În devenirea lor istorică ,poparele şi-au păstrat pe langă alte valori care constituie fiinţa lor naţionala,un bun de o inestimabilă valoare –limba naţională.
LIMBA ROMÂNĂ - TEZAUR MOŞTENIT DE LA PĂRINŢI
Învăţământ primar | Limba şi literatura română
Propus de: lacusteanu | 05.09.2015 14:04 | Revista cadrelor didactice nr. 18/2015 | 3103 vizualizări
“Limba şi legile ei dezvoltă cugetarea “,(1) (Bulgăr Gheorghe- Scriitori romani despre limbă şi stil-Ed. Albatros,Bucureşti,1976,pag.131) ea este “măsurariul civilizaţiunii unui popor” (2) (Bulgăr Gheorghe- Scriitori romani despre limbă şi stil- Ed. Albatros,Bucureşti, 1976,pag.131).Afirmaţia,pe care marele poet Mihai Eminescu o făcea acum mai bine de un secol,cuprinde in sine importanţa deosebită pe care o are limba naţională pentru dezvoltarea intelectuală şi ridicarea gradului de civilizaţie al unui popor.
În devenirea lor istorică ,poparele şi-au păstrat pe langă alte valori care constituie fiinţa lor naţionala,un bun de o inestimabilă valoare –limba naţională.
“Limba este tezaurul cel mai preţios pe care-l moştenesc copiii de la parinţi,depozitul cel mai sacru lăsat de generaţiile trecute şi care merita să fie păstrat cu sfinţenie de generaţiile care-l primesc ”.(3) (Bulgăr Gheorghe –Scriitori romani despre limbă şi stil-Ed. Albatros,Bucureşti,1976,pag 131. Aceste randuri,constituie într-o definiţie plină de patriotism a poetului cetăţean Vasile Alecsandri,atrag atenţia asupra datoriei sfinte pe care o au generaţiile,de a păstra limba neamului căruia îi aparţin,de a face aptă să-şi îndeplinească funcţiile social-culturale.
Limba este un bun al întregii comunitaţi . “Este o realitate vie,complexă,evoluează continuu,în stransă legătura cu dezvoltarea societăţii..Limba este întaiul poem al unui popor,cea mai puternică legătură a unui neam. Ea este sufletul neamului,e firea şi fiinţa lui.”(4) (B. Cazacu-“Limba şi literatura romană” nr.1/1984,pag. 3) .
Limba reprezintă principala cale de înţelegere şi de comunicare între oameni,iar transmiterea de informaţii este cu atat mai bună cu cat idea pe care vrem să o comunicăm este formulată mai clar şi mai correct.
Nicolae Iorga sublinia: “În limba romanească,se poate exprima cugetarea cea mai fină,simţirea cea mai gingaşă,se poate exprima cea mai mare înălţime a cugetării.” (5) Nicolae Iorga-Lupta pentru limba romană –Ed. Bucureşti,1906, pag.126.
În bagajul lexical al copiilor substantivul este cel mai bine reprezentat numeric (întrucat corespunde celor mai cunoscute obiecte ale realităţii),iar în vorbirea lor este mai frecvent folosit.
În jurul acestei noţiuni se pot organiza şi în raport cu ea se pot elicida altele(clase,categorii,relaţii,valori,funcţii gramaticale). Substantivul este cea mai dezvoltată clasă.Pune probleme de ordin ştiinţific(declinarea,funcţii sintactice,ortografia),cat şi de ordin metodologic (mai ales cand vorbim de cazuri).
Însuşirea limbii începe în familie ,primul dascăl fiind mama care în cele mai multe cazuri,fară a avea o pregătire pedagogică,condusă de instinctele materne,cu multă răbdare şi afectivitate,este cea care îi deschide copilului poarta spre universul plin de necunoscut ,îl ajută să cunoască acest univers pas cu pas,raspunzandu-i zilnic la frecventele întrebări: “De ce?”.
1
Orizontul de cunoaştere al copilului se lărgeşte luand contact cu programa grădiniţei.Aici copilul se joacă cu cuvintele,le combină,le analizează ,etc.
Dar şcoala,ca principal izvor de cultură este aceea care formează în mod sistematic şi instituţionalizat priceperile şi deprinderile de folosire a formelor corecte ale cuvintelor.
Am încercat să transpun pasiunea mea pentru limba română, experienţa la catedră şi să demonstrez că elevilor noştri li se pun bazele unei exprimări clare,conştiente şi precise folosind mijloace,procedee şi tehnici de lucru dintre cele mai atractive şi mai plăcute pentru ei.
Am constatat că la clasele primare învăţarea gramaticii contribuie,alături de elementele de ortoepie şi de lexic,la dezvoltarea capacităţii de exprimare corectă sub aspectul formei şi logicii construcţiei sintactice.
Prin inţelegerea structurilor logice ale limbii,prin însuşirea formelor corecte ale cuvintelor,elevii vor putea să îşi dezvolte capacitatea de exprimare,de comunicare,de transmitere şi de receptare a mesajelor orale şi scrise.
Amploarea pe care a luat-o dezvoltarea ştiinţei şi tehnicii impune o preocupare tot mai mare pentru cultivarea limbii şi in mod deosebit pentru dezvoltarea exprimării,pentru optimizarea comunicării.
În evaluarea culturii unui individ,un criteriu de bază este exprimarea orală şi scrisă. Cunoştinţele de limbă elementare trebuie să le cunoască fiecare cetăţean. Acestea se însuşesc mai întai în şcoală.
BIBLIOGRAFIE
1. (Bulgăr Gheorghe- Scriitori romani despre limbă şi stil-Ed. Albatros,Bucureşti,1976,pag.131)
2. B. Cazacu-“Limba şi literatura romană” nr.1/1984,pag. 3)
3. Nicolae Iorga-Lupta pentru limba romană –Ed. Bucureşti,1906, pag.126
4. Academia Româna Institutul de Lingvistică ,,Iorgu Iordan – Al. Rosetti,, , Dicţionarul Ortografic, Ortoepic şi Morfologic al Limbii Romane, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2005.
5. Bruner J.S., Pentru o teorie a instruirii, Editura Didactică şi pedagogică, Bucureşti, 1970.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.