Proiect educational derulat de Scoala Gimnaziala "Titu Maiorescu"
-Bucuresti
Matematica in limbaj universal
Învăţământ gimnazial | Matematica
Propus de: cavganti | 27.06.2020 19:12 | Revista cadrelor didactice nr. 64/2020 | 642 vizualizări
MATEMATICA ÎN LIMBAJ UNIVERSAL
PROFESOR: AVGANŢI CARMEN
Şcoala Gimnazială “Titu Maiorescu”, Sector 1, Bucureşti
Datorită unei tot mai acute lipse de interes a copiilor şi a tinerilor pentru studiu, rolul societăţii devine acela de a apela la o serie de provocări, astfel încât generaţia tehnologizată să fie atrasă spre actul cunoaşterii. Dascălului îi revine rolul de a inventa şi de a se inventa, făcând atractive discipline ca Matematică sau Arta.
“ Matematica în limbaj universal” este un proiect al Şcolii Gimnaziale “Titu Maiorescu” din Sectorul 1 al Capitalei, inclus in Calendarul Activităţilor Educative Municipale şi desfǎşurat în anul şcolar 2018-2019.
Proiectul se doreşte a fi un concurs complex, care îmbină, deopotrivă, arta şi matematica, un instrument util de verificare a aptitudinilor şcolarilor în vederea participării la diferite concursuri şi olimpiade şcolare. El se adresează atât elevilor din clasele primare (clasele a III-a şi, respectiv, a IV-a), cât şi gimnaziale (clasele V-VII), astfel încât fiecare elev din Bucureşti să îşi descopere aptitudinile. Punându-şi în valoare originalitatea, creativitatea, logica matematică, spontaneitatea, deprinderile de calcul numeric, competenţa de comunicare prin artă, educabilii vor fi stimulaţi să creeze diferite obiecte, să descopere metode noi de rezolvare a exerciţiilor şi a problemelor sau să le folosească pe cele deja cunoscute. Pe baza rezultatelor obţinute, profesorii vor deţine un real ghid de perfecţionare, în vreme ce părinţii vor fi sau vor deveni conştienţi de talentele copiilor. Data desfăşurării concursului este de aşa manieră aleasă, încât să constituie un ideal barometru pentru a verifica noţiunile acumulate de elevi de-a lungul anului şcolar.
Proiectul îşi propune ca elevii să aibă abordări diferite ale domeniilor cunoscute, în aşa fel încât să îşi dezvolte personalitatea şi să îşi cunoască abilităţile.
Abordarea transdisciplinară este alternativa de reflecţie şi de analiză obiectivă asupra eficienţei activităţilor în care îşi manifestă creativitatea, îmbinând cunoştinţe din diverse domenii.
Nu pot fi trecute cu vederea nici obiectivele specifice ale proiectului: dezvoltarea capacităţilor de explorare / de investigare şi de rezolvare de probleme, dezvoltarea creativităţii, a abilităţilor practic – aplicative, cunoaşterea rolului pe care îl are şcoala în dezvoltarea personalității elevului.
Dintre activităţile proiectului, pot fi menţionate următoarele: prezentarea concursului celor din unitatea şcolară organizatoare şi din afara ei, constituirea Comisiei de Organizare a Concursului, elaborarea regulamentului şi a subiectelor de concurs, organizarea concursurilor: de creaţie literară “Artă pentru artă”, de lucrări plastice “Micii artişti”, de matematică “Matematica45”.
Câteva dintre activităţile de promovare/ de mediatizare şi de diseminare pe care şcoala organizatoare a intenţionat să le realizeze în timpul implementării proiectului au fost următoarele: postere şi fotografii cu lucrările elevilor pe site-ul Şcolii Gimnaziale “Titu Maiorescu”, schimburi de experienţă cu şcoli implicate în proiect, mediatizarea în revista scolii “Ştiința45”a rezultatelor elevilor, atragerea unor noi şcoli în proiect.
Rezultatele calitative și cantitative aşteptate ca urmare a implementării proiectului au fost reprezentate de: conştientizarea elevilor cu privire la aptitudinile pe care le au; posibilitatea elevilor de a dovedi cunoştinţe matematice teoretice şi cu aplicabilitate în practica socială; găsirea unor metode de a face atractivă matematică; formarea unei atitudini pozitive faţă de şcoală; schimbarea atitudinii copiilor şi părinţilor fată de artă.
Trebuie menţionate mai departe câteva modalități de asigurare a continuității / a sustenabilității proiectului: convorbiri directe cu elevi, părinţi, cadre didactice; prezentarea proiectului în cadrul comisiilor metodice, cercurilor pedagogice; invitarea la activităţi a reprezentanţilor ISMB şi Casei Corpului Didactic București; mediatizare pe site-urile de specialitate.
Activitatea“Artă pentru artă” a presupus realizarea de creații literare, nonliterare, multimodale originale, având ca pretext matematica, inserând termeni specifici impuși de către organizatori (unghi, ecuație, a diviza, paralelă), presupunând cunoașterea posibilităților de asociere interdisciplinară, totul având ca scop dezvoltarea nivelului de expresivitate artistică, realizarea corespondențelor dintre matematică și lumea reală, eul creator, artă, literatură. În luna aprilie a anului şcolar trecut, a avut loc o selecţie la nivel de unitate şcolară şi s-au calificat mai departe primele 5 lucrări. În luna mai 2019, au fost expediate şcolii organizatoare lucrările plastice sau literare ale primilor 5 clasați. La nivelul Şcolii Gimnaziale “Titu Maiorescu”, elevii claselor III- VII au realizat creații literare având ca subiect matematica, inserând termeni specifici impuși de către organizatori (unghi, ecuație, a diviza, paralelă) și prezentându-le colegilor în cadrul orelor de limba română sau în cadrul activităților realizate în școală.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.