Şcoala cu
bune practici

70 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Jocurile de mișcare în ora de educați fizică

Învăţământ primar | Educaţie fizică

Propus de: rocotarc | 30.05.2015 00:13 | Revista cadrelor didactice nr. 13/2015 | 2735 vizualizări

Deoarece jocurile de mişcare sunt unele dintre activităţile cele mai apropiate de sufletul copiilor,ele pot fi şi cele mai eficiente mijloace ale educaţiei fizice şcolare pentru dezvoltarea unor calităţi morale şi de voinţă preţioase.

JOCURILE DE MIŞCARE ÎN ORA DE EDUCAŢIE FIZICĂ

Jocurile reprezintă un mijloc ideal de instruire şi educaţie a copiilor.Numeroşi pedagogi ,specialişti ai domeniului educaţiei fizice şi sportive,subliniază faptul că jocurile sunt forma de activitate cea mai apropiată de specificul ,de particularităţile vârstei copilului:,,Copilul este o fiinţă a cărei principală trebuinţă este jocul….Trebuinţa de a se juca este tocmai ceea ce ne va permite sa împăcăm şcoala cu viaţa,să procurăm şcolarului acele mobiluri de acţiune care se consideră de negăsit în sala de clasă.,,(E.Claparede)

Prezente în şcoală în toate ciclurile de învăţământ,lecţiile de educaţie fizică cuprind jocuri de mişcare care,asigură într-un mod plăcut şi eficient realizarea obiectivelor educaţiei fizice şi sportive şcolare.În general, jocurile au o contribuţie complexă în îndeplinirea obiectivelor educaţiei fizice.Pentru un copil,aproape orice activitate înseamna joc,producându-i acestuia o imensă plăcere.
Jocurile de mişcare răspund funcţiei emulative a educaţiei fizice şi sportului.Ele sunt considerate activităti naturale,spontane,atractive care impun ordine şi disciplină,dezvoltă curajul,încrederea în forţele proprii şi stăpânirea de sine.
Deoarece jocurile de mişcare sunt unele dintre activităţile cele mai apropiate de sufletul copiilor,de posibilitătile lor de înţelegere,ele pot fi şi cele mai eficiente mijloace ale educaţiei fizice şcolare pentru dezvoltarea unor calităţi morale şi de voinţă preţioase.
Jocurile dinamice sau jocurile de mişcare fac parte din jocurile cu reguli şi au drept caracteristică folosirea exerciţiilor corporale,fiind principalul mijloc de dezvoltare pentru calităţile motrice de bază precum şi pentru deprinderile motrice.
Am să enumăr cateva jocuri de mişcare ,pe care le-am folosit în cadrul orelor de educaţie fizică ,care vizează dezvoltarea calităţilor motrice de bază:

Nr.crt. Denumirea jocului Viteza Îndemanare Rezistenţa Forţa
1 ,,Dă mâna!’’ x x
2 ,,Mersul crabului” x
3 ,,Mingea prin tunel” x
4 ,,Semănatul şi culesul cartofilor” x x
5 ,,Trenul” x x x
6 ,,Miriapodul” x x
7 ,,Ştafeta cu oprire” x x x x
8 ,,Transportul mingii” x x
9 ,,Sărituri în zone” x x

Ca mijloc al educaţiei fizice şi sportive,jocurile de mişcare pregătesc elevii pentru viaţa cotidiană,contribuie la educarea psihomotrică, a simţului ritmului şi echilibrului , a orientării în spaţiu precum şi la dezvoltarea unor trăsături ale personalităţii.
Valenţele pozitive ale jocurilor de mişcare se manifestă,în principal,pe planul educativ iar pe plan instructiv ele contribuie la însuşirea cunoştinţelor de specialitate a diferitelor ramuri şi probe sportive cât şi pentru dezvoltarea capacităţii de autoorganizare,autoconducere şi autoapreciere.Deci,jocul este o componentă de care învăţătorul trebuie să ţină seama în permanenţă.Trebuie să mai ţină seama şi de câţiva factori care sunt foarte importanţi atunci când utilizează un joc de mişcare:
-particularităţile de vârstă şi de sex
-gradul de pregătire şi dezvoltare fizică
-condiţiile climaterice
-baza materială de care dispune
Cadrul didactic mai trebuie să ţină seama şi de intensitatea efortului pentru a putea prevede timpul de desfăşurare al jocului.Explicarea şi demonstrarea jocului trebuie să fie clară pentru a nu răpi din timpul necesar desfăşurării acestuia iar prezentarea jocului trebuie făcută în aşa fel încât să-i atragă pe elevi,să-i facă curioşi şi dornici de a participa la realizarea cerinţelor jocului respectiv.
Jocurile de mişcare sunt folosite în toate ciclurile de învăţământ şi aproape în toate momentele lecţiei,pentru formarea deprinderilor motrice şi pentru a acţiona în vederea dezvoltării calitătilor motrice.
Ca volum,în clasele I-II,jocurile reprezintă 70% din lecţie,scăzând în procentaj la clasele mai mari.La clasele III-IV se pot organiza cu succes şi jocurile pe echipe,deoarece spiritul de echipă este bine dezvoltat.În ciclul primar sunt utilizate cu precădere jocurile de mişcare,având în vedere particularităţile de vârstă şi preocupările elevilor.Atașez căteva imagini cu diferite jocuri de mișcare desfășurate cu elevii din ciclul primar .

Conţinutul noului curriculum poate fi realizat aproape în întregime prin joc,ceea ce impune includerea acestuia în fiecare lecţie.În plus,folosirea intensivă a jocurilor de mişcare imprimă orei de educaţie fizică o densitate motrică şi funcţională crescută,lecţia capătă un pronunţat caracter atractiv şi are o eficienţă mult mai mare.

Profesor ptr.înv.primar: IVAN M. DANIELA
Şcoala gimnazială Botiz
Judetul Satu Mare


Bibliografie
Epuran V.(1973),,Jocuri de mişcare”, I.E.F.S Bucureşti
Mircea Dragu(2006),,Jocuri de mişcare’’-editura Academia ,Galaţi
Todea S.Florian(2006),,Jocuri de mişcare”-editura Fundaţiei România de mâine,Bucureşti-pagina 12-25

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

194 voturi | 11 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN