Şcoala cu
bune practici

61 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

INTEGRAREA ELEMENTELOR TIC ÎN ORA DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ

Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română

Propus de: mirabela_april | 06.09.2018 20:31 | Revista cadrelor didactice nr. 50/2018 | 4017 vizualizări

Rolul cadrului didactic nu este doar acela de transmițător al
informației, ci unul de facilitator al învățării, prin crearea
unui ambient, construirea cunoașterii cu ajutorul TIC, în vederea
realizării eficiente a activității de învățare.

Rolul cadrului didactic nu este doar acela de transmițător al
informației, ci unul de facilitator al învățării prin crearea
unui ambient (scop, informații, resurse, strategie), construirea
și dezvoltarea cunoașterii cu ajutorul TIC, în vederea
realizării eficiente a activității de învățare.

Aşa cum bine se ştie, în învățământul tradițional rolul
cadrului didactic este cel de transmițător al informației.
Regândind propria misiune, se poate transforma în cel de
facilitator al învățării prin crearea unui ambient (scop,
informații, resurse, strategie), construirea și dezvoltarea
cunoașterii cu ajutorul IT&C. Valoarea pedagogică a utilizării
noilor tehnologii este reprezentată de măsura integrării acestora
în realizarea eficientă a activității de învățare.
Învățarea reprezintă activitatea proiectată de cadrul didactic,
astfel încât să determine schimbări comportamentale ale
elevului, cu accent pe dobândirea de competențe (cunoștințe,
abilități, atitudini), cu o motivație corespunzătoare.
Cum informatica poate crea acea subtilă punte de legătură între
ştiinţă şi artă şi cum menirea profesorului de limba română
este "de a stârni dragostea de lectură, patima pentru carte,
sfiiciunea nobilă în faţa ideii de frumos" (Nichita Stănescu),
crearea unor mijloace moderne, care să se înscrie în tendinţele
generale de utilizare a noilor tehnologii informaţionale, devine
pentru dascăl o adevărată provocare.
Problematica integrării noilor tehnologii în educaţie a fost
abordată şi analizată din perspective multiple, fiind
evidenţiate avantajele, implicaţiile şi resursele necesare.
Progrese semnificative s-au înregistrat în dotarea şcolilor cu
tehnologie informatică, racordarea la internet, dezvoltarea de
softuri educaţionale, elaborarea de materiale-suport şi furnizarea
de activităţi de formare pentru cadrele didactice.
Aplicarea tehnologiilor informatice înseamnă atât conversie de
metode, tehnici, proceduri de derulare a proceselor educaționale,
cât și modificarea modului de gândire și a mentalității
cadrelor didactice. Utilizarea tehnologiilor informatice de vârf
sau avansate în ID permite trecerea de la învățarea prin
memorare la învățarea prin aplicare, precum și optimizarea
întregului proces educațional.
În şcoala mileniului III sunt folosite din ce în ce mai des
prezentările powerpoint ca material didactic, softurile
educaţionale adaptate diferitor stiluri de învăţare, programele
de simulare etc., iar folosirea acestor noi mijloace de
învăţământ creşte accesul la resursele de predare -
învăţare - evaluare, determină schimbarea rolului profesorului
şi al elevului, într-un mediu de instruire în reţea.
Resursele utilizate pentru predare și învățare sunt, în
principal, cele uzuale: flipchart, marker, videoproiector,
computer/laptop/tabletă, imprimantă, copiator, suport de curs
multiplicat, exemple de planificări, proiectări, proiecte;
resurse e-Learning, care pot fi: convenționale - pachete / resurse
educaționale (cunoștințe, informații, strategii) distribuite
elevilor prin transfer direct, de către formator/ cadrul didactic,
folosind sisteme e-Learning convenționale (transfer, via cd/dvd sau
Internet, în sistemele de instruire pe caculator/laptop/tabletă
electronică/smartphone); social learning pachete/resurse
educaționale (cunoștințe, informații, strategii) partajate
și/sau elaborate în rețele sociale, prin interacțiunea
utilizatorilor (cursanți, formatori/cadre didactice, tutori
specialiști/experți în domeniul de interes) de la distanță,
folosind social software (blog-uri, wiki, GoogleDocs, Web 2.0 etc.).
În continuare, propun câteva soluţii concrete pe care profesorul
de limba română (şi nu numai) le poate aborda pentru a
eficientiza instruirea şi a orienta procesul de învăţare spre
activităţi constructive şi educative: lecţiile AeL,
prezentările powerpoint, utilizarea Internetului, cărţi
electronice, dicţionare digitale, enciclopedii, softuri
educaționale, filme etc.
Studiile realizate în ultimii cinci ani în diferite ţări au
arătat că utilizarea tehnologiilor informaţiei şi
comunicaţiilor în educaţie contribuie la îmbunătăţirea
rezultatelor elevilor. Un exemplu în acest sens îl reprezintă
platforma eTwinning - parte componentă a Programului de învăţare
pe parcursul întregii vieţi, al Comisiei Europene.
Softul educaţional este un program informatizat, proiectat special
pentru rezolvarea unor sarcini didactice, prin valorificarea
tehnologiilor specifice instruirii asistate de calculator, care
asigură controlul şi / sau autocontrolul activităţii de
învăţare.
Prezentările Power Point sunt deosebit de utile, dacă profesorul
corelează în mod optim obiectivele lecţiei cu întreg conţinutul
acesteia. Pot fi organizate jocuri și concursuri pe teme diverse,
iar informația poate fi organizată pe nivele.
Tehnologia modernă a WebQuest-ului răspunde din plin atât
aşteptărilor elevilor ce iubesc calculatorul şi pot descoperi în
"prietenul" lor un mijloc de îmbogăţire a cunoştinţelor, cât
şi dorinţei cadrului didactic de a proiecta un curs opţional
modern, util şi plăcut. De remarcat este şi faptul că obiectivul
fundamental al unui WebQuest este organizarea eficientă a timpului
de învăţare al elevului.
Bubbl.us (https://bubbl.us ) este o aplicaţie simplă pentru
crearea de hărţi conceptuale colaborative online, care pot fi
stocate sau exportate ca imagini sau html, pentru a fi publicate pe
blog sau în pagină web, printate sau trimise prin e-mail. Exemplu:
În procesul didactic, în dirijarea învăţării, elevii pot fi
provocaţi să completeze o hartă conceptuală în care să
înscrie trăsăturile personajului dintr-un text studiat
(Completaţi harta de mai jos cu trăsăturile personajului
principal.). La finalul completării, elevii vor fi solicitaţi să
comunice felul în care au completat harta conceptuală colegului de
bancă. Astfel, vor fi exersate şi competenţele de evaluare, iar
elevii vor primi feedback rapid. Un alt moment în procesul didactic
în care poate fi folosită harta conceptuală este momentul
evaluării (Argumentaţi, completând harta conceptuală, că opera
„Paşa Hassan” este o baladă cultă.).
Prezi (http://prezi.com ) - o aplicaţie pentru crearea de
prezentări nonlineare, cu posibilităţi ca: zoom, itinerar al
prezentării, inserare de legături, imagini, videoclipuri, texte,
fişiere pdf, desene (un pas înainte faţă de „era
powerpoint”). Exemplu: În momentul însuşirii de noi
cunoştinţe, elevii pot fi solicitaţi să realizeze prezentarea
unui scriitor, a operelor lui (Creaţi o prezentare referitoare la
biografia lui Mihail Sadoveanu.). Vor fi dezvoltate, astfel, şi
competenţe din domeniul TIC şi din domeniul informaţiilor.
Teachertube (www.teachertube.com ) - permite găzduirea de
videoclipuri create de profesori în scopuri educaţionale. Poate fi
şi o sursă de materiale utile.
Glogster (www.glogster.com ) și thinglink (www.thinglink.com )
reprezintă aplicaţii simple pentru crearea de postere interactive,
constând în combinarea de imagini, video, muzică, fotografii,
link-uri pentru a crea pagini multimedia; poate fi încorporat în
orice pagină web. Exemplu: La finalul unei unităţi, elevii vor
avea de postat pe blog impresii, opinii, gânduri etc.
HotPotatoes (http://hotpot.uvic.ca ) cuprinde şase aplicaţii
gratuite pentru crearea de teste interactive: cu răspuns multiplu,
cu răspuns scurt, cuvinte încrucişate, formare de perechi,
ordonare şi completare de fraze; aceste aplicaţii necesită
download şi instalare.
Acestea sunt, prin urmare, câteva dintre modalităţile pe care
profesorul de limba română le poate aborda pentru a crea lecţii
moderne, atractive, eficiente.

Bibliografie:
http://fmi.unibuc.ro/ro/pdf/2004/cniv/Definitii-2004.pdf
http://www.elearning.ro/valoarea-noilor-tehnologii-n-procesul-instructiv-educativ
http://ro.wikipedia.org

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

52 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN