idei practice de aplicat la clasă pentru a obține starea de bine a
elevilor și profesorilor deopotrivă
idei inspiraționale pentru a preda cu o stare de bine
Interes general | Toate disciplinele
Propus de: pavel71 | 06.06.2022 13:08 | Revista cadrelor didactice nr. 85/2022 | 395 vizualizări
Idei inspiraționale pentru a preda cu o stare de bine
Profesor Elena Gabriela Pavel
Liceul Tehnologic Energetic Municipiul Câmpina
Școala contemporană românească se axează din ce în ce mai mult în ultimii ani pe starea de bine a profesorilor și a elevilor, ceea ce generează, fără îndoială, performanță.
La unul dintre webinariile educaționale la care am participat în perioada pandemică m-a impactat pozitiv mentalitatea unui director de liceu din S.U.A , profesorul Ann Cook, care are drept motto educațional deviza „No child left behind!” . Am considerat-o eu o parafrazare a devizei din marina militară americană “No man left behind!” Este un mod ce a crea o legătură emoțională profundă, puternică, între profesori și adolescenți. Un mod de a le spune: ”Suntem aici împreună ca o familie! Suntem uniți și ne iubim! Luptăm și ne oferim sprijinul necondiționat pentru a ne atinge obiectivele propuse!”
Acest model educațional mi-a oferit convingerea că o școală a fericirii este posibilă și am încercat să le imprim elevilor mei această stare de bine și o atitudine relaxată pentru a construi împreună un background educațional pozitiv . Acest context permite o relaționare profesor-elev mult mai naturală, mai firească prin care se construiesc punți de încredere corecte și puternice, elevii devenind capabili de performanță nu doar prin simpla însușire a unor informații, ci prin formarea unor abilități și competențe necesare nu doar în școală ci care să genereze învățare activă pe tot parcursul vieții. Procesul educativ devine astfel unul permanent, constructiv.
Din perspectiva experienței de 23 de ani la catedră, un copil este fericit când știe că îl vezi- în sensul de a-l valoriza indiferent de potențialul pe care îl are, când știe că îl asculți- că ești acolo pentru el și problemele lui, când știe că îl iubești- necondiționat și când știe că îți pasă. De aceea adolescentul uită poate ce materie sau ce informație ai predat la clasă dar nu va uita niciodată cum îl faci să se simtă.
În continuare voi schița câteva idei de bună practică prin care obții starea de bine la clasă a elevilor dar implicit și a ta ca dascăl.
1.Să predăm cu o mentalitate deschisă. Menatalitatea este modul în care îi vedem pe ceilalți în relaționarea zilnică. Dacă ne focalizăm pe noi și pe obiectivele noastre, mentalitatea este închisă, obstructivă. Dacă ne concentrăm pe ceilalți și pe nevoile lor mentalitatea este deschisă, constructivă, dezvoltatoare. Dacă noi ne schimbăm modul de a îi privi pe ceilalți și vom preda cu mentalitate deschisă, consecința este că vom schimba comportamente și vom ajunge la rezultatele dorite.
2. Trezește-le interesul și creativitatea.Fă o listă cu ideile care crezi că te-ar ajuta să le captezi interesul și să stârnești imaginația elevilor tăi. Întreabă-i dacă le plac ideile tale. Cere-le să vină cu idei noi. În acest fel le respecți autonomia, le dai posibilitatea să aleagă și să se implice activ în actul educațional.
3. Descoperă punctele forte ale elevilor tăi și pune-le în evidență prin sarcini concrete. Se vor simți valorizați.
4. Fă sala de clasă un spațiu primitor, colorat, vesel cu planșe, materiale auxiliare și plante verzi. Ele vor ridica nivelul energetic al elevilor. „Când profesorii pregătesc special contextul pentru succes și învățare, elevii știu că este vorba de un mediu construit și făcut specialpentru ei. Știu că totul este serios, ca și când profesorul le-ar spune: vă respect capersoane care învață” (Dillon, Regândirea spațiilor de învățare,2016, p. 8)
5.În fiecare oră sugerează elevilor să se ridice de pe scaune și să facă mișcări ample și energice, ca la dans. Mișcările pot fi însoțite de exerciții de respirație. Acestea vor pune sângele în mișcare, vor oxigena creierul și organele și elevii vor fi mai atenți.
6.Adaptează tonul și inflexiunea vocii așa încât să te faci auzit, să acoperi zgomotul de fond dar să nu devii agresiv și să provoci stres prin voce ridicată, stridentă, țipete. Vorbește ferm, clar dar calm. Repetă când elevul nu înțelege.
7.Află cine sunt elevii cu care vei lucre. Petrece mai mult timp să îți cunoști elevii, familiiile din care provin, problemele de sănătate pe care le au sau situațiile dificile cu care se confruntă. Doar dacă știi cu adevărat cine sunt îi poți consilia în mod adecvat. Încearcă să îi cunoști într-un mediu nonformal pentru a construi o relație reală
8. Povestește-le despre tine lucruri care să îi motiveze și prin care să te perceapă ca ființă, nu ca profesor. Nu îți fie teamă să te expui emotional povestindu-le aspect legate de viața ta personală, de momentele tale dificile sau de ostacolele pe care le ai de traversat. Te vor descoperi ca om și se vor apropia cu mai mult respect și cu mai multă iubire decât ai crede.
9.Nu în ultimul rând, imprimă-le idea că nu pot reuși dacă nu au și eșecuri. Totul este să nu renunțe, să creadă în ei și să lupte până la final. Succesul e garantat dacă nu renunți!
Bibliografie
1.Dillon, R., Gilpin, B., Juliani, A. J., & Klein, E. (2016). Redesigning learning spaces. Thousand Oaks,California: Corwin Press. Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) (2013). Innovative Learning
2. 551 Environments. Centre for Educational Research and Innovation (CERI), OECD Accesat la adresa http://www.oecd.org/edu/ceri/innovativelearningenvironments.html
Notă- poza este din arhiva personală cu respectarea codului GDPR. Are acordul de a fi publicată
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.