Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Importanța educației fizice și sportului în contextul actual

Învăţământ liceal | Educaţie fizică şi sport

Propus de: MarinaAcs | 28.02.2018 15:14 | Revista cadrelor didactice nr. 44/2018 | 14648 vizualizări

Educația fizică și sportul este o componentă a educației
permanente care ajută în diferite moduri la educarea și formarea
copiilor, tinerilor și adulților, având o contribuție
esențială la dezvoltarea personală și profesională a acestora.

IMPORTANȚA EDUCAŢIEI FIZICE ŞI SPORTULUI
ÎN CONTEXTUL ACTUAL
Prof. Marinela Acsinte
Colegiul Național ,,A.T.Laurian” Botoșani

Educație fizică și Sportul este disciplina din programa școlară
care poate ajuta în diferite moduri la educarea şi formarea
copiilor, tinerilor şi adulţilor, contribuind astfel la
dezvoltarea personală și profesională a acestora.
Educaţia fizică reprezintă o componentă a educaţiei, exprimată
printr-un tip de activitate motrică ce dispune de forme de
organizare şi reguli de desfăşurare, care urmăreşte optimizarea
potenţialului biomotric şi psihic al copilului, în vederea
creşterii calităţii vieţii. Sportul este în schimb o activitate
de întrecere, constituită din ansamblul ramurilor de sport, care
are drept obiectiv dezvoltarea condiţiei fizice şi psihice a
individului, pentru obţinerea de performanţe în competiţiile de
toate nivelurile. Ce trebuie de retinut e ca educaţia fizică şi
sportul dezvoltă o arie complexă de interese, trebuinţe,
motivaţii. Educă ambiţia, curajul, emulaţia, atenţia
distributivă, hotărârea, fermitatea, perseverenţa, calmul,
modestia, onestitatea, multiple trăsături de voinţă şi
caracter. În acelaşi timp, educaţia fizică şi sportul pot fi
considerate drept forme speciale de educaţie prin fizic, care
conduc nu doar la finalităţi biologice, ci şi la importante
aspecte psihologice şi sociale. Educaţia formală şi informală
beneficiază de valorile transmise prin educaţie fizică şi sport,
cum sunt acumularea de cunoştinţe, motivaţie, aptitudini,
dispoziţia de a depune eforturi personale, precum şi de
calităţile sociale, cum sunt munca în echipă, solidaritatea,
voluntariatul, toleranţa şi fair-play-ul, totul într-un context
multicultural . Este bine ştiut că, educaţia fizică
desfăşurată în școală îndeplineşte un rol deosebit în
procesul de formare şi dezvoltare a personalităţii elevului. Prin
educaţia fizică din şcoală, se asigură formarea de
cunoştinţe, deprinderi practice şi intelectuale, precum şi
însuşirea de valori etice, care contribuie la dezvoltarea
capacităţii de integrare socială a individului .
Datorită marii lor accesibilităţi, educația fizică şi sportul
se practică sub cele mai diferite forme, însoțind omul de la
naștere până la bătrânețe, creând astfel un stil de viaţă
echilibrat și sănătos. Educaţia fizică şi sportul dispun de
strategii de aplicare şi metode adaptate pentru realizarea
obiectivelor diferenţiate, pentru fiecare vârstă. Dar unul din
cele mai importante roluri ale educaţiei fizice şi sportului se
constituie în forme de educație pentru sănătate. Organizaţia
Mondială a Sănătăţii promovează, prin programul „Viață
activă”, importanța practicării sistematice a activităţilor
fizice pentru sănătate, cu prioritate la copii şi tineri.
Cercetările au arătat că exercițiul fizic, practicat pe termen
lung, îmbunătăţeşte sănătatea fizică şi mentală, având o
contribuție pozitivă la procesul de învățare şi dezvoltare a
personalității, la reducerea riscului apariției afecţiunilor
fizice şi psihice asociate stilului de viaţă modern.
De asemeni si Comisia Europeană subliniază rolul sportului în
educaţie, unde acesta poate inocula tinerilor valorile toleranței
şi respectului reciproc, ale onestităţii şi respectului pentru
corectitudine, precum și rolul său profilactic, în special în
privinţa combaterii obezității. Activitatea fizică, este o
condiție necesară pentru un stil de viață sănătos și pentru o
forță de muncă sănătoasă, contribuind astfel la atingerea
obiectivelor-cheie definite în Strategia Europa 2020, în special
cu privire la creștere, productivitate și sănătate. In acest
sens s-au depus eforturi foarte mari pentru optimizarea
activitățiilor fizice de îmbunătățire a stării de sănătate
(HEPA – health-enhancing physical activity) in toate statele
membre. Acestea vor trebui sa elaboreze strategii la nivel
național care să încerce, în cadrul programelor educaţionale,
să dezvolte şi să consolideze ponderea activităţilor fizice în
rândul copiilor şi al şcolarilor de la o vârstă fragedă. De
menționat propunerea Comisiei de a promova activităţile sportive
şi exerciţiile fizice ca factori importanţi în standardele
educaţionale, în aşa fel încât să contribuie la creşterea
nivelului de atractivitate al şcolilor şi la îmbunătăţirea
rezultatelor şcolare. De asemenea subliniază importanţa
finanţării activităţii fizice din şcoli, care este esenţială
pentru evoluţia psihologică şi fizică a celor mai mici copii,
fiind, în acelaşi timp, un instrument de îngrijire a
sănătăţii pentru cei tineri şi mai puţin tineri. Comisia
încurajează statele membre să examineze modul în care
promovează conceptul de viaţă activă prin intermediul sistemelor
naţionale de educaţie şi de formare, inclusiv prin formarea
profesorilor. Având convingerea că investițiile în educație,
formare și creativitate este esențială pentru prosperitatea
generațiilor viitoare, Educația fizică în școli poate fi un
instrument eficace de creștere a gradului de conștientizare a
importanței HEPA, iar școlile pot identifica cu ușurință
abordări de succes privind promovarea programului.
În timp ce politicile europene se preocupă de
îmbunătățirea stării de sănătate a populației, de
promovarea unui stil de viață sănătos precum și de dezvoltarea
fizică armonioasă a tinerei generații, autoritățile române nu
dau nici un semn că ar dori o schimbare în acest sens. Rolul
principal, în procesul de dezvoltare a educaţiei fizice, îi
revine Ministerului Educației care are datoria să asigurare
cadrului legislativ, pentru buna desfăşurare a educaţiei fizice
la toate vârstele şi nivelurile și să elaboreze programe care
să constituie cadre eficiente pentru practicarea sistematică a
exerciţiilor fizice, de către toate categoriile de cetăţeni.
Şcoala trebuie să ofere căi cât mai variate de practicare a
sportului pentru toţi elevii, inclusiv pentru cei performanţi,
care să poată participa la competiţii interşcolare la diverse
sporturi, de echipă sau individuale. Aşa cum se întâmplă în
Statele Unite, în ţările Uniunii Europene şi în numeroase alte
ţări.
Orice fel de măsuri şi reforme ar fi iniţiate în privinţa
învăţământului românesc trebuie să aibă în vedere
recomandările şi documentele europene privitoare la principiile
educaționale care trebuie urmate pentru asigurarea unui
învăţământ competitiv. Comisia Europeană recomandă Statelor
Membre să asigure obligativitatea unei anumite cote de ore pentru
educație fizică în școli, în ciclul primar şi secundar, iar,
la nivel academic, să asigure un grad mai mare de integrare între
sport şi cursurile obişnuite. Parlamentul îndeamnă Statele
Membre să continue campaniile de informare destinate copiilor de
vârstă şcolară şi părinţilor acestora cu privire la
conexiunile între modul de viaţă sănătos, exerciţiul fizic şi
alimentaţie. Să ia în considerare nevoia de a îmbunătăți
calitatea educației fizice şi a sportului disponibil pentru toţi
copiii şi tinerii, şi să asigure timpul necesar pentru acest
lucru, de exemplu, de minimum 3 ore pe săptămână de educaţie
fizică în programa pentru a atinge aceste scopuri. De asemenea
recomandă utilizarea fondurilor structurale pentru înfiinţarea
şi dezvoltarea unităţilor sportive școlare din regiuni
defavorizate şi invită Comisia, Consiliul şi Statele Membre ca,
ţinând seama de principiul subsidiarităţii, să elaboreze un
cadru legislativ care să ajute la creștera investiţiilor şi a
mijloacelor materiale alocate pentru activitățile sportive ale
tinerilor.
În contextul în care raportul subliniază că educația fizică
este singura disciplina din programa școlară care urmărește
pregătirea copiilor pentru un stil de viață sănătos şi care
transmite valori sociale importante (autodisciplina, solidaritatea,
spiritul de echipă, toleranța şi sportivitatea) e clar că toate
aceste „indicaţii preţioase“ ar trebui de urgență puse în
practică. Realitatea dovedește însă că principiul amânării
îl bate pe cel al subsidiarităţii! Ne dorim ca acţiunile
autorităţilor Statului, în domeniul educaţiei fizice şi
sportului, să vizeze ca România să devină o țară cu o
populație sănătoasă, viguroasă, bine educată, o a țară
excelenţei pe plan sportiv, vizibilă în lume prin valorile sale.

RESURSE WEB
Cartea Albă privind Sportul : prezentată de Comisia Europeană
Consiliului, Parlamentului European, Comitetului Regiunilor şi
Comitetului Economic şi Social European. Disponibil pe Internet la
adresa: http://europa.eu/ legislation_summaries/
education_training_youth/sport/ l35010_ro.htm;
Programul ”Viața activă”- O.M.S. : „Viaţă lungă, activă
şi în forţă”- Promovarea îmbătrânirii active în România.
Disponibil pe Internet la adresa: http://www.
seniorinet.ro/library/files/raport_banca_mondiala_viata_lunga,_activa_si_in_forta.pdf;
Pledoarie pentru Educație Fizică și Sport: Propunere legislativă
pentru introducerea a trei ore de Educație Fizică în planul cadru
de învățământ și respectarea recomandării Parlamentului
European referitor la Educația Fizică în școală. Disponibil pe
Internet la adresa: isj.vs.edu.ro/.../Educatie_fizica/;
Recomandarea Consiliului privind promovarea intersectorială a
activității fizice de îmbunătățire a stării de sănătate:
din 26 noiembrie 2013. Disponibil pe Internet la adresa:
http://publications.europa.eu/resource/cellar/d3256cec-5cc3-11e3-914b-01aa75ed71a1.0020.03/DOC_1;

Rezumat

De ce importantă educația fizică și sportul în școală?
Pentru că această disciplină reprezintă o componentă a
educației permanente care ajută în diferite moduri la educarea
și formarea copiilor, tinerilor și adulților, având o
contribuție esențială la dezvoltarea personală și profesională
a acestora. Deși, știm că educația fizică desfășurată în
școală îndeplinește un rol deosebit atât în procesul de
formare și dezvoltare a personalității elevului cât și în cel
de educație pentru sănătate, această disciplină nu reprezintă
o prioritate reală pentru Ministerul Educației. În timp ce
politicile mondiale și europene se preocupă de îmbunătățirea
stării de sănătate a populației, de promovarea unui stil de
viață sănătos precum și de dezvoltarea fizică armonioasă a
tinerei generații, autoritățile române nu dau nici un semn că
ar dori o schimbare în acest sens. Ne dorim ca acțiunile
autorității Statului, în domeniul educației fizice și
sportului, să vizeze ca România să devină o țară cu o
populație sănătoasă, viguroasă, bine educată, o țară a
excelenţei pe plan sportiv, vizibilă în lume prin valorile
sale.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

3 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN