În accepţia actuală, tehnologiile moderne presupun utilizarea
unor mijloace electronice în procesul didactic. Platformele online
au devenit o modalitate de instruire ce substituie contactul direct.
Învățarea eficientă prin utilizarea platformelor educaționale
Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română
Propus de: elena-ramona- | 24.07.2023 18:07 | Revista cadrelor didactice nr. 96/2023 | 2259 vizualizări
ÎNVĂȚAREA EFICIENTĂ PRIN UTILIZAREA
PLATFORMELOR EDUCAȚIONALE
Prof. Cenușe Elena Ramona
Școala Gimnazială Novaci , Județul Gorj
„Scopul principal al educației este de a crea oameni care sunt
capabili să facă lucruri noi, nu pur și simplu să repete ceea ce
au făcut și alte generații - oameni care sunt creativi, inventivi
și descoperitori.” (Jean Piaget)
Procesul educaţional a fost dintotdeauna expresia cererii de
educaţie a mediului socio-economic. Una dintre
caracteristicile esenţiale ale fenomenului educaţional este
dinamismul şi deschiderea faţă de schimbare. Tocmai aceste
caracteristici îi asigură educaţiei rolul de mecanism principal
de formare a omului ca fiinţă socială. Toate elementele
procesului didactic (competenţe, activităţi de învăţare,
conţinuturi, resurse, tehnologii) se adaptează relaţiei dintre
social şi educaţional, cele mai deschise schimbărilor fiind
tehnologiile. Prin tehnologiile educaţionale se produce
corelaţionarea dintre educator şi educat, fapt ce le plasează pe
poziţia de promotor al paradigmelor educaţionale. La moment,
eficienţa procesului educaţional depinde în mare parte de
utilizarea tehnologiilor moderne.
Învăţarea cu ajutorul calculatorului este o metodă didactică
activă şi modernă. Instruirea asistată de calculator reprezintă
din punct de vedere pedagogic, un mod de organizare a procesului
instructiv-educativ, promovat în ultimele două decenii, atât în
ţările dezvoltate, cât si în unele în curs de dezvoltare,
într-un ritm considerabil. Ea este o activitate deosebit de
complexă, integrând, pe lângă resursele umane implicate, adică
elevi şi cadre didactice, şi resurse materiale deosebite, precum
prezenţa unui computer şi a altor tehnologii informaţionale si de
comunicare. Instruirea asistată de calculator dă posibilitatea
cadrelor didactice să devină moderatori, ghizi, animatori,
observatori ai procesului instructiv-educativ, evaluatori, dar le
oferă şi elevilor posibilitatea reală de a se autoeduca,
autoforma şi autoevalua. În alţi termeni, instruirea
convenţională bazată pe prezentarea informaţiilor, explicarea
relaţiilor cauzale, efectuarea de exerciţii, rezolvări de
probleme, execuţii de acţiuni motrice se îmbină într-o manieră
benefică cu demontraţiile video, receptarea datelor direct de pe
ecran, cu avantajele instruirii asistate de
calculator(Cerghit,2008,p.93).
Instruirea asistată de calculator (CAI – Computer-Assisted
Instruction) presupune utilizarea calculatorului ca mediu de
instruire, fie pentru a prezenta informaţii, fie pentru tutoriat,
exersare, rezolvare de probleme. Prin asigurarea interacţiunii de
tip unu-la-unu şi furnizarea de feedback imediat, calculatoarele,
permit elevilor să-şi demonstreze îndemânarea şi priceperea de
a învăţa un material nou în ritm propriu.(Şuşnea,2013,p.10)
În accepţia actuală, tehnologiile moderne presupun nu doar
utilizarea metodelor care favorizează interrelaţionarea directă,
ci şi utilizarea unor mijloace electronice în procesul didactic.
Platformele on-line au devenit nu doar un suport pe care educatorul
şi educatul le poate folosi ca element complementar, ci şi o
modalitate de instruire ce substituie contactul direct.
Dezvoltarea exponenţială cunoscută de TIC în ultimii ani a
condus la înregistrarea unei adevărate revoluţii în domeniul
instruirii asistate de calculator. Pe fondul schimbării tehnologiei
și al paradigmei învățării, precum şi pe fondul tendinţei de
globalizare a educaţiei preuniversitare şi de eliminare a
graniţelor dintre elevi, s-au deschis noi perspective pentru
procesul educaţional preuniversitar. Astfel, acesta va fi completat
cu produse și procese specifice societății cunoașterii bazate pe
elemente inovative tehnologice (cloud computing, aplicații și baze
de date distribuite, tehnologiile mobile) la fel ca și pe elemente
inovative conceptuale, aplicabile (analiză și diseminare,
platforme colaborative, web 2.0, web 3.0 și derivate ale
noțiunii).
Modelul comunicării unidirecţionale, în care profesorul
transmitea informaţie în cea mai mare parte a timpului, iar elevul
participa pasiv la propria-i formare, nu mai reprezintă cheia de
succes a unui învățământ de calitate. În mediul educaţional
on-line, elevul este încurajat să participe şi să comunice cu
cel care îl învaţă. Mai mult decât atât, utilizarea
platformelor educaţionale face posibilă personalizarea procesului
didactic. Educaţia este livrată în funcţie de interesele
specifice ale fiecărui elev, fapt ce conduce automat la
eficientizarea învăţării şi, implicit, la prevenirea
abandonului şcolar prin creşterea interesului elevilor faţă de
actul educaţional.
Contextul actual a accelerat, fie că ne-am dorit sau nu,
procesul de învăţare online. Chiar dacă mulţi dintre elevi şi
profesori nu au fost pregătiţi pentru asta, unii nici nu şi-au
dorit, acum predarea prin intermediul internetului a devenit o
necesitate. Sigur, nevoi sunt multe. Sunt copii care nu au suportul
de lucru şi nici acces la internet. Sunt profesori care nu ştiu
cum să adapteze predarea clasică la cea din mediul on-line. Sunt
şi cei care nu ştiu ce platforme educaţionale online pentru elevi
sunt mai uşor de folosit şi mai practice.
Printre cele mai utilizate platforme educaţionale, amintim:
• Google Classroom este una dintre platformele recomandate de
Ministerul Educaţiei Naţionale pentru lucrul online cu elevii.
Aceasta oferă posibilitatea atât profesorilor, cât şi elevilor,
să încarce materiale, să posteze diverse anunţuri şi, special
pentru profesori, să dea note materialelor lucrate de elevi şi
încărcate aici. Pentru utilizarea Google Classroom este nevoie de
conturi Google pentru toţi utilizatorii, precum şi de activarea
licenţei Google. Aplicaţia a fost lansată în anul 2014 şi este
folosită în prezent de peste 20 de milioane de profesori şi elevi
din întreaga lume. Are o interfaţă disponibilă şi în limba
română, poate fi utilizată atât de pe computer, cât şi de pe
un dispozitiv mobil cu sistem Android sau iOS, pot preda mai mulţi
profesori, se pot pregăti cursurile în avans şi se comunică cu
elevii în timp real.
• Microsoft Teams este o platformă ce beneficiază de un
spaţiu de lucru bazat pe chat. Profesorii: - pot forma rapid
clasele; - pot împărtăşi cu elevii materialele didactice; - pot
posta anunţuri; - pot împărţi clasele în grupuri mai mici
pentru ca aceştia să poată lucra în grupuri la diverse proiecte;
- pot crea, distribui şi evalua teste; - pot transmite şi evalua
temele elevilor.
• Edmodo este o platformă ce permite gestionarea claselor şi a
activităţilor de învăţare, aceasta permiţând şi înscrierea
părinţilor, facilitând în acest fel comunicarea mai eficientă a
celor 3 părţi implicate. Numărul de activităţi permise
părinţilor este însă limitat. Edmodo este o platformă
gratuită, accesibilă de pe orice fel de dispozitiv şi permite
profesorilor şi elevilor să transmită documente de lucru sau
chestionare, să discute despre activităţile educaţionale, teste
sau alte informaţii esenţiale în funcţionarea unei clase. Oferă
un mediu de lucru controlat în care profesorul are posibilitatea de
a vedea orice mesaj sau conţinut distribuit de oricare dintre
membrii clasei. Se pot transmite atât materiale text, cât şi
link-uri sau materiale video. Dezavantajul faţă de alte platforme
este faptul că Edmodo este disponil doar în limba engleză, astfel
încât pentru unii utilizatori s-ar putea dovedi complicat de
folosit.
• Easyclass este şi ea pe lista cu platforme educaţionale
online pentru elevi recomandată de MEN. Platforma poate fi
utilizată în mod gratuit, are o interfaţă intuitivă,
asemănătoare cu cea a Facebook şi le oferă profesorilor
posibilitatea de a transmite teme şi de a le reaminti de evenimente
esenţiale precum predarea temelor sau apropierea unor teste. De
asemenea, elevii pot posta, la rândul lor, materiale sau pot
discuta pe marginea temelor de la clasă.
• Intuitext oferă gratuit 2 platforme educaţionale online
pentru elevi. Şcoala Intuitext este dedicată profesorilor şi
elevilor din ciclul primar şi gimnazial şi poate fi folosită
atât pentru învăţare, cât şi pentru evaluare. Examenul tău
este o platformă ce ajută elevii să se pregătească pentru
Evaluarea Naţională din clasa a VIII-a, la limba și litaratura
română şi la matematică. Ambele platforme: respectă programa
şcolară, sunt avizate de Ministerul Educaţiei Naţionale,
prezintă explicaţii şi simulări menite să ajute elevii să
înţeleagă mai uşor diferite concepte, prezintă modele de
rezolvări ale diverselor probleme, pe etape, cu explicaţii la
fiecare pas efectuat, prezintă teste ce ajută elevii să-şi
verifice cunoştinţele.
• Aplicaţia Zoom este una dintre cele mai utilizate pentru
comunicarea în timp real. În varianta gratuită permite
organizarea orelor cu până la 500 de participanţi. Profesorii şi
elevii au posibilitatea de a interacţiona în timp real, în mod
video şi permite şi crearea unei table virtuale interactive. Este
disponibilă atât pentru computer, cât şi pentru dispozitive
mobile cu sistem de operare Android sau iOS.
Zoom oferă multiple posibilităţi de interacţiune:
- profesorul poate transmite informaţii cu ajutorul share
screen;
- lecţiile pot fi înregistrate;
- se utilizează o tablă virtuală;
- lecţiile se salvează automat în cloud şi pot fi revăzute;
- clasa virtuală poate fi securizată;
- pot fi accesate diverse clipuri educaţionale de pe Youtube
sau alte platforme;
- profesorul poate utiliza sau restricţiona, după caz, chat-ul
interactiv;
- în timpul predării profesorul poate opri sunetul venit de
la elevi pentru a facilita explicaţiile fără întreruperi.
Alte platforme de lucru sau în care se regăsesc materiale
didactice, populare printre profesori şi elevi, sunt: Kinderpedia,
Digitaliada, myKoolio, Kidibot şi Ask. Pentru oricare dintre aceste
platforme s-ar opta, este evidentă necesitatea utilizării uneia
sau a mai multor dintre ele în vederea proiectării procesului
instructiv-educativ. În condiţiile actuale, lumea educaţiei se
află în faţa unei evidenţe de necontestat : astăzi nu ne mai
aparţine alegerea de a utiliza sau nu tehnologiile moderne în
actul educativ. Acestea reprezintă un rezultat al evoluţiei
civilizaţiei umane şi o condiţie a realizării procesului
educaţional.
Folosind Internetul, atât profesorii cât şi elevii au
posibilitatea de a se documenta, de a explora o lume reală, dar şi
lumea virtuală, aceast spaţiu contribuind la îmbunătăţirea
imaginaţiei, a creativităţii, a anticipaţiilor decizionale;
contribuie la îmbogăţirea vocabularului specific unui domeniu de
interes; dezvoltă strategiile de procesare a informaţiei,
facilitează exersarea abilităţilor de comunicare în limbi
străine.(Cerghit,2008,pp.93-95)
Bibliografie / sitografie:
Cerghit, I.,(2008), Sisteme de instruire alternative şi
complementare. Structuri, stiluri şi strategii (Ediţia a II-a
revăzută şi adăugită), Editura Polirom, Iaşi;
Şuşnea, E.,(2013), Instruire asistată de calculator (Curs
universitar), Editura Universităţii Naţionale de Apărare
“Carol I”, Bucureşti;
- http://edu.glogster.com/
- https://life.ro/platforme-educationale-online-pentru-elevi/
- http://studiamsu.eu/
- http://platformeed.blogspot.com/
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.