Grădinița, școala și familia urmăresc același scop educativ
formarea copiilor spre a deveni oameni multilateral dezvoltați.
IMPORTANȚA RELAȚIEI GRĂDINIȚĂ-ȘCOALĂ-FAMILIE
Învăţământ preşcolar | Resursele elevilor
Propus de: mbella | 09.06.2016 13:14 | Revista cadrelor didactice nr. 29/2016 | 556 vizualizări
Grădinița, școala si familia urmăresc același scop educativ
formarea copiilor spre a deveni oameni multilateral dezvoltați.
Pentru realizarea acestui scop unic este necesara unitatea de
acțiune, concordanta dintre mijloacele specifice de influențare
folosite de aceste instituții sociale.
Atât grădinița cât și școala sunt interesate sa colaboreze cu
familia, sa-si facă din ea un aliat, pentru ca acțiunea sa
educativa sa fie mai profunda si de durata. Colaborarea scolii cu
familia este necesara si in vederea unei informări reciproce cu
privire la dezvoltarea copilului, la comportarea lui.
In convorbirea cu părinții, educatoarea/profesorul
(învățătorul) trebuie sa dovedească mult tact. Sa aibă
atitudinea unui prieten, nu a unui sef care da ordine. Sa fie
apropiat, sa găsească argumente potrivite si temeinice, ca
părinții sa le accepte fiind convinși de utilitatea lor, dar sa
nu renunțe la convingerile sale daca acestea sunt bine întemeiate.
Cadrul didactic se va interesa de modul cum este respectat regimul
de zi al copilului, cum este ajutat acesta la învățătură, daca
are create condiții bune de pregătire a temelor, cum se comporta
copilul fata de părinți, frați, bunici cum se comporta aceștia
fata de el, ce influente pozitive si negative se exercita asupra
lui, cu ce se ocupa in timpul liber, ce prieteni are, cum se
odihnește si cum se hrănește, care este starea sănătății lui,
ce interese manifesta.
În general, toată lumea apreciază efectele benefice ale
unei participări foarte active a părinţilor la activităţile din
cadrul grădiniței/şcolii. Numeroase cercetări la nivel de
învăţământ preșcolar/primar şi chiar secundar au pus în
evidenţă aspectul determinant al calităţii interacţiunii dintre
familie şi şcoală asupra educaţiei copiilor.
Această recunoaştere a importanţei părinţilor în
favorizarea succesului şcolar al tinerilor a determinat
autorităţile educative să susţină necesitatea întăririi
legăturilor dintre părinţi şi şcoală. De altfel, în
contextul actual, aceste legături par a fi mai necesare ca
niciodată. Într-adevăr, misiunea socială a şcolii depăşeşte
tot mai mult simpla atingere a obiectivelor pedagogice ale
curriculum-ului şcolar având în vedere şi faptul că mulţi
părinţi sunt prea preocupaţi de problemele familiale,
profesionale sau sociale pentru a putea urmări evoluţia copiilor
lor sau coerenţa dintre educaţia pe care copilul o primeşte în
familie şi cea preșcolară/şcolară.
Părinţii preșcolarilor/elevilor dintr-o clasă formează rareori
un grup omogen şi nu dispun toţi de aceleaşi mijloace pentru a
se implica în mod activ în activităţile grădiniței/şcolii.
Cooperarea lor cu mediul şcolar trebuie, deci, să ia forme
diverse pentru a răspunde nevoilor şi disponibilităţilor lor.
Anumiţi părinţi sunt pregătiţi să consacre mai mult timp şi
energie pentru participarea la activităţi. Unii dintre ei nu sunt
disponibili decât în mod punctual şi pot să participe la un
eveniment special (de exemplu să însoţească grupul de elevi cu
ocazia vizitării unui muzeu). Alţii dispun de suficient de mult
timp liber, energie şi cunoştinţe pentru a putea aduce o
contribuţie mai importantă grădiniței/şcolii. Unii pot veni în
clasă pentru a susţine o expunere pe o anumită temă/ proiect
(legată de locul lor de muncă, tradiţiile lor culturale, anumite
experienţe de viaţă specifice sau de modul cum îşi petrec
timpul liber). Alţii sunt pregătiţi să se implice în animarea
unor grupuri de întrajutorare de părinţi, care abordează
probleme particulare.
Implicarea părinților in viața activa a
preșcolarului/școlarului este foarte importanta, deoarece copiii
daca sunt ajutați devin mai motivați si mai ambițioși in tot
ceea ce fac.
Eu cred ca implicarea părinților in viața preșcolarului și
apoi a micului școlar îl face pe acesta sa fie mai încrezător in
sine si mai puternic,putând sa depășească toate obstacolele pe
care le întâlnește nu doar la grădiniță și școala,ci si in
viața de zi cu zi.
Dialogul cu familia este unul din elementele indispensabile ale
reușitei școlare.
Bibliografie:
- www.didactic.ro;
- ,,Mama la minut” de Dr. Spencer Johnson;
-Mircea Agabrian-,,Școala,familie,comunitate”- Editura
Institutul European,2007;
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.