Memorizările sunt activităţi obligatorii special
organizate în grădiniţa de copii pentru însuşirea conştientă
a poaziilor de către preşcolari.
Memorizarea - mijloc de predare a poeziilor în învăţământul preșcolar
Interes general | Toate disciplinele
Propus de: otesanu | 17.01.2020 20:48 | Revista cadrelor didactice nr. 62/2020 | 1573 vizualizări
Memorizarea - mijloc de predare a poeziilor în învăţământul
preșcolar
Memorizările sunt activităţi obligatorii special
organizate în grădiniţa de copii pentru însuşirea conştientă
a poaziilor de către preşcolari.
Analiza componentei semantice a poeziei ne permite să sesizăm
deosebirea dintre discursul poetic şi cel ştiinţific ( metafora
şi simbolul).
Eficienţa educativă şi formativă a poeziei depinde în primul
rând, de valoarea ei artistică.
Un text literar este un sistem perfect organizat, o structură,
înţelegând prin aceasta atât ,,conţinutul”, cât şi ,,forma
”, în măsura în care acestea sunt organizate în scopuri
estetice.
Mesajul artistic se prezintă ca un cod de norme morale (mesaj
etic) şi estetice (mesaj estetic), pe care copilul, sub conducerea
educatoarei, le desprinde prin contactul direct cu opera (ascultă
poezia, participă la discuţii pe marginea eului poetic, pentru a-i
descifra semnificaţiile şi a le asimila prin trăiri autentice şi
emoţionale).
Predarea-învăţarea poeziilor contribuie la lărgirea
orizontului cognitiv al copiilor, la îmbogăţirea reprezentărilor
despre societate, despre natură și despre obiecte.
Prin intermediul poeziilor ascultate si învătate copiii îşi
lărgesc treptat orizontul de cunoaştere.
Multe dintre poezii dezvăluie copiilor unele aspecte
caracteristice ale anotimpurilor: (Primăvara de V. Alecsandri, Iama
de V. Alecsandri, Iama pe uliţă de G. Coşbuc etc.);
Sunt poezii care înfăţişează aspecte de muncă (Gospodina.
Micul constructor);
Unele poezii surprind trăsăturile caracteristice ale unor
animale îndrăgite de copii (Zdreanţă de T. Arghezi Căţeluşul
şchiop de E. Farago, Melcul. Căluţul etc.);
Prin unele poezii copiii se familiarizează cu unele obiceiuri,
datini, tradiţii legate de sărbătorile de iamă religioase (vezi
Crăciunul) şi laice (Anul Nou);
Activitatea de memorizare contribuie la formarea deprinderii de
a memora, oferind baze şi altor procese psihice ca imaginaţia,
gândirea, creativitatea.
Cu alte cuvinte, poezia pentru copii oferă variate
posibilităţi de sprijinire a procesului instructiv-educativ,
putând aborda variate teme (frumuseţile naturii, viaţa
vieţuitoarelor, copilăria, educaţia religioasă, munca, meseriile
profesionale şi altele).
Contribuţia memorizării la educaţia morală a copiilor (dezvoltă
la copii o gamă bogată de sentimente (dragostea faţă de
părinţi: Mama mea de V. Aniţescu, Familia de E. Drăgan), faţă
de patrie, faţă de natura patrie: (Somnoroase păsărele de M.
Eminescu, Pentru tine primăvară de O. Cazimir).
Prin intermediul poeziilor - care conţin imagini vizuale şi
auditive simple, dar pline de dinamism şi de forţă de sugestie,
de efecte muzicale realizate prin procedee variate (onomatopee,
repetiţii, armonii imitative, dispuneri în strofe, păstrarea
ritmului şi rimei etc.), noţiunile mai abstracte încep să se
contureze, să devină mai limpezi.
Educaţia estetică - cu ajutorul poeziei copiii învaţă, în
bună măsură, să înţeleagă frumosul din artă, din natură,
din viaţa omului, să sesizeze muzicalitatea şi frumuseţea limbii
materne. Poezia îi emoţionează, le dezvoltă percepţia
estetică, sentimentele estetice şi le stimulează viaţa.
Contribuie la o expunere corectă şi nuanţată - recitarea
expresivă presupune respectarea pauzelor gramaticale, logice şi
psihologice marcate de punctuaţie, de sensul propoziţiei sau a
frazei rimate etc.
Poezia are influenţă asupra dezvoltării tuturor laturilor
personalităţii preşcolarilor.
Memorizarea ocupă un rol important în activitatea
instructiv-educativă a grădiniţei, constituie un preţios mijloc
de cunoaştere, de educare a limbajului, de cultivare a
sentimentelor estetice şi morale, de exersare a memoriei şi de
stimulare a imaginaţiei creatoare.
Memorizarea contribuie, de asemenea, la dezvoltarea atenţiei
datorită căreia copiii memorează numele personajelor, strofe din
poezii , reţin succesiunea întâmplărilor, trăsături și
comportamente ale personajelor s.a.
Prin conţinutul lor, se lărgește orizontul de cunoaştere al
preşcolarilor prin multitudinea de aspecte la care ea face apel.
Prin varietatea, bogăţia şi noutatea ideilor pe care le cuprind,
dar mai ales prin felul în care scriitorul şi apoi povestitorul le
prezintă şi reuşesc să-l convingă pe copil, poeziile contribuie
la dezvoltarea personalităţii acestuia.
La grupă mică poeziile trebuie să fie simplă, neîncărcată,
cu multe comentarii și fără multe episoade. Treptat se trece la
poezii mai ample. Pentru a asigura înţelegerea şi reacţia
afectivă adecvată, educatoarea trebuie să folosească stilul
literar oral, să apeleze la comparaţii plastice, să folosească
imagini de o reală calitate estetică, cu posibilităţi de
sensibilizare adecvate vârstei preşcolare. Copilul trebuie să
folosească toate expresiile şi cuvintele folosite în poezie,
altfel există riscul de a memora cuvinte al căror sens nu îl
cunoaşte şi de a le atribui semnificaţii eronate.
La grupa mare, copiii pot ajunge să stăpânească foarte bine mai
multe poezii. Preşcolarul îi cere celui care citește fidelitate
faţă de prima versiune a poeziei.
El acceptă uşor ficţiunea, planul ireal al poezii, dar o dată
expusă o variantă,e necesară păstrarea ei. Altfel, copilul
contestă adevărul şi calitatea poeziei. Explicaţia o constituie
caracterul relativ rigid al gândirii copilului.
Memorizarea ,ca mijloc de realizare a dezvoltrii vorbirii,este o
activitate de comunicare și însușire de noi cunoștințe bazate
pe învățarea celor receptate.Dacă proiectarea activității de
memorizare cere intuiție și creație ,cu atât mai mult,
desfășurarea acestei activități este întruchiparea vie a
creativității pedagogice a educatoarei.Oricât de bună ar fi
pregătirea inițială a activității,ea sigur nu este de ajuns
pentru a garanta o bună desfășurare .Realizarea propriu-zisă a
acestui tip de activitate este o problemă de adaptare comtinuă a
educatoarei la situație.Un prim eveniment în desfășurarea
activității de memorizare este captarea și menținerea continuă
a atenției întregii grupe ,căci ,acesta este și un exercițiu ce
stimulează dispoziția copiilor de a învăța trezindule
interesul.Priceperea de a capta atenția copiilor atât de activi
și dinamici ,se bazează pe cunoașterea profundă a acestora
pentru a sti să oferi ,,surpriza,,potrivită vârstei lor.În
activitate m-am folosit de jucării noi ,deosebite sau alte obiecte
care prin natura lor să sugereze direct tema poeziei. Cu
eficiență deosebită sunt materiale
didactice:machete,mulaje,ilustrații viu colorate, ,tablouri
,diapozitive care concretizează idei din poezie sau să corespundă
conținutului strofelor.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.