Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Managementul stresului

Învăţământ gimnazial | Consiliere si orientare

Propus de: manuelagalea14 | 31.08.2021 23:29 | Revista cadrelor didactice nr. 79/2021 | 1470 vizualizări

Articolul își propune să supună atenției problema stresului.
Acentul cade pe prevenirea, dezvoltarea capacităților de
adaptare, dar și identificarea pârghiilor de tratare a acestuia.

MANAGEMENTUL STRESULUI

Stresul este un factor de mediu care provoacă organismului
uman o reacție anormală, un fenomen psihosocial complex, ce
decurge din confruntarea persoanei cu situaţii care sunt percepute
ca fiind dificile, dureroase, sau cu miză mare pentru persoana în
cauză.
În contextul actual, tot mai multe persoane sunt marcate
de acest fenomen. Elevii au devenit o categorie afectată indiferent
de nivelul de învățământ.
Sunt diverse cauze ale instalării acestuia, dintre care
amintim: presiunea timpului generată de intrarea în mediul
școlar, interacțiunea cu noul colectiv/ învățător, diriginte,
complexitatea și dificultatea programei școlare, volumul mare al
cunoștințelor, frecvența temelor pentru acasă; problemele din
familie, lipsa somnului, alimentația nesănătoasă.
Toate acestea duc la schimbări în planul comportamental
și cognitiv resimțite sub formă de: deficit de atenţie,
scăderea capacităţii de concentrare, diminuarea creativităţii,
dificultăţi în luarea deciziilor, gânduri negative despre sine,
pesimism, scăderea interesului faţă de lucruri care altădată
reprezentau hobby-uri, anxietate, depresie, izolarea de prieteni.
Părinții și profesorii sunt cei care sesizează, de
obicei, manifestările elevului și de aceea trebuie să recurgă la
identificarea cauzelor și ameliorarea stărilor. Se știe că cea
mai bună soluție este prevenirea stresului. Aceasta se poate face
prin stil de viață sănătos, relaxare și managementul timpului.
Prin stil de viață sănătos se înțelege: consum de alimente
sănătoase, fără grăsimi, proaspete, hidratare corespunzătoare,
menținerea unei greutăți optime, participarea la ativități
fizice și efetuarea numărului orelor de somn.
În cazul în care prevenția a fost neglijată, se impune
dezvoltarea capacităților de adaptare la stres. Acest lucru se
face prin identificarea surselor de stres, conștientizarea
reacțiilor persoanei, rezolvarea conflictelor existente,
dezvoltarea interacțiunilor sociale cu persone de încredere, chiar
și administrarea unor suplimente natural.
Cea de-a treia și ultima etapă este tratarea efectelor
instalate. Copilul trebuie să fie mai puțin critic cu el. O
gândire pozitivă și încurajatoare din partea părinților sau
profesorilor duce la interiorizarea acestor idei, astfel încât
copilul să simtă că îi aparțin. Participarea la activități
extrașcolare trebuie să fie bine planificată. Copiii se simt mai
bine atunci când merg la sport, dans, pictură, muzică. Dar, dacă
activitățile extrașcolare sunt prea multe, se impune renunțarea
la unele
dintre ele în favoarea celor școlare. Mai mult, majoritatea
copiilor stresați sunt cei care nu știu să învețe. Ajutorul
poate veni din partea profesorului care îl ajută să
conștientizeze strategiile pe care, în unele situații, le aplică
cu succes sau îl poate determina să explice altora felul în care
a obținut unele performanțe. Astfel elevul găsește în ele
resursele învățării eficiente. Managementul timpului e cheia cea
mai accesibilă succesului. El presupune control și organizare. Cea
mai eficientă metodă, dacă ar putea fi respcetată, ar fi Metoda
Pomodoro care se referă la muncă de 25 de minute la o singură
sarcină cu concentrarea atenția doar pe ea, pauză de 5 minute
și tot așa.
Tratamentul presupune și câteva metode alternative cum ar
fi: imaginația ghidată, relaxarea musculară, concentrrarea pe
respirație sau practicarea aromoterapiei, artterapiei,
meloterapiei, cromoterapiei.
În concluzie, părinții și profesorii sunt cei care pot
preveni, dar și trata apariția și efectele stresului. Pașii cei
mai importanți, în acest sens, au fost deja făcuți: eliminarea
clasamentului elevilor și diminuarea multiplelor angajamente în
care este implicat un elev, flexibilitatea programei, a opțiunilor
și alegerilor personale în ceea ce privește cursurile de urmat,
programarea testelor, diminuarea temelor pentru vacanță și a
temelor și proiectelor din timpul anului școlar.

Bibliografie
1.https://www.medicover.ro/despre-sanatate/totul-despre-stres-si-cum-sa-il-gestionezi,117,n,285
2.
https://dmru.mapn.ro/app/webroot/fileslib/upload/files/cis/control-stres.pdf
3. https://www.arminda.ro/stresul-prietenul-nostru/

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

672 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN