Calculul mintal are un rol deosebit în viaţa practică, unde se
simte nevoia lui.
Este incontestabilă contribuţia calculului mintal în dezvoltarea
facultăţilor mintale ale elevilor,atenţiei şi judecăţii.
Formarea deprinderilor de calcul mintal
Învăţământ primar | Matematica
Propus de: danitza_moldovan | 10.03.2016 22:54 | Revista cadrelor didactice nr. 24/2016 | 6180 vizualizări
Formarea deprinderilor de calcul mintal
oral şi în scris
Prin calcul mintal înţelegem calculul care se efectuează în
minte, în gând, cu excluderea întrebuinţării mijloacelor şi
procedeelor tehnice ale calculului scris.
Formarea deprinderilor şi priceperilor de calcul mintal la elevi
din clasele I-IV constituie un obiectiv important ce trebuie
realizat în predarea lecţiilor de matematică .
Noţiunea de calcul mintal cuprinde :
Calculul mintal propriu-zis, adică acel calcul în care se dă
operaţia cu indicarea elementelor şi se cere doar rezultatul,
operaţia refăcându-se în minte, fără utilizarea materialului
didactic, fără repetarea operaţiei şi fără scrierea ei.
Exemplu :
Întrebare : 7 + 6 = ?; Cum ai socotit ?
Răspuns :-Am întregit numărul 7 la 10, apoi am adunat
unităţile rămase.
7 + 6 = 7 + 3 +3 = 10 + 3 = 13
Între calculul scris şi calculul mintal există o strânsă
interdependenţă.
Calculul mintal constituie o etapă premergătoare şi necesară
pentru calculul scris.
Nu se poate concepe efectuarea calculului scris fără efectuarea
calculului mintal.
Din activitatea la clasă am observat că elevii care nu efectuează
cu uşurinţă calculul mintal întâmpină dificultăţi şi la
calculul scris. Ei găsesc mai greu şi calea de rezolvare a unor
probleme, atenţia lor este concentrată asupra efectuării
calculelor. Dimpotrivă, cei care au formată deprinderea de calcul
mintal şi scris îşi îndreaptă atenţia asupra structurii
problemei, asupra judecăţii ei.
Calculul mintal are un rol deosebit în viaţa practică, unde se
simte nevoia lui.
Este incontestabilă contribuţia calculului mintal în dezvoltarea
facultăţilor mintale ale elevilor, în special al memoriei,
atenţiei şi judecăţii, în disciplinarea proceselor de analiză
şi sinteză ale gândirii. Elevul este pus în situaţia nu numai
de a efectua calcule explicând procedeele învăţate, ci şi de a
alege procedeul de calcul cel mai potrivit cazului dat, pentru a
afla mai repede şi mai uşor răspunsul.
Exemplu :
60 + 80 +20 + 40 = (6o + 4o) + (80 + 20)
= 100+ 100
= 200
sau 2 x 9 x 15 = (2 x 15) x 9
= 3o x 9
= 270
Calculul mintal dezvoltă puterea de a înţelege spiritul de
iniţiativă, perspicacitatea. De aceea, se spune despre calculul
mintal că este cea mai simplă formă a muncii creatoare a
elevului.
Având în vedere importanţa calculului mintal atât în
însuşirea matematică, cât şi în dezvoltarea gândirii m-a
preocupat această temă. Am căutat să transmit elevilor cele mai
eficiente procedee de însuşire a priceperilor şi deprinderilor de
calcul mintal în aşa fel încât ei să
le poată folosi în viaţă la orice pas.
Locul calculului mintal în lecţiile de matematică nu poate fi
delimitat.
El se foloseşte în mod curent, atât pentru dezvoltarea
exerciţiilor şi problemelor, cât şi pentru stabilirea
diferitelor procedee de calcul sau pentru repetarea şi aplicarea
acestora.
În lecţiile de transmitere de noi cunoştinţe, în toate etapele
bazate pe exerciţii, am utilizat calculul mintal sub diferite forme
pentru învăţarea diferitelor procedee de calcul.
În timpul orei de matematică, calculul mintal poate fi plasat în
mod diferit :
în cadrul primei părţi a lecţiei, uneori se face înainte de
momentul verificării pentru a forma la elevi
deprinderi temeinice de calcul rapid şi corect cu scopul de a
verifica în ce mod şi-au însuşit cunoştinţele anterioare
folosite în tema pentru acasă;
după momentul verificării temei, pentru a supune gândirea
elevilor la efort;
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.