Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

MICII ECOLOGIȘTI AIUDENI

Învăţământ primar | Educatie civica

Propus de: enykiss20 | 16.08.2024 10:56 | Revista cadrelor didactice nr. 109/2024 | 88 vizualizări

Activitatea extracurriculară e o componentă educaţională valoroasă şi eficientă căreia orice cadru didactic trebuie să-i acorde atenţia cuvenită, crescând interesul copiilor pentru activitatea şcolară.

MICII ECOLOGIȘTI AIUDENI
PROF. ÎNV. PRIMAR KIS ENIKO
ŞCOALA GIMNAZIALĂ “OVIDIU HULEA” AIUD

Proiectele educative în parteneriat ajută elevii să aibă succes la şcoală şi mai târziu, în viaţă. Atunci când părinţii, elevii şi ceilalţi membri ai comunităţii se consideră unii pe alţii parteneri în educaţie, se creează în jurul elevilor o comunitate de suport care începe să funcţioneze. Parteneriatele trebuie văzute ca o componentă esenţială în organizarea şcolii şi a clasei de elevi. Ele nu mai sunt de mult considerate doar o simplă activitate cu caracter opţional sau o problemă de natura relaţiilor publice. În cadrul acestor parteneriate se pot parcurge următoarele conţinuturi: transmiterea unor informaţii despre ecologie, dobândirea unor cunoştinţe despre relaţia om-mediu, educarea unor comportamente şi conduite civilizate, îmbogăţirea vocabularului activ cu cuvinte din diferite domenii, cultivarea unor atitudini de investigare, cercetare etc.
Prezint în continuare, pe scurt, Proiectul educativ ”Aiud - orașul meu curat!”, proiect derulat în parteneriat cu Grădinița Primii pași din Aiud.
Domeniul şi tipul de educaţie în care se încadrează:
EDUCAȚIE INTERDISCIPLINARĂ: Educație ecologică, Educație civică, Educație artistico-plastică
c.) Tipul de proiect: local.
CONTEXT
Cea mai mare bogăţie a oamenilor este formată din: apă limpede, aer curat, plante şi animale sănătoase. Toate acestea contribuie la o viaţă sănătoasă şi armonioasă pentru oameni. Încă de la o vârstă fragedă copiii trebuie să înveţe să respecte legile naturii, ei fiind ajutaţi să descifreze şi să îşi însuşească ABC-ul ecologiei, să înţeleagă necesitatea protecţiei mediului, a ocrotirii naturii. Copiii trebuie învăţaţi cum să contribuie la refacerea naturii, menţinând curăţenia şi îngrijind frumuseţile ei, să înveţe că oricine poate lupta împotriva poluării dacă adoptă câteva măsuri şi astfel, ocrotind natura se ocrotesc pe ei înşişi.
Proiectul vizează realizarea de activități instructiv-educative şi extracurriculare cu scopul de a informa și a conștientiza preşcolarii, elevii, cadrele didactice, părinții și comunitățile locale în legătură cu problemele actuale ale mediului.
DESCRIEREA PROIECTULUI
Scop:
Cultivarea dragostei, respectului şi preţuirii faţă de natura înconjurătoare, transmiterii informațiilor/exemplelor necesare pentru a conștientiza împortanța ocrotirii/ protejării mediului și a menținerii curățeniei mediului; stimularea potenţialului artistic şi creativ al copiilor din învăţămantul preşcolar și primar.
Obiective:
 Înţelegerea relaţiei dintre om şi mediu, interdependenţa dintre calitatea mediului şi calitatea vieţii;
 Dezvoltarea atitudinilor şi a abilităţilor copiilor privind păstrarea şi îngrijirea mediului;
 Educarea în spiritul dragostei pentru natură;
 Conştientizarea impactului dezvoltării economice asupra mediului înconjurător.
Activități desfășurate:
 Biodiversitatea pe înţelesul celor mici.
 Pământul–planeta fericită. Concurs artistico-plastic.
 Așa DA!Așa NU!
 Verde în oraşul meu. Realizarea unor activităţi având ca tema igienizarea spaţiilor verzi din localitatea natală.
Copiii s-au implicat cu mult interes în activități și au colaborat, conlucrat pentru atingerea obiectivelor propuse. Activităţile extracurriculare mai sus prezentate sunt un real sprijin în dezvoltarea personalității elevilor, sunt apreciate atât de către copii, cât şi de factorii educaţionali în măsura în care :
 valorifică şi dezvoltă interesele şi aptitudinile copiilor;
 organizează într-o manieră plăcută şi relaxantă timpul liber al copiilor, contribuind la optimizarea procesului de învăţământ ;
 formele de organizare sunt din cele mai ingenioase, cu caracter recreativ ;
 copiii au teren liber pentru a-şi manifesta în voie spiritul de iniţiativă;
 participarea este liber consimţită, necodiţionată, constituind un suport puternic pentru o activitate susţinută;
 au un efect pozitiv pentru munca desfăşurată în grup;
 sunt caracterizare de optimism şi umor;
 creează un sentiment de siguranţă şi încredere tuturor participanţilor;
 urmăresc lărgirea şi adâncirea influenţelor exercitate în procesul de învăţământ;
 contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor.
Concluzii
Activitatea extracurriculară e o componentă educaţională valoroasă şi eficientă căreia orice cadru didactic trebuie să-i acorde atenţie, adoptând, în primul rând, o atitudine creatoare, atât în modul de realizare al activităţii, cât şi în relaţiile cu elevii, asigurând astfel o atmosferă relaxantă care să permită stimularea creativă a elevilor. Diversitatea activităţilor extraşcolare oferite creşte interesul copiilor pentru şcoală şi pentru oferta educaţională, contribuie la formarea unei atitudini civice, le dezvoltă interesul pentru ocrotirea mediului înconjurător.
În concluzie, cadrul didactic poate face multe pentru educarea spiritului civic în cadrul activităţilor extracurriculare ecologice. Dar, se vede necesitatea de a modifica destul de mult modul de gândire, să evite critica în astfel de activităţi, să încurajeze elevii şi să realizeze un feed- back pozitiv.

Bibliografie:
1. Adina, Băran-Pescaru, Adina- 2004, Parteneriat în educație, Aramis Print, București;
2. Competențe cheie pentru Educația pe tot parcursul vieții, Cadru european de referință, noiembrie 2004.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 2 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

86 voturi | 3 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN