Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

INFLUENŢA JOCULUI DIDACTIC ASUPRA CREŞTERII EFICIENŢEI PROCESULUI DE INSTRUIRE ŞI A RANDAMENTULUI ŞCOLAR

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: camelia_tal | 29.08.2016 08:18 | Revista cadrelor didactice nr. 33/2016 | 1897 vizualizări

Jocul asigură însuşirea şi consolidarea cunosţintelor
dobândite în procesul instructiv-educativ, contribuind la
dezvoltarea personalităţii şi a proceselor de cunoaştere.

INFLUENŢA JOCULUI DIDACTIC ASUPRA CREŞTERII EFICIENŢEI PROCESULUI
DE INSTRUIRE ŞI A RANDAMENTULUI ŞCOLAR

Prof. Camelia Tălmaciu, Şcoala Generală „Dr. Aurel Vlad”,
Orăştie

“ Un copil poate oricând să-l înveţe pe un adult 3 lucruri:
cum să fie mulţumit fără motiv, cum să nu stea locului
niciodată şi cum să ceară cu insistenţă ceea ce-şi
doreşte.”
Peter Ustinov

Jocul asigură însuşirea şi consolidarea cunosţintelor
dobândite în procesul instructiv-educativ, având un rol important
în dezvoltarea personalităţii şi a proceselor de cunoaştere.
Prin joc ,,… copilul imaginează, rejoacă o lume reală în
scopul de a cunoaşte mai bine, de a-şi lărgi orizontul de
cunoaştere şi de a-şi forma anumite deprinderi”( Cerghit I.
”Metode de învățămînt”).
Dinamica grupului, spiritul de independenţa, dorința de
cooperare, implicarea totală sunt valorificate prin joc, deși
activitatea se desfășoară cu plăcere, fiind percepută ca un
moment de divertisment, amuzant.
Activitatea de bază a elevului o reprezintă jocul transpunând
lumea reală la posibilităţile de înţelegere ale elevului.
Copiii se joacă activ, ,,serios", deci consecvent, asemeni faptelor
din viaţa adulţilor. Jocurile sunt ocupaţii serioase.
Jocul copiilor nu are niciodată o acţiune orientată spre trecut,
ci spre viitor, imprimându-i elevului şi activităţii sale
optimism şi bucurie.
Prin joc copilul vede viitorul ,,lumii sale", se pregăteşte pentru
el, asemeni adulţilor, în viaţa de zi cu zi. Jocul nu-l
oboseşte.
Jocurile didactice utilizate în clasele I - IV reprezintă o formă
de învăţare ușor de înțeles, agreabilă şi captivantă, în
concodanţă cu particularităţile psihice ale vârstei. O lecție
normală, presupune o activitate de învăţare complicată, care
necesită un efort treptat şi trebuie bazată permanent pe ajutor.
Jocurile didactice constituie:
- o formă de învăţare cu foarte multe efecte educative
- o modalitate de activizare a şcolarilor mici şi de stimulare a
resurselor intelectuale.
Lecţiile care au un conţinut interesant, bogat şi frumos
illustrate, înviorate cu jocuri didactice, susţin efortul elevilor
menținându-le atenţia concentrată şi reduc gradul de oboseală.
Jocul didactic are bogate resurse de stimulare a creativităţii.
Oferind libertatea de acţiune, încredere în puterile proprii,
spirit de iniţiativă şi îndrăznelaă, jocurile didactice devin
pe cât de valoroase, pe atât de agreabile. Jocul dezvoltă
disciplina prin supunere la regulile jocului, curajul,
perseverenţa, dârzenia, corectitudinea, spiritul de cooperare.

Jocul didactic sprijină învățarea centrată pe elev. Acesta
reunește conținutul educațional, principiile de învățare și
chiar jocul pe calculator, satisfăcând nevoile elevilor și
"vorbind propria lor limbă cu uneltele lor." În plus, potrivit
Federației Oamenilor de Știință Americani (FAS), jocurile
promovează învățarea activă, învățarea prin practică și
învățarea centrată pe elev, toate obligând elevul să devină o
parte a procesului de învățare, nu doar obiectul unor prelegeri.
Pe măsură ce domeniul educației se adaptează noilor nevoi ale
elevilor, implicați în tehnologia mass-media de la cea mai
fragedă vârstă, ne așteptăm să vedem jocuri educative,
simulări și instrumente bazate pe web.
Școlile învață încet să includă aceste
competențe TIC de bază, aplicabile în viața de zi cu zi, în
procesul instructiv-educativ.Elevii care folosesc calculatoare,
jocuri și simulări în mod constant în educația lor vor fi mai
bine pregătiți pentru viața profesională în acest secol.
Jocul nu trebuie privit ca o activitate marginală de umplere a
orei, atunci când profesorul și clasa nu au nimic mai bun de
făcut . Jocurile ar trebui să fie utilizate în toate etapele
lecției, cu condiția ca acestea să fie adecvate și cu atenție
alese, ajutând elevii să participe la oră într- un mod plăcut,
distractiv .
Chiar dacă jocurile conduc la zgomot și distrează elevii,
ele îi motivează pe aceștia, ajutând la promovarea
competențelor de comunicare și generând fluență în exprimare.
Există mai multe avantaje ale folosirii jocurilor în clasă :
-jocurile sunt o pauză de bun venit de la rutina obișnuită a
clasei
- ele sunt motivante și provocatoare, ajutând la susținerea
efortului de învățare
- încurajează elevii să interacționeze și să comunice
-realizează importante sarcini formative ale
procesului de învăţământ
- solicită operațiile gândirii
- cultivă spiritul de iniţiativă şi independenţa în muncă
- dezvoltă spiritul de echipă
Copiii se apropie prin joc, dezvoltă relații de prietenie,
colaborînd și ieșind din conul de izolare.
Bibliografie:
1. Cerghit I. ”Metode de învățămînt”, ed. a IV‑a
revăzută și adăugită, Polirom, 2006
2. Claparede, Ed. – Psihologia copilului şi psihologia
experimentală, E.D.P., Bucureşti, 1975, p.71;
3. Cosmovici, A - Psihologie şcolară, Ed. Polirom, Iaşi,1996.
4. Neacşu I.- Metode şi tehnici de învăţare eficientă, Editura
Militară, Bucureşti, 1990
5. -Pintilie Mariana, Metode moderne de învăţare-evaluare,
Editura Eurodidact, Cluj-Napoca, 2002
6. www.didiactic.ro
7. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED529467.pdf

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

66 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN