Acesta articol prezintă jocuri didactice folosite la orele de limba și literatura română, în școpul dezvoltării deprinderilor de decodare a mesajelor orale. Sunt date exemple pentru etapa de preascultare, ascultare și post-ascultare.
Jocuri didactice utilizate la orele de limba şi literatura română pentru formarea și dezvoltarea deprinderilor de decodare a mesajelor orale ale elevilor de la secția maghiară
Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română
Propus de: hajnalegyed_3faddd | 15.07.2023 08:31 | Revista cadrelor didactice nr. 97/2023 | 832 vizualizări
Jocuri didactice utilizate la orele de limba şi literatura română pentru formarea și dezvoltarea deprinderilor de decodare a mesajelor orale ale elevilor
Jocuri didactice specifice etapei de pre-ascultare
Etapa de pre-ascultare reprezintă primul pas spre înţelegerea mesajului, importanţa ei fiind deosebit de mare în cadrul orelor destinate receptării mesajului oral. În această etapă se realizează familiarizarea elevilor cu contextul, motivarea lor penru exerciţiile propriu-zise de ascultare, dar mai ales orientarea terminologică a elevilor. Din acest motiv, se recomandă pentru această etapă rezolvarea unor exerciţii lexicale, prin care se introduc 3-4 cuvinte-cheie, absolut necesare, fără de care înţelegerea textului ar fi imposibilă. Pre ascultarea ar trebui să dureze maximum 5 minute.
În etapa de pre-ascultare a textului „La Polul Nord” de Aurora Conţescu am utilizat jocul didactic „Ghiceşte cuvântul”. Elevilor le-am arătat nişte imagini cu ajutorul videoproiectorului. Au ascultat câteva cuvinte şi au decis care dintre ele este reprezentat de imaginea dată. Iată imaginile:
Cuvintele ascultate erau: mustaţă, eschimoşi, şoşoni, urs polar, Polul Nord, penguin.
Acest joc se poate juca în mai multe feluri. Elevii vor primi următoarele sarcini:
a. Ascultaţi următoarele cuvinte şi potriviţi-le cu imaginilede mai jos. Scrieţi cuvântul corespunzător sub fiecare imagine!
b. Alegeţi imaginea potrivită pentru cuvintele de mai jos. Scrieţi cuvântul corespunzător sub fiecare imagine!
c. Ascultaţi propoziţia/ propoziţiile şi stabiliţi care dintre imagini indică un cuvânt din acea propoziţie, sau care cuvânt dintr-o serie ascultată nu este menţionat.
Un alt tip de joc didactic pe care eu, personal folosesc mai des este „Să completăm”. Se ascultă un scurt text, o scurtă convorbire sau o prelegere, apoi se citeşte un sumar succint al acesteia, în care au fost omise câteva cuvinte sau expresii, lăsându-se spaţii libere care trebuie completate cu conţinuturile potrivite.
Exemplu:
„Ursul ............. este un animal ........care trăieşte la Polul ........... Spre deosebire de ursul din pădurile ............... el are o blană albă, groasă. Sub piele are un strat de ......................., care îl apără de ................”
(Cuvintele care lipsesc: polar, alb, Nord, noastre, grăsime, frig)
Jocuri didactice specifice etapei de ascultare
Axate pe înţelegerea mesajului, pentru tipurile de ascultare prezentate mai sus, exerciţiile de comprehensiune pot fi: întrebări deschise (cu răspuns scurt) şi închise (cu răspunsuri multiple, de tipul A//F, completare de spaţii libere, reformulări, tabele, scheme, exerciţii de rearanjare a textului etc.
Exerciţiile cu itemi dihotonici (A/F) constituie un tip de exerciţii des întâlnite şi preferate de elevi; se dă o serie de propoziţii şi se solicită să se indice dacă acestea sunt adevărate sau false, în funcţie de textul ascultat. Se recomandă pentru identificarea detaliilor.
Exemplu de joc didactic:
Textul ascultat este următorul:
Ursul polar
-scurtă descriere-
Ursul polar este un animal care trăieşte la Polul Nord. Spre deosebire de ursul din pădurile noastre, el are o blană albă, groasă. Sub piele are un strat de grăsime, care îl apără de frig.
Deşi are urechi mici, auzul lui este foarte bine dezvoltat. De asemenea, şi mirosul, simte prada de la o distanţă de 30 de kilometri. Ghearele lui sunt mari şi puternice.
Mâncarea lui preferată este carnea de focă, pe care o vânează la copcă, adică la gaura făcută în gheaţă. Aşteaptă cu răbdare lângă o copcă minute întregi ca foca să iasă la suprafaţă. Ursul polar este un foarte bun înotător. Înoată rapid, folosindu-se de labe. Poate sta sub apă până la cinci minute. Puii de urs polar îşi urmăresc mama peste tot. Uneori se urcă în spatele ei, chiar şi când aceasta înoată.
Greutatea ursului polar poate atinge 300-600 de kilograme. Înălţimea lui ajunge la aproape 2 metri şi lungimea la 3 metri.
Urşii polari pot trăi chiar şi 40 de ani. Aceste animale sunt protejate de lege.
Copiilor li se dă câte un cartonaş cu inscripţia pe faţă A(adevărat) şi pe verso F (fals).
Se ascultă propoziţiile şi după ascultarea fiecărei propoziţii, elevii trebuie să ridice propriile cartonaşe cu răspunsul corect.
Propoziţiile ar putea fi următoarele:
Ursul polar trăieşte la Polul Sud.
Simte prada de la o distanţă de 30 de kilometri.
Ghearele lui sunt mici şi puternice.
Ursul polar nu este un foarte bun înotător.
Urşii polari pot trăi chiar şi 40 de ani.
Ei sunt protejaţi de lege.
Jocuri didactice specifice etapei de post-ascultare
În această etapă, elevilor li se cere să-şi utilizeze cunoştinţele dobândite în etapele anterioare, valorificându-le în contexte noi. Etapa serveşte fixării şi transferului de cunoştinţe. Jocurile didactice şi exerciţiile aferente implică competenţe de producere, scrierea sau vorbirea, ca atare şi tipurile de exerciţii sunt specifice acestora. Se poate folosi jocul de rol ( a cere/a oferi informaţii, monolog, motivarea unei opţiuni, exprimarea preferinţelor etc.).
Exemplu de joc didactic:
Se desparte clasa pe 3-4 grupe. Fiecare grupă va primi câte o imagine (poate fi aceeaşi imagine). Vor avea la dispoziţie 5 minute ca să alcătuiască, pe baza textului ascultat, cât mai multe propoziţii corecte. Câştigă grupa care a reuşit să formuleze cele mai multe propoziţii corecte.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.