Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

ÎNVĂŢAREA PRIN COOPERARE

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: babasandacristina | 13.03.2015 16:47 | Revista cadrelor didactice nr. 11/2015 | 4139 vizualizări

Lucrarea face o trecere in revista a conceptului de invatare prin cooperare, enumera metode de invatare prin cooperare cu exemplificari pentru "Metoda Mozaic" (Jigsaw) si "Amestecă-Îngheaţă-Formează perechi" (Mix-Freeze-Pair).

„Învăţarea prin cooperare înseamna utilizarea ca metoda instrucţională a grupurilor mici de elevi/studenţi, astfel încât aceştia să poată lucra împreună urmând ca fiecare membru al grupului să-şi îmbunătăţească performanţele proprii şi să contribuie la creşterea performanţelor celorlalţi membri ai grupului.” (Johnson, R., Johnson, D., Holubec, E., 1994)
Unul din beneficiile acestei tehnici este acela ca fiecare cursant are şansa de a descoperi experienţele celorlalţi şi de a învăţa din ele. Fiecare va învăţa ceva de la ceilalţi într-un mod dinamic, antrenant, fără riscul de a apărea plictiseala aşa cum se întâmplă destul de des în clasele unde se păstreaza tehnicile de predare clasice.
Dominantă în învăţământul tradiţional, instruirea bazată pe competiţie poate induce sentimente negative în rândul cursanţilor, însă acest lucru se poate schimba prin aplicarea metodelor de învăţare prin cooperare. Acestea presupun o interacţiune eficientă între elevi, bazată pe faptul că succesul poate fi atins doar prin contribuţia fiecărui membru al echipelor formate.
AVANTAJE
- interacţiune între elevi;
- şansa de a descoperi experienţele celorlalţi şi de a învăţa din ele;
- învăţare dinamică, antrenantă, fără riscul de a apărea plictiseala;
- responsabilitate individual şi de grup;
- dezvoltarea abilităţilor de comunicare;
- participarea tuturor elevilor la activităţi ( evitarea “lenei sociale”);
- diversitate a opiniilor şi a aspectelor avute în vedere.

DEZAVANTAJE
- metodele sunt mari consumatoare de timp;
- schimbări în spaţiul de lucru;
- elevii timizi sau cu deficienţe de comunicare nu vor reuşi să se integreze întotdeauna;
- anumiţi elevi pot domina grupul.
METODE
- Metoda Mozaic (Jigsaw)
- Predarea Reflexivă (Reciprocal Teaching)
- Metoda Acvariului (Fishbowl)
- Amestecă-Îngheaţă-Formează perechi (Mix-Freeze-Pair)
- Gândiţi-Lucraţi în perechi-Comunicaţi (Think-Pair-Share)
- Tehnica TGT (Teams/Games/Tournaments)
METODA „AMESTECĂ – ÎNGHEAŢĂ – FORMEAZĂ PERECHI”
Etape:
- elevii primesc carduri cu anumiţi termeni din conţinutul lecţiei;
- la comanda „Amestecă!” ei se deplasează aleatoriu în spaţiul destinat activităţii;
- la comanda „Îngheaţă!” elevii se opresc;
- la comanda „Formează perechi!”, copiii fac legături între termenii primiţi.

METODA „MOZAIC”
Etape:
- se formează grupuri de 4-6 elevi;
- grupurile primesc o parte specifică a unei probleme/teme de studiu;
- elevii studiază, astfel devenind „experţi” pe aspectul propus;
- după un timp, grupurile iniţiale se dispersează, formându-se alte echipe; acestea beneficiază de câte un „expert” din fiecare grup anterior;
- elevii împărtăşesc noilor coechipieri ceea ce au învăţat, astfel că, la final, toţi participanţii vor cunoaşte tema în toate aspectele ei;
- realizarea unei prezentări sau a unui proiect.
CONCLUZII
Învăţarea prin cooperare reprezintă mai degrabă o filozofie instrucţională decât o metodă sau o tehnică aparte.
Cu toate că demersul didactic nu ne permite aplicarea exclusivă a metodelor de învăţare prin cooperare, acestea reprezintă „o gură de aer proaspăt” în peisajul educaţional cotidian.
Bibliografie:
- Negreţ-Dobridor, I., Pânişoară I. „Ştiinţa învăţării – de la teorie la practică”, Editura Polirom, Iaşi, 2005.
- Oprea, Crenguţa-Lăcrămioara, „Strategii didactice interactive”, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2009.
- Vişan, Doina, „Învăţarea prin cooperare”, articol disponibil online pe www.skop.ro

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 16 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

12 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN