doamne educatoare sau profesoarei și roag-o să te
ajute”;
 explică-i că nu trebuie să copieze comportamentul agresorului
sau să arate că-i este teamă: ”Tu, copil isteț cum te știu,
vei zâmbi, te vei comporta civilizat, vei vorbi calm și îi vei
spune că te vei juca cu el atunci când se va comporta frumos”;
 spune-i să nu ceară ajutorul celorlalți colegi ca să-și
facă dreptate: ”Îți vei chema prietenii și le vei spune:
Haideți să ne jucăm împreună, Ionel va veni să se joace cu
noi atunci când va fi calm!”;

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

670 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN