Integrarea școlară a copiilor cu CES este o problemă stringentă
care în ultimii ani a început să-și găsească rezolvarea și
în țara noastră.
INTEGRAREA COPIILOR CU CES ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL DE MASĂ
Învăţământ primar | Învăţământ special
Propus de: anbruda | 13.11.2023 16:26 | Revista cadrelor didactice nr. 98/2023 | 712 vizualizări
INTEGRAREA COPIILOR CU CES ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL DE MASĂ
prof. BRUDA ANCA
CSEI NR.1,SIBIU
Fiecare copil prezinta particularitati individuale si de relatie cu
mediul, trasaturi care necesita o evaluare si o abordare
personalizata. Copii cu deficiente au si ei aceleasi trebuinte in
crestere si dezvoltare. Acesti copii au in aceleasi timp si anumite
necesitati, particulare, specifice, individualizate. Ei sunt
diferiti din punct de vedere al temperamentului, motivatiilor,
capacitatii chiar daca prezinta acelasi tip de deficienta.
Conceptul de cerinte educative speciale aspira la depasirea
traditionala a separarii copiilor pe diferite categorii de
deficiente, printr-o abordare noncategoriala a tuturor copiilor.
Integrarea școlară a copiilor cu CES este o problemă stringentă
care în ultimii ani a început să-și găsească rezolvarea și
în țara noastră. O școală obișnuită cu o orientare incluzivă
reprezintă mijlocul cel mai eficient de combatere a atitudinilor de
discriminare, un mijloc care creează comunități primitoare și
construiesc o societate incluzivă care oferă educație pentru
toți copiii. Mai mult, asigură o educație eficientă pentru
majoritatea copiilor și îmbunătățesc eficiența, chiar și
rentabilitatea sistemului de învățământ. Să nu uităm că și
confortul psihologic oferit de mediu este determinant într-o
evoluție a formării și dezvoltării personalității umane.
Uităm adesea că ne naștem cu drepturi egale și că doar șansele
nu sunt egale? Nu putem face abstracție de faptul că în țara
noastră avem și copii instituționalizați. Important este să
dorim să ne schimbăm atitudinea vis-à-vis de aceștia. Rolul
nostru al tuturor este de a participa efectiv la schimbarea
mentalității societății, oferind informații și practici
ancorate în realitate. Trebuie să găsim diverse modalități de
integrare socială a copiilor cu CES, pentru a diminua factorii care
duc la o instabilitate emoțională, la un limbaj insuficient
dezvoltat, la un comportament dificil.
Progresele înregistrate de psihologia şi pedagogia diferenţiată,
perfecţionarea tehnicilor de cunoaştere a dezvoltării psihice a
copiilor au permis să se distingă categorii mai nuanţate de copii
în raport cu capacitatea lor de răspundere la exigenţele
şcolare. În rândul acestora, alături de elevii cu CES integraţi
individual, există şi elevi cu dificultăţi de învăţare, cu
ritm lent de acumulare de achiziţii dar cu intelect normal.
Confundaţi adesea cu elevii din prima categorie sunt nestimulaţi
sau categorizaţi ca atare. Alternativă a învăţământului
special, educaţia integrată permite acordarea serviciilor de
sprijin pentru copiii cu posibilităţi reale de recuperare şi
reintegrare, care altădată ar fi fost orientaţi către şcoala
specială. Pentru a realiza integrarea copiilor cu CES, trebuie să
acţionăm asupra diferitelor nivele de dezvoltare a
personalităţii lor, şi anume: la nivel biologic, la nivel psihic,
la nivel social
Bibliografie:
• Alois, Gherguț, Psihopedagogia persoanelor cu cerințe speciale
– strategii diferențiate și inclusive în educație, Editura
Polirom, București, 2006
• ***Dezvoltarea practicilor inclusive în școli, Ghid
managerial, UNICEF, 1999
• ***Integrarea școlară a copilului cu dificultate/cu nevoi
speciale – Ghid pentru directorul de școală, Colecția CRIPS –
Resurse pentru formare, 2002
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.