Мozaiϲul еѕtе o metodă bazată pe colaborarea dintre elevi. După ce fiecare elev devine prin învăţare „expert”, acesta trebuie la rândul său să îi înveţe pe ceilalţi colegi din grup aspectele asimilate referitor la tema studiată.
Metoda mozaicului
Învăţământ gimnazial | Matematica
Propus de: 2021matematica | 13.06.2021 18:05 | Revista cadrelor didactice nr. 73/2021 | 6612 vizualizări
Metoda presupune următoarele etape:
1.Pregătirea materialului de studiu: Profesorul împarte tema de studiu în sub-teme, apoi realizează o fişă-expert pentru fiecare sub-temă propusă.
2.Organizarea elevilor în echipe de învăţare: Se formează grupele de elevi. Este bine ca în fiecare grup să fie același număr de elevi, iar materialul care trebuie studiat să fie împărțit într-un număr de părţi egal cu numărul membrilor unui grup. Fiecare elev din echipă primeşte o fișă şi are ca sarcină să studieze sub-tema corespunzătoare. El trebuie să devină expert în problema dată.
3.Constituirea grupului de experţi: Elevii cu aceeaşi fișă se reunesc, constituind grupe de experţi pentru a dezbate problema împreună. Membrii grupului, prin cooperare, analizează și sintetizează cunoştinţele despre tema dată. Au loc discuţii pe baza materialelor avute la dispoziţie, eventual se adaugă elemente noi şi se stabileşte modalitatea în care noile cunoştinţe în care sunt experţi vor fi transmise şi celorlaţi membri din echipa iniţială.
4.Reîntoarcerea în echipa iniţială: Experţii transmit cunoştinţele asimilate, reţinând la rândul lor cunoştinţele pe care le transmit colegii lor, experţi în alte sub-teme. Modalitatea de transmitere trebuie să fie scurtă, concisă, atractivă. Membrii grupului sunt încurajați să discute, să pună întrebări şi să-şi noteze, fiecare realizându-şi propriul plan de idei.
5.Evaluarea: se verifică asimilarea informaţiilor prin întrebări sau teste.
Dacă elevii întâmpină dificultăţi pe parcursul activităţii profesorul îi ajută să depăşească situaţia. El monitorizează activitatea din grupuri pentru a se asigura că informaţia este transmisă şi asimilată corect. La sfârşitul activităţii fiecare elev trebuie să fie capabil de a prezenta materialul predat, iar acest lucru nu este posibil decât dacă fiecare elev îşi ia sarcina de expert în serios şi îşi aduce contribuţia în activitatea comună de învăţare.
Spre exemplu metoda mozaicului poate fi folosită la tema ,,Descompuneri în factori folosid formule de calcul prescurtat”, clasa a VIII-a, astfel:
Se împarte clasa în grupe de câte 3 elevi. Fiecare elev al unei grupe primeşte una din fișele: Bulina verde, Bulina albastră sau Bulina roșie. Acum se formează grupele expert: elevii care au fișa Bulina verde formează grupa expert Bulina verde, elevii care au fișa Bulina albastră formează grupa expert Bulina albastră, iar elevii care au fișa Bulina roșie formează grupa expert Bulina roșie.
● Fișa expert: Bulina verde
Exerciţiul 1. Citiți pe rând câte o propoziţie și completați acolo unde este cazul.
Dana și Vlad calculează aria dreptunghiului ABCD din imaginea 1. Cine a calculat corect aria?
Aria a fost calculată corect de .........................................
Completează expresia pentru a obține o relație adevărată: a ² – b ² = ...................
Aceasta este o metodă de descompunere în factori folosind o formulă de calcul prescurtat.
Exerciţiul 2: Descompuneți în factori folosind modelul de mai jos:
16x² – 9 = (4x)² – 3² = ( 4x – 3 )( 4x +3 )
a) x² – 25 =
b) x² – 81 =
c) 4x² – 9 =
d) 25x² – 4 =
e) 9x² – 5 =
f) 3x² – 1 =
g) 5x² – 7 =
h) 49x² – 16y² =
Exerciţiul 3. Împreună cu colegii de echipă găsiți o modalitate prin care să transmiteți colegilor ceea ce ați învăţat.
● Fișa expert: Bulina roșie
Exerciţiul 1. Citiți pe rând câte o propoziţie și completați acolo unde este cazul.
Dana și Vlad calculează aria pătratului mare din imaginea 2. Cine a calculat corect aria?
Aria a fost calculată corect de .........................................
Completează expresia pentru a obține o relație adevărată: a² + 2ab + b² = ...................
Aceasta este o metodă de descompunere în factori folosind o formulă de calcul prescurtat.
Exerciţiul 2: Descompuneți în factori folosind modelul de mai jos:
16x² + 24x + 9 = (4x)² + 2 ∙ 4x ∙ 3 + 3² = ( 4x + 3 )²
a) x² + 10x + 25 =
b) x² + 18x + 81 =
c) 4x² + 12x + 9 =
d) 25x² + 20x + 4 =
e) 9x² + 6x + 1 =
f) 36x² + 60x + 25 =
g) 25x² + 10x + 1 =
h) 49x² + 56xy + 16y² =
Exerciţiul 3. Împreună cu colegii de echipă găsiți o modalitate prin care să transmiteți colegilor ceea ce ați învăţat.
● Fișa expert: Bulina albastră
Exerciţiul 1.Citiți pe rând câte o propoziţie și completați acolo unde este cazul.
Dana și Vlad calculează aria pătratului albastru din imaginea 3. Cine a calculat corect aria?
Aria a fost calculată corect de .........................................
Completează expresia pentru a obține o relație adevărată: a² – 2ab + b² = ...................
Aceasta este o metodă de descompunere în factori folosind o formulă de calcul prescurtat.
Exerciţiul 2: Descompuneți în factori folosind modelul de mai jos:
16x² – 24x + 9 = (4x)² – 2 ∙ 4x ∙ 3 + 3² = ( 4x – 3 )²
a) x² – 10x + 25 =
b) x² – 18x + 81 =
c) 4x² – 12x + 9 =
d) 9x² – 30x + 25 =
e) 9x² – 6x + 1 =
g) 25x² –30x + 9 =
h) 49x² – 56xy + 16y² =
Exerciţiul 3. Împreună cu colegii de echipă găsiți o modalitate prin care să transmiteți colegilor ceea ce ați învăţat.
Bibliografie:
-Liviu Ardelean, Nicolae Secelean – Didactica Matematicii: noţiuni generale; comunicare didactică specifică matematicii, vol. 1, Editura Universităţii „Lucian Blaga”, Sibiu, 2007
-Ion Cicu, Eliza - Mihaela David, Ioana Iacob, Răzvan Ceucă, Matematică: clasa a VIII-a, Editura Intuitext, Bucureşti, 2020
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.