Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Metode interactive de evaluare

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: stefania_pop | 07.07.2020 19:43 | Revista cadrelor didactice nr. 65/2020 | 638 vizualizări

Metode ce pot fi aplicate în timpul orelor, dar nu permit întotdeauna notarea elevului.

Metode alternative de evaluare

Prof. POP ŞTEFANIA
COLEGIUL NAŢIONAL „SILVANIA” ZALĂU

Metodele moderne de predare – învățare – evaluare translatează actorii secvențelor de învățare într-o nouă dimensiune a actului educațional, ancorând predarea, învățarea și evaluarea în realitatea secolului XXI. Aceste metode valorizează potențialul creativ al cadrelor didactice și stimulează creativitatea elevilor, motivația, înțelegerea profundă a conceptelor, angajarea activă în învățare, comunicarea și colaborarea. Ele au o contribuție esențială în formarea competențelor necesare tinerilor pentru a se integra în societatea globală a cunoașterii.
Astfel, învăţământul modern presupune o metodologie axată pe acţiune, operatorie, deci pe promovarea metodelor interactive care să solicite mecanismele gândirii, ale inteligenţei, ale imaginaţiei şi creativităţii. “Activ” este elevul care “depune efort de reflecţie personală, interioară şi abstractă, care întreprinde o acţiune mintală de căutare, de cercetare şi redescoperire a adevărurilor, de elaborare a noilor cunoştinţe”.
Iată câteva metode şi tehnici interactive, menite să contribuie la diversificarea metodologiei didactice existente, înscriindu-se în domeniul căutărilor şi preocupărilor creative de sporire a eficienţei muncii educatorului cu discipolii săi.

Jocul didactic TRIMINO

Cu ajutorul acestui joc se pot verifica cunoştinţele de specialitate.
Mod de realizare:
Elevii primesc câte un plic cu nouă triunghiuri identice. Pe fiecare latură a fiecărui triunghi sunt scrise concepte (termeni referitori la o temă). Elevii trebuie să aşeze cele nouă triunghiuri împreună astfel încât să formeze un triunghi mare. Cu excepţia conceptelor de la margine, toate au un concept partener. Dacă se întoarce construcţia cu ajutorul unei cărţi, în cazul rezolvării corecte, pe verso trebuie să apară o imagine. Dacă imaginea nu apare trebuie schimbată poziţia triunghiurilor până la rezolvarea puzzle-ului. Se scriu conceptele partener în caiet şi apoi se explică fiecare concept în propoziţii.
Resurse/Volum de muncă:
Realizarea triunghiurilor şi scrierea conceptelor, plicuri
Observaţii: Trimino-urile ar trebui realizate din hârtie colorată pentru a putea fi ordonate mai uşor, dacă elevii le schimbă între ei.

Ţine un discurs de 1-2 minute

În acest caz elevii trebuie să vorbească în grupe mici pe o anumită temă.
Mod de realizare:
Elevii formulează individual sau în grupe mici cât mai multe întrebări la o anumită temă şi scriu fiecare întrebare pe o fişă. Fişele cu întrebări se pun în diferite plicuri, astfel încât în fiecare plic se vor regăsi întrebări din mai multe teme. Numărul plicurilor trebuie să coincidă cu numărul grupelor care se vor forma în următoarea oră de curs.
Ora următoare se formează grupe de câte patru elevi, fiecare grupă primind un plic cu întrebări. Acestea se aşază cu faţa în jos pe masă, iar elevii trag pe rând câte o întrebare şi vorbesc despre tema respectivă 1-2 minute.
Reguli de joc: colegii nu au voie să întrerupă, ci doar să-şi noteze greşelile sau neclarităţile; după terminarea discursului, colegii fac observaţii şi vor fi clarificate noțiunile; cel care cronometrează trebuie să fie atent să nu se depăşească timpul.
Resurse/Volum de muncă:
Fişe mici, plicuri.
Observaţii: dacă în mai multe grupe se vorbeşte în acelaşi timp, zgomotul ar putea fi prea mare.

Salata de principii

Mod de realizare:
Profesorul scrie mai multe cuvinte pe o fișă de lucru. Elevii trebuie să ordoneze aceste cuvinte, astfel încât fraza obținută să aibă sens. La sfârșit sunt prezentate în fața clasei, iar dacă există diferențe vor fi discutate.
Resurse/Volum de muncă:
Realizarea fișelor de lucru
Observaţii: Elevii pot lucra și pe grupe, nu doar individual.
Exemplu:
în scopul, fenomenul, un, proiectarea, egală, prin inducerea, a acestora, cutremure, construcțiilor, producerii, unor, de frecvență, evitării, cu frecvența, impact, sau, în, alte, naturală, are, de vibrație, de rezonanță, acestuia, de către, major, vânturi, fenomene, vibrații.

Să punem întrebări

Ce se verifică?
Nivelul cunoștințelor elevilor la un moment dat
Mod de realizare:
Fără a fi preveniți elevii sunt solicitați să scrie pe o foaie de hârtie zece rânduri numerotate de la 1 la 10. Profesorul pune întrebări, care de cele mai multe ori necesită un răspuns dat printr-un singur cuvânt sau un număr. Elevii își scriu răspunsurile, iar apoi schimbă foile (cu colegul de bancă, cu colegul din spate sau din față, etc.). Pentru verificarea răspunsurilor se pun încă o dată întrebările la care se răspunde benevol. Se discută răspunsurile dacă sunt nelămuriri, iar elevii elimină răspunsurile greșite după care sunt returnate foile.
Resurse/Volum de muncă:
Hârtie, creion și set de întrebări cu răspuns scurt.
Observaţii:
Scopul acestei verificări scrise și corectate cu ajutorul colegilor este transmiterea fiecărui elev o imagine obiectivă, critică a nivelului real al cunoștințelor sale. Nu există note. Pot fi menționați elevii care au care au răspuns corect la cel puțin 8 întrebări si care s-au plasat pe locurile fruntașe.
Exemplu:
1. Ce este inerția?
2. Care este unitatea de măsură pentru forță în SI?
3. Ce fel de mărime fizică este accelerația?
4. Ce este mișcarea?
5. Dacă aceeași forță acționează asupra a două corpuri de mase diferite, corpul cu masa mai mare va avea accelerația ........
6. Care este unitatea de măsură pentru masă în SI?
7. Scrieți ecuația principiului fundamental al dinamicii.
8. Direcția normalei față de suprafață este ............
9. Care este unitatea de măsură pentru impuls în SI?
10. Forța elastică este direct proporțională cu ........

Tabu

Tabu este un concurs în cadrul căruia participanții trebuie să dezvolte/explice concepte de specialitate scrise pe cartonașe, fără a le numi direct sau a folosi cuvintele scrise sub concept (tabu). Sarcina participanților constă în a ghici într-un timp dat conceptele prezentate.
Desfășurarea jocului
Clasa se împarte în două grupe și câte un elev din fiecare grupă se așează la catedră.
Unul explică primele concepte (după 1 minut fac schimb) până când sunt ghicite de membrii grupei sale, iar celălalt elev este atent ca acele concepte tabu să nu fie numite.
Conducătorul jocului notează punctele câștigate de fiecare echipă și întrerupe jocul după fiecare minut.
Scopul este ca o grupă să ghicească cât mai multe concepte. Pentru fiecare concept ghicit grupa primește un punct. După scurgerea timpului, elevii fac schimb între ei.
În runda următoare vin alți doi elevi să continue. Jocul ia sfârșit când toate conceptele au fost ghicite.
Jocul este potrivit pentru pregătirea unei verificări după terminarea unei unități de învățare deoarece obligă elevii să delimiteze exact conceptele pe care urmează să le descrie.
Variațiuni:
Cartonașele pot fi scrise de profesori sau de elevi.
Resurse/volum de muncă
Cartonașe de joc cu conceptele care urmează a fi explicate și cu conceptele-tabu.
Observații:
Un joc în cadrul căruia urmează a fi repetate și aprofundate cunoștințele și care solicită capacitatea de exprimare a participanților
Exemplu:
Interacțiune/fenomen, forță
Accelerația/mărime fizică, viteza
Newton/unitate de măsură, om de știință
Masă/corp, kilogram
Deformare/elastică, fenomen

Bibliografie:

Holub, Sigrid - Metode de evaluare în cadrul ştiinţelor naturii, Viktring, 2004, Project TEWISE

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 8 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

15 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN