Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Lecţia în muzeu, o încântare pentru micii şcolari

Învăţământ primar | Alte discipline

Propus de: dumitracheada | 06.06.2020 20:44 | Revista cadrelor didactice nr. 64/2020 | 1280 vizualizări

Univers aparte al valorilor societăţii noastre, muzeul poate deveni un mediu educativ apreciat de elevi şi profesori, oferindu-le experienţe de învăţare memorabile.

Muzeul are o serie de responsabilităţi, printre care se
numără achiziţionarea, păstrarea, conservarea patrimoniului, dar
şi roluri importante pe plan social, cultural, al educaţiei.
Elevii, care vizitează muzeele însoţiţi de profesori,
în cadrul activităţilor extracurriculare sau extraşcolare, ajung
treptat să înţeleagă faptul că acestea păstrează valori
inestimabile pe plan cultural sau ştiinţific. Interesul şi
curiozitatea lor sunt însă temperate de vizitele realizate în
clădiri sobre, într-o linişte deplină sau dimpotrivă, în
grupuri gălăgioase, fără un ghidaj adecvat, de vitrine, de
exponatele cu care nu pot interacţiona.
Muzeele îi pot apropia pe copii datorită exponatelor
interactive sau prin ateliere educative şi de creaţie, ajutându-i
să-și îmbogățească cunoștințele și să-şi dezvolte
competențele dobândite în mediul școlar.
Lecţia desfăşurată la muzeu este apreciată de
elevi deoarece:
• este o evadare din sala de clasă, din bancă, într-un mediu de
învăţare nou, atractiv;
• presupune şi deplasări sau vizitarea muzeului, momente
dinamice;
• activităţile propuse depind de specificul muzeului, sunt
diverse, interesante; pot consta în experimente, prelegeri,
dezbateri, ateliere de creaţie;
• activităţile sunt susţinute de muzeografi, specialişti în
domeniul vizat;
• răspunde intereselor şi pasiunilor elevilor;
• nu cuprinde evaluări formale.
Profesorii apreciază la rândul lor aceste
activităţi, care reprezintă un schimb de experienţă valoros pe
plan profesional şi o oportunitate de a avea acces la mijloace
educative din patrimoniul muzeului, de a oferi elevilor experienţe
atractive de învăţare.
Una dintre lecţiile apreciate de elevii mei a fost
„Zbor deasupra Deltei Dunării“ şi s-a desfăşurat în anul
şcolar 2017-2018 la Muzeul Judeţean de Ştiinţele Naturii
Prahova. D-na muzeograf Marinescu Raluca a reuşit să îi
impresioneze, povestindu-le cu mult farmec aspecte din viaţa
păsărilor din Delta Dunării, prezentându-le curiozităţi din
lumea acestora, diferite specii de păsări, folosind tehnologia
modernă şi exponate din muzeu.
Elevii au apreciat în mod deosebit exponatele, pe care
au avut ocazia să le studieze de aproape, dar şi faptul că au
fost implicaţi în discuţii, că au putut să formuleze
întrebări, să-şi valorifice cunoştinţele şi să le
îmbogăţească, Vizitarea muzeului, cu accent pe zonele dedicate
păsărilor, a completat activitatea educativă.
Prin toate activităţile propuse, lecţia a răspuns
atât nevoilor elevilor cu stil de învăţare vizual, cât şi
celor cu stil de învăţare auditiv sau tactil-kinestezic.
Pentru elevii Colegiului de Artă „Carmen Sylva“
Muzeul Judeţean de Artă Prahova „Ion-Ionescu
Quintus“ reprezintă a doua casă, de aceea, în anul şcolar
2016-2017 am încheiat un parteneriat educativ în care au fost
implicaţi şcolarii clasei a II-a. Temele activităţilor au fost:
• Mari pictori români. Nicolae Grigorescu
• Culori primare. Culori secundare. Cercul culorilor
• Peisajul. Perspectiva
• Natura statică. Ştefan Luchian. Trandafiri
Scopul parteneriatului a fost educarea elevilor în
spiritul preţuirii artei şi culturii. Obiectivele acestuia au
vizat familiarizarea elevilor cu muzeul, activitatea unui muzeograf,
viaţa şi opera unor pictori români şi cu tehnici de lucru.
În cadrul lecţiilor desfăşurate în colaborare cu
doamna muzeograf Dobre Mihaela, în funcţie de tema abordată,
elevii au vizitat secţiuni ale muzeului, au urmărit prezentări
power-point. au participat la discuţii şi la ateliere de creaţie,
în cadrul cărora au învăţat despre culori, tehnici de lucru şi
au realizat lucrări, inspiraţi de opera pictorului Ştefan
Luchian. Doamna muzeograf le-a oferit explicaţii, i-a îndrumat pas
cu pas, dovedind multă răbdare şi tact pedagogic.
Atmosfera în care s-au desfăşurat atelierele de
creaţie a fost deosebită, elevii simţindu-se inspiraţi de
sălile muzeului, de arhitectura clădirii, de operele expuse, de
activităţile desfăşurate în grup. Pentru micii artişti acestea
au devenit o amintire preţioasă.
Lecţiile şi activităţile desfăşurate în muzee
îi apropie pe copii de aceste instituţii, dacă sunt interactive,
concepute pentru a fi experienţe memorabile.
Liesbet Ruben, care lucrează la Tropenmuseum
Junior, muzeul copiilor din cadrul Tropenmuseum, din Amsterdam, în
urma realizării unor sondaje privind experienţele oamenilor în
cadrul instituţiei în care lucrează, subliniază faptul că
experiența unei vizite reușite la muzeu persistă toată viața.
În conturarea acesteia un rol esenţial îl au activităţile şi
învăţarea practică, dar şi muzeografii care lucrează cu copii
şi care „sunt cel mai bun și mai interactiv mijloc de a asigura
o experiență relevantă“.
Proiectele de parteneriat realizate între şcoli şi
muzee, prin activităţile pe care le presupun, oferă
oportunităţi de aprofundare sau extindere a cunoştinţelor
elevilor, de formare a competenţelor, de motivare a elevilor, de
descoperire a bucuriei de a învăţa, evadând din rutina şcolii.
Muzeul este un univers aparte, care asigură o
atmosferă favorabilă concentrării stimulilor culturali,
învăţării prin descoperire a unor concepte care vor rămâne
ancorate în memoria afectivă în cadrul unor experienţe rare sau
unice. Oferă oportunităţi de întâlnire cu muzeografi, oameni
dedicaţi studiului artei, istoriei, ştiinţei, care pot oferi
elevilor inspiraţie, bucurii culturale, o atmosferă care nu poate
fi reprodusă în sala de clasă.
Un elev implicat în activităţi educative
esfăşurate în muzee, biblioteci, filarmonici, are toate şansele
de a deveni un adult cu o viaţă culturală bogată, care îşi
continuă educaţia pe tot parcursul vieţii.

Bibliografie:
1. Constantin Cucoş, Educaţia muzeală-scop şi valenţe
formative, în Tribuna învăţământului,

http://www.tribunainvatamantului.ro/educatia-muzeala-scop-si-valente-formative/
2.
https://www.schooleducationgateway.eu/ro/pub/viewpoints/experts/what-a-visit-to-a-museum-can-m.htm

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

675 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN