Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Importanța jocului didactic pentru dezvoltarea competențelor de literație la elevii din ciclul primar

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: suciuflorina | 19.06.2022 21:37 | Revista cadrelor didactice nr. 85/2022 | 532 vizualizări

Activitatea ludică este importantă pentru dezvoltarea competențelor de literație la elevi și vine în întâmpinarea profesorului ca instrument de învățare într-un cadru distractiv.

Jocul este o parte esențială a vieții copiilor de la o vârstă fragedă. Prin jocuri, copiii învață cum să lucreze cu ceilalți, cum să coopereze, cum să-și dezvolte abilitățile și să-și îmbunătățească cunoștințele. De cele mai multe ori, când se citește o carte, cititorul își inventează propria poveste despre ceea ce se întâmplă. Acesta se transpune în poveste și își poate imagina lucrurile care se întâmplă în poveste folosindu-și toate simțurile. Jocurile de alfabetizare pentru copii sunt o parte esențială a educației. Copilul poate să învețe literele, cifrele, culorile și multe alte informații. Mai jos sunt câteva puncte esențiale care ne ajută să înțeleagem importanța jocurilor de alfabetizare.
Îmbunătățește toate celelalte abilități
Jocurile de alfabetizare pot ajuta copiii să dezvolte conștientizarea fonemică, fonetica, înțelegerea lecturii, vocabularul și fluența - cele cinci componente fundamentale ale lecturii. Fără îndoială că prin intermediul jocului se va găsi distracția, ajutându-i pe cei mici cu abilitățile de care au nevoie pentru a citi, a vorbi și a scrie.
Îmbunătățește vocabularul
Atunci când copiii sunt implicați în învățarea cuvintelor, li se dezvoltă vocabularul și înțelegerea. Mai mult, dezvoltarea alfabetizării este o parte esențială a dezvoltării copilului mic.
Oferă simțul de bunăstare
Alfabetizarea este esențială pentru dezvoltarea unui sentiment puternic de bunăstare, în special în copilărie. Copiii care au abilități solide de citire tind să aibă un scor academic și o performanță bună. Ei devin cursanți pe tot parcursul vieții și angajați căutați pe baza abilităților lor clare de comunicare.
Dezvolta abilitățile motorii
Când copiii joacă jocuri de alfabetizare, își dezvoltă abilitățile motorii fine și grosiere. De asemenea, își îmbunătățesc abilitățile de gândire, abilitățile de luare a deciziilor, abilitățile de rezolvare a problemelor și abilitățile cognitive generale.
Câteva exemple de jocuri pentru dezvoltarea literației la elevii din ciclul primar:
1. Cuvinte ude
Se joacă în grupuri mici de elevi. Învățătoarea va avea 20-40 de cartonașe/jetoane pe care sunt scrise diferite cuvinte. Pot fi cuvinte din banca de cuvinte sau din cadrul unei lecții anterioare.Fiecare jucător va primi o planșă înfoliată pe care este desenat un lac. Învățătoarea va arăta câte un cuvânt și elevii numiți pe rând vor citi cuvântul. Dacă este un cuvânt citit greu, acesta va cădea în lac. De asemenea, vor exista câte două cartonașe/jetoane de cuvinte cheie: pe două cartonașe/jetoane din teancul de joc se va scrie mesajul „Toate cuvintele în apă!”, iar jucătorul numit înainte, va trebui să arunce toate jetoanele obținute, în lac; alte două cărți cu mesajul „Schimbă tura!”, elevul numit predă jetonul extras urătorului elev pentru a fi citit. Și alte două jetoane vor avea mesajul:„Sari peste!”- elevul citește cuvântul dar nu primește cartonașul. La sfârșit, se numără câte cuvinte a obținut fiecare elev . Cine are mai multe cartonașe de cuvinte citite corect, este declarat câștigător.

2. Ghicește obiectul din găleată!

Învățătoarea așează un obiect în găleată, fără să fie văzut de elevi. Apoi le oferă acestora trei indicii despre obiectul din găleată. Elevii vor scrie pe foi de hârtie cât mai multe întrebări închise - conducătorul jocului având voie să răspundă doar cu da sau nu despre obiectul din găleată. Au timp de gândire pentru formularea și scrierea întrebărilor maxim 3 minute. Este declarat câștigător elevul care ghicește obiectul.

3. Ghicește cuvântul!

Se desenează cu creta pe asfalt, 12 dreptunghiuri în care se scriu 12 cuvinte (formă de tabel). Jocul se joacă în perechi de câte patru elevi. Un elev din prima echipă va spune un cuvânt din tabel , iar cel de la linie, din echipa adversă, trebuie să găsească cuvântul și să arunce piatra pe cuvântul respectiv. Dacă a citit corect cuvântul și a aruncat piatra în dreptunghi, echipa primește un punct. Apoi face schimb de locuri cu cel care i-a indicat ce cuvânt să nimerească. Caștigătoare este declarată echipa care a obținut 10 puncte.

Webografie: Scoli cu sclipici , Fundația noi orizonturi

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

675 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN