Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Matematica între tradiție și inovație

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: corinaandreeavilcu | 04.01.2021 20:05 | Revista cadrelor didactice nr. 69/2021 | 781 vizualizări

Utilizarea noilor TIC facilitează tranziţia de la modelul tradiţional al instruirii în clasă la o mai mare personalizare a conţinutului şi un mai mare control al celui care învaţă asupra procesului instruirii.

Matematica-între tradiție și inovație
Profesor Vîlcu-Puchiu Corina Andreea
Liceul Tehnologic ”Constantin Filipescu”,Mun Caracal,jud Olt

”Ceea ce părea că este universal, regulat şi sigur, apare mai complex, divers şi nesigur"
Martin Dyke
A face educaţie, astăzi, presupune acceptarea unei viziuni holistice, pentru a putea înţelege şi concepe procesele instructiv-educative.Însăşi cercetarea pedagogică trebuie să facă apel la această paradigmă de interpretare a fenomenelor educaţionale. Cercetarea strict disciplinară (care priveşte educaţia dintr-un singur unghi de vedere şi printr-un set limitat de metode) se dovedeşte insuficientă pentru descifrarea unui obiect atât de complex.
Conjugarea eforturilor mai multor discipline şi metodologii în variante pluri şi interdisciplinare asigură o formulă epistemologică de investigare cu şanse mărite de a dezvălui polivalenţa fenomenelor educative.
Mai mult decât atât, perspectiva filosofică este necesară chiar şi în proiectarea, desfăşurarea şi evaluarea proceselor de învăţare.
A devenit o necesitate promovarea interdisciplinarităţii în conceperea conţinuturilor şi realizarea proceselor instructiv - educative.
Abordarea holistică a educaţiei s-a reflectat şi în aparatul conceptual al pedagogiei prin apariţia de concepte noi, integratoare, care pot circumscrie mai nuanţat arii şi zone ale realităţii educaţionale. De exemplu, conceptele de abordare sistemică şi de curriculum.
Conceptul de curriculum reaminteşte importanţa viziunii globale asupra proceselor de predare - învăţare şi a etapelor sau componentelor acestora.
Epoca actuală a fost caracterizată ca o perioadă de schimbări rapide şi spectaculoase, o perioadă în care oamenii sunt obligaţi să reflecteze la informaţii noi, să-şi reevalueze cunoştinţele şi concepţia despre lume.
Omul modern, predat de povara informaţiei, riscă să fie strivit dacă nu este înarmat cu tehnici de muncă intelectuală, perfecţionare, abilităţi şi competenţe flexibile. De aici apare imperativ nevoia unei educaţii permanente, a unei educaţii interdisciplinare şi transdisciplinare, a unui sistem educaţional democratic, modern, în care elevul, dar şi dascălul, să fie creativ în şcoală, să fie cheia inovaţiei economice şi sociale.
Una dintre principalele întrebări la care învăţământul tradiţional încearcă să ofere răspuns în acest moment este: dacă şi în ce mod aplicarea noilor TIC în educație şi instruire, ceea ce denumim astăzi prin termenul eLearning poate să ofere o alternativă viabilă pentru învăţământul tradiţional într-un context educaţional caracterizat prin fluiditatea rolurilor, demers didactic centrat pe elev.
Utilizarea noilor TIC facilitează tranziţia de la modelul tradiţional al instruirii în clasă la o mai mare personalizare a conţinutului şi un mai mare control al celui care învaţă asupra procesului instruirii.
Este de asemenea vizibil faptul că utilizarea noilor TIC facilitează stabilirea de noi relaţii între instituţii, profesori, comunitate, locul de muncă, familie şi persoana care învaţă. Balanţa globală a educaţiei s-a schimbat de la o abordare pedagogică închisă, încredinţată instituţiilor, şi strâns controlată de profesor, cu studenţi pasivi şi implicare minimă a părinţilor şi comunităţii, la una care este deschisă, transparentă, integrată în societate, care susţine iniţiativa studentului, facilitând colaborarea, cererea / întrebarea, interogarea, competenţele - deprinderile personale şi învăţarea continuă.
A găsi soluția unei probleme este o performanță specifică inteligenței iar inteligența este apanajul distinctiv al speciei umane.
Matematicile pun în joc puteri sufleteşti care nu sunt cu mult diferite de cele solicitate de poezie şi de arte.
De la traditional la modern, în studiul matematicii, s-a trecut de la abordarea bazată pe metode clasice la abordarea bazată pe metode interactive care utilizează cooperarea între elevi, precum și la folosirea platformelor educaționale eLearning.
Pentru o bună asimilare a cunoștințelor de către elevi este necesar ca profesorul de matematică să îmbine metodele clasice cu cele moderne precum și cu platformele educaționale.

Bibliografie

-Imagini în oglindă - reflecţii asupra managementului educaţional, Camelia Bran şi Anca Petroi, Editura Universităţii Aurel Vlaicu, Arad
- Studiu critic al actualelor platforme de e-learning, Iuliana Dobre (Academia Română) Referat, 2010
-Instrumente pentru e-Learning.Ghidul informatic al profesorului modern Mihaela Brut, Polirom, 2006

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

5 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN