Jocul reprezintă o necesitate pentru elev, dar el reprezintă și o modalitate de motivare și de susținere a efortului intelectual. În contextual școlii on-line, jocul didactic devine un important instrument de învățare și dezvoltare.
Jocul didactic-paradigmă modernă
Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română
Propus de: grigoriuanamaria | 08.04.2021 08:49 | Revista cadrelor didactice nr. 75/2021 | 463 vizualizări
Jocul didactic capătă o valoare deosebită în dezvoltarea capacităţii şi formarea personalităţii școlarilor în activităţile instructiv-educative.În activitatea la clasă, am folosit o serie de aplicații care permit realizarea și distribuirea de jocuri didactice.
Aplicația Learningapps dispune de o gamă variată de exerciții și a fost concepută pentru a sprijini procesul de instruire prin metode interactive. Categoriile încorporează majoritatea materiilor, iar tipurile de exerciții care pot fi alcătuite sunt diverse pornind de la: Cuvinte încrucișate; Jocul Milionarii; Marchează în text; Quiz cu alegere; Quiz cu alegere;Cursa de cai; Completează tabel; Quiz cu introducere; Grilă ordonare; Joc-Perechi(Perechi imagini); Joc-Perechi(Text/Imagine); Ordonare cu hartă; Ordonare grupe; Ordonare pe imagini; Ordonează perechi; Puzzle – Grupe; Tabel ordonare; Rebus; Spânzurătoarea; Text spații goale; Completează tabel; Quiz cu introducere; Audio/Video cu inserări; Avizier; Caiet; Calendar; Chat; Mindmap; Scrieți împreună.
Exercițiile se pot alcătui relativ simplu, respectând instrucțiunile de pe site. Există numeroase modele care facilitează crearea acestora într-un timp relativ scurt.Vă prezint în continuare câteva exemple de exerciții realizate și folosite de mine la clasă. Exercițiul de tipul Grilă de ordonare este util în timpul lecțiilor de înțelegerea textului literar și poate ajuta elevii în realizarea planului simplu de idei.
Rebusul este un joc deosebit de apreciat de copii. Poate fi folosit atât în timpul orelor de limba română, pentru a introduce o nouă parte de vorbire/de propoziție, cât și în timpul orelor de literatură, pentru a sintetiza mesajul unui text sau pentru a caracteriza succint un personaj.
Un joc care este pe placul elevilor, deoarece le permite jocul în echipă, este Cursa de cai. Jocul se dovedește deosebit de util în consolidarea noțiunilor de gramatică, dar poate fi folosit cu succes și în recapitularea noțiunilor de teorie literară.Spânzurătoarea este un joc didactic ce le amintește elevilor de serile de vară cînd se jucau în satul bunicilor cu prietenii de seama lor. Jocul poate fi folosit în consolidarea cunoștințelor de lexic, fonetică, morfologie și sintaxă, dar și pentru a introduce/ recapitula specii/genuri literare,elemente de prozodie etc.
Consider că jocul didactic vine în sprijinul elevilor și profesorilor și reușește să dinamizeze lecția și să o facă captivantă. Elevii înțeleg că trebuie să respecte regulile prestabilite și își canalizează eforturile pentru obținerea unui scor mulțumitor. Jocul didactic presupune atât învățarea prin competiție cât și prin colaborare.
Bibliografie:
https://learningapps.org/display?v=p816g1aaa20
https://learningapps.org/display?v=p6r0uy9nk20
https://learningapps.org/display?v=p0oxsz48t20
https://learningapps.org/display?v=pv3ken7wn20
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.