Metodele tradiționale au fost reevaluate și adaptate în funcție
de necesități și evoluția științei.
Metode inovative de predare-invatare.Conditii de eficienta
Interes general | Toate disciplinele
Propus de: adriana80 | 12.12.2020 00:09 | Revista cadrelor didactice nr. 68/2020 | 1620 vizualizări
Introducere
Drumul lung al învățării parcurs de elev este necesar a fi
susținut prin metode pe care cadrul didactic trebuie să le aleagă
cu tact și inspirație, transferând accentul ,,nu atât pe
însuşirea de cunoştinţe, cât mai ales pe învăţarea de metode
şi tehnici de învăţare şi muncă intelectuală, de
identificare, de regăsire şi de utilizare a informaţiilor, de
analiză, sinteză şi de prelucrare a acestora, în sfârşit pe
învăţarea de metode şi detehnici de creativitate, de dezvoltare
a informaţiei şi de creare de noi semnificaţii” 1.
Conținut
Abordarea modernă a actului educațional, ca urmare a schimbărilor
rapide ale societății, noile modele de curriculum , deși diferite
ca mod de abordare și concepție, trebuie alese și adaptate
contextului social, economic, cultural. Metodologia actuală se
orientează în direcția stimulării creativității elevilor, ce
are la bază imaginația, dublată de motivația, implicarea
conștientă în propria formare, dar și un puternic efort
volițional.
Elevul este orientat în a învăța ceva nou, iar acest ,,nou”
presupune a învăța conștient și nu mecanic, înțelegând
sensul informațiilor transmise și legându-le de cele anterioare:
,, cel ce învaţă trebuie să rearanjeze o serie de date, de
informaţii, să le integreze în cunoştinţele sale anterioare şi
să reorganizeze ori să transforme această combinaţie integrală
în aşa fel încât ea să poată produce rezultatul final dorit,
în mod obişnuit o nouă noţiune sau o nouă propoziţie” (J.
Bruner, 1996, p.49).
Complexitatea procesului de învățare, apariția diferitelor
moduri de organizare a învățământului ( școlile active), au
impus utilizarea de către dascăl a unei diversități de metode.
Astfel, metodele tradiționale au fost reevaluate și adaptate în
funcție de necesități și evoluția științei căci modul nou de
reorganizare a învățământului s-a dovedit a fi eficient, însă
solicită mai mult timp.
Metodele didactice activ-participative pun accentul pe învățarea
prin cooperare, încurajând comportamentul activ, elevul fiind
capabil de a emite opinii, aprecieri asupra fenomnelor studiate.
1 Pavel Mureşan, ( 1990), Învăţarea rapidă şi eficientă,
Editura Ceres, Bucureşti, p. 6.
Astfel, este educată gândirea centrată pe analiza și evaluarea
unor soluții posibile într-o situație dată, pe baza
argumentelor, gândirea critică, printr-o serie de metode
interactive (metoda Ciorchinelui; metoda Mozaic; metoda Cubul etc).
Vorbind despre necesitatea inovării în domeniul metodologiei
didactice, Ion Cerghit afirma: ,,Pedagogia modernă nu caută să
impună niciun fel de rețetar rigid.....creația în materie de
metodologie, înseamnă o necontenită căutare, reînnoire și
îmbunătățire a condițiilor de muncă în instituțiile
școlare” 2.
Abordarea modernă a învățământului nu presupune renunțarea la
metodele tradiționale, ci adptarea acestora la particularitățile
elevilor și îmbinarea cu strategiile inovative3.
Evaluarea punctelor de vedere discutate
Așa cum sublinia Cerghit, ,,creația presupune reînnoire și
imbunătățire a condițiilor de muncă în instituție”. Prin
urmare, asigurarea unui climat pozitiv, a unor condiții de muncă
propice din punct de vedere a al materialelor și mijloacelor
didactice folosite, asociate cu aplicarea unor strategii de
management educațional eficient, asigură un deplin succes al
actului educațional.
Concluzii
Profesorul este cel care trebuie să aibă o concepție inovativă
privind metodologia instruirii și evaluării, să coopereze cu
elevii, să fie el însuși un model de educație în scopul
asigurării unui învățământ de calitate. Noul sens al
educației, relația autoritate – libertate, trebuie foarte bine
înțeles și aplicat în procesul de predare – învățare și
în rezolvarea unor situații noi în procesul educațional școlar.
De asemenea, foarte important este ca în cadrul obiectului de
studiu, conținuturile să fie bine organizate (clare, logice),
pentru a putea fi utilizată cu succes învățarea prin cooperare,
stimularea gândirii critice prin metodele interactive aplicate, în
scopul unei învățări eficiente.
Bibliografie:
1. Cerghit, Ioan, (1997), Metode de învăţământ, ediţia a
III-a, Editura Didacticăşi Pedagogică, R.A., București.
2. Mureşan, Pavel, ( 1990), Învăţarea rapidă şi eficientă,
Editura Ceres, Bucureşti.
3. Păcurari, Otilia, (coord.), (2003), Strategii didactice
inovative, Editura Sigma, București.
2 Ioan Cerghit, (1997), Metode de învăţământ, ediţia a III-a,
Editura Didacticăşi Pedagogică, R.A., București,
p. 44.
3 Otilia Păcurari (coord.), (2003), Strategii didactice inovative,
Editura Sigma, București.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.