Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Importanța artei în educație și în dezvoltarea competențelor lingvistice

Învăţământ gimnazial | Limbi moderne

Propus de: Blu37 | 31.07.2023 09:45 | Revista cadrelor didactice nr. 96/2023 | 606 vizualizări

Despre folosirea artei în predarea limbilor moderne, ca un mijloc de eficientizare a dobândirii competențelor de comunicare a elevilor și ca o picătură de sensibilitate în lumea tehnologizată în care trăim.

Din punct de vedere etimologic, comunicarea este un cuvânt derivat din latinul communis, communico, care înseamnă a pune ceva în comun, a relaționa, a împărtăși, a uni sentimente, idei, informații sau fapte.
Din punct de vedere lingvistic, comunicarea este transferul de informații, judecăți, atitudini, stări emoționale de la o sursă la alta. Semnificațiile sunt transmise prin semne lingvistice, fiind o formă de cunoaștere, de interacțiune socială. Comunicarea stă la baza ființei umane, a constituției psihologice și culturale a oamenilor, asigură schimbul de informații de la o generație la alta, fiind cel mai eficient mod de educație.
Noțiunea de competență în comunicare a evoluat și este considerată o capacitate care include abilitățile de comunicare ale indivizilor dobândite de-a lungul vieții. Acestea pot fi îmbunătățite prin aplicarea unei metodologii speciale care contribuie la dezvoltarea abilităților de comunicare, iar dobândirea de abilități într-o limbă străină la o vârstă fragedă nu este ușor de realizat.
Școala își propune să pregătească elevul pentru viitor, dezvoltându-i abilitățile de comunicare, în principal în limba maternă, dar și în una sau două limbi străine. Elevul este implicat în activități educaționale pentru a-l ajuta să devină o persoană capabilă să se orienteze în viață printr-o comunicare eficientă în diferite situații, capabil să-și exprime atitudinea față de valorile etice și estetice, gata să dobândească independent cunoștințele și abilitățile necesare. El devine o persoană cu un set de cunoștințe, atitudini și abilități de comunicare formate în școală, capabil să se integreze în societate și, mai târziu în viață, să satisfacă cerințele pieței muncii.
Comunicarea este utilizată la toate disciplinele studiate în anii școlari, iar profesorul trebuie să înțeleagă importanța comunicării în predare. Pentru ca elevii să își exprime opiniile, ideile și sentimentele, trebuie să se cunoască pe ei înșiși; comunicarea implică o bună cunoaștere de sine, un anume grad de stimă de sine și o cunoaștere a propriilor abilități.
Cu toate acestea, comunicarea înseamnă dezvoltarea abilității de a ilustra evenimente, lucruri, gânduri ceea ce necesită un vocabular dezvoltat, astfel încât această abilitate să fie dobândită într-o limbă diferită de cea maternă. Narațiunea experiențelor personale poate ajuta elevul să se descopere pe sine, să împărtășească cu celălalt experiența sa de viață și să-și dezvolte abilitățile de exprimare orală sau scrisă, dar această experiență personală, atunci când este împărtășită într-o limbă străină, necesită abilitatea de a memora anumite cuvinte, pe care un elev trebuie să le învețe pentru a se putea exprima cu ușurință.
Experiența mea didactică a confirmat că avem nevoie de o strategie complexă pentru cultivarea și îmbunătățirea comunicării orale în limba engleză. Lecțiile de comunicare la școală sunt de multe ori lăsate la o parte în beneficiul exprimării gramaticale corecte, prin urmare, de profesor depinde și de metodele folosite, ca elevii să-și formeze un nivel ridicat de competență comunicativă.
Cred cu tărie că în predare, noi, ca profesori, ar trebui să ne concentrăm atât pe dezvoltarea abilităților lingvistice, cât și a gândirii critice a elevilor. Metoda comunicativă trebuie să fie în fruntea oricărei ore de limbă străină, obiectivul principal fiind determinarea elevilor să comunice în limba țintă, să învețe structurile și vocabularul acelei limbi într-o varietate de registre împreună cu elemente culturale și de civilizație, fără să se teamă de greșeli. Pe lângă ideea de comunicare, dorim ca elevii noștri să își manifeste creativitatea, în timp ce noi îi facem să înțeleagă că învățarea unei limbi străine nu presupune răspunsuri greșite ori sancțiuni. Prin urmare, cea mai eficientă strategie rămâne aceea de a pune întrebări deschise. Prin întrebări și prin conversație încurajăm elevii să dezvolte o gamă largă de abilități:
- să identifice conținutul care trebuie învățat și să interacționeze cu colegii lor,
- să observe, să vorbească și să asculte și apoi
- să învețe să practice un anumit vocabular, nu doar uzual ci și de specialitate.
Pentru eficientizare, trebuie să combinăm metodele și strategiile de predare și să implicăm inclusiv arta, acolo unde este posibil.
Învățarea prin artă are efecte pozitive asupra dezvoltării competențelor de înțelegere și redare de mesaj oral. Artele vizuale îmbunătățesc dezvoltarea limbajului, oferind metode non-verbale de comunicare și oferind o bază pentru a crea imagini mentale. Integrarea artelor în procesul de învățare a limbii engleze poate oferi elevilor posibilitatea de a se angaja în abordări noi și variate, obținând în același timp răspunsuri emoționale pozitive la învățare. Integrarea artei ajută la predarea disciplinelor non-artistice.
Potrivit cercetărilor, integrarea artelor este deosebit de importantă, deoarece este un element apreciat de elevi, care dezvoltă abilitățile de gândire critică și răspunsul creativ. Prin integrarea strategiilor artistice se poate dezvolta o cultură bazată pe gândire critică și abordări inovatoare creând în același timp un sentiment de comuniune între profesor și elevi.
Mai mult decât atât, integrarea artelor în materii non-artistice, pe lângă faptul că oferă elevilor o experiență bogată și valoroasă de învățare, le permite să-și îmbunătățească imaginația și să gândească critic în timpul obiectivelor de învățare ale clasei, datorită muncii lor. Când sunt expuși unor metode de predare care includ mijloacele artistice, elevii dezvoltă un nivel ridicat de abilități de gândire, fiind capabili să evalueze și să conecteze conținutul la problemele din lumea reală, să învețe din greșeli, să facă judecăți critice și să le justifice.

De ce să integrezi tehnici care folosesc mijloace artistice la ora de limbi moderne

În școală creativitatea nu este încă utilizată la potențial maxim și acest lucru depinde și de modul în care aceasta este integrată în conținut. Profesorii ar trebui să poată permite elevilor să învețe fără a le îngrădi creativitatea. În abordarea acestei chestiuni există mai multe modalități de a promova și spori aptitudinile și abilitățile elevilor. În primul rând, pentru a încuraja creativitatea, trebuie să existe o bună cunoaștere a conținutului pe care îl studiază, deoarece elevii trebuie să aibă oportunități de a interacționa într-un cadru social, folosind imaginația în moduri diferite.
Sarcina principală a profesorilor este de a oferi elevilor un mediu care să le permită să își folosească liber creativitatea. Când învață o limbă nouă, mijloacele artistice oferă elevilor o marjă importantă de încredere în forțele proprii.
Există șase motive pentru a integra mijloacele artistice în programa zilnică:
1. Arta face conținutul mai accesibil.
2. Încurajează învățarea activă și relaxată.
3. Îi ajută pe elevi să facă unele conexiuni personale cu conținutul.
4. Ajută la înțelegerea și exprimarea unor concepte abstracte.
5. Stimulează gândirea la nivel superior.
6. Ajută la integrarea într-o comunitate și îi ajută pe elevi să dezvolte abilități de lucru în echipă.

Ce forme de artă pot fi utilizate în predarea limbilor moderne

Categoriile tradiționale de artă includ literatura, pictura, sculptura, muzica, dansul, teatrul etc. Artele moderne includ o categorie mult mai largă de activități care se referă la decorațiuni, design interior, design de modă, cinema, fotografie și multe altele.
Având în vedere lista de mai sus, la clasă profesorul poate folosi animație, film, pictură și desen, benzi desenate, fotografie sau colaj. Dintre toate formele de artă, unele sunt mai recomandate pentru a oferi elevilor instrumente și a obține rezultate educaționale. Fotografia, pictura și desenul sunt unele dintre cele mai bune forme de artă care pot fi incluse în predare. Împreună cu muzica și literatura, arta integrată în predarea limbii engleze este un instrument perfect pentru a stimula interesul elevilor în studierea ei, pentru a le eficientiza abilitățile, pentru a îmbina viitoarea profesie cu cunoștințele specifice de limbă.
Cu toate acestea, cercetătorii au descoperit că arta în general implică două mari domenii și anume câmpul afectiv și creativitatea. Totuși, utilizarea artei în ora de limbă străină îi ajută pe elevi să dezvolte abilități precum înțelegerea unui conținut artistic și le dezvoltă latura emoțională care nu poate fi accesată la potențial maxim în absența unei opere de artă.
Având în vedere acest lucru, simțiți-vă liber ca profesor să folosiți orice operă artă pe care o considerați potrivită pentru a ilustra lecția și încurajați-vă elevul să stabilească o legătură interioară cu aceasta.
Consider că integrarea artei în predarea limbilor străine poate extinde rezultatele învățării în mai multe moduri, deoarece, până la urmă, trăim într-o lume extrem de tehnologizată, în care arta poate aduce o picătură de sensibilitate și altruism atât de necesară nu numai pentru un artist, ci și pentru un om.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

6 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN