Metoda ordonarii alfabetice, metoda asocierilor, procedeul sintagmei
Învață să înveți!
Învăţământ gimnazial | Alte discipline
Propus de: carmen_soare | 06.03.2018 07:30 | Revista cadrelor didactice nr. 44/2018 | 504 vizualizări
Învață sa înveți!
Prof. Carmen Soare
Scoala George Bacovia
Sector 4 Bucuresti
Metoda ordonarii alfabetice, metoda asocierilor, procedeul sintagmei
Dacă ai o listă de termeni sau denumiri pe care trebuie să le reții, așază în ordine alfabetică acești termeni sau denumiri, apoi reconstituie alfabetic această listă.
Această metodă te ajută să reții nume de orașe, capitale, tări, domnitori, substanțe..etc.
Creierul omului asociază în mod automatun lucru cu ceva anume. De exemplu, când auzi cuvântul priză, imediat asocierea se face cu curentul electric. Prin urmare, dintr-un text, cuvintele sunt reținute mai ușor dacă sunt asociate cu o idee, cu un fenomen, cu o stare. Iată câteva tipuri de asocieri pe care le poți face atunci când înveti: asociere cauză-efect (lipsa apei-sete), asemănare ( triunghi-piramidă), contrast (cald-rece).
Prin procedeul sintagmei (I. Neacșu, 1985) se pot reține liste de termeni care altfel pot părea plictisitori sau dificili.
Exemplu:
Trebuie sa reții cronologia trecerii popoarelor migratoare prin Dacia. În loc să faci efortul unei memorari forțate, poți construi o sintagma neobișnuită: Go-hu-ge-a/ Sla-bul-un/Pe-cu-ta, ceea ce înseamnă goți, huni, gepizi, avari, slavi, bulgari, pecenegi, cumani, tătari. Aproape ca seamănă cu o formulă de magie, folosită de un vrăjitor. Dar tocmai acest aspect neobișnuit îi atrage creierului atentia.
Inventează astfel de sintagme, cât mai originale și mai haioase, atunci când ai de studiat materiale seci și neatrăgătoare.
Situațiile când ai de memorat liste de termeni sau denumiri nu sunt foarte dese atunci cand înveți.
Mult mai dese sunt situațiile când ai de a face cu materiale unitare, cu un anumit conținut, o anumită structură, o logică și un mesaj specific. Acestea pot fi parcurse și învațate prin implicarea creativă si efectivă.
Exemplu:
,, O demonstrație la matematică se reține mai temeinic dacă este construită de subiect ( de către cel care învată) și nu parcursă doar prin citire. Denumirile și amplasările spațiale ale unor așezări geografice ( forme de relief, ape, orașe etc.) sunt mai rapid memorate când sunt căutate și identificate pe hartă, decât dacă sunt invățate fără un suport intuitiv, deci pe dinafară din carte. Se învată mai bine gramatica, atunci când construim singuri diferite structuri gramaticale, decât atunci cand acestea sunt furnizate de-a gata... . Cuvintele unei limbi străine se memorează mai ușor când sunt învățate intr-un context, decât atunci când sunt învățate izolat. În memorarea unui text literar sau științific, rezumarea si conspectarea sunt mult mai eficiente decât sublinierea sau recitire. (Pavel Mureșan) .
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.