Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Micii oameni de ştiinţă din grădiniţele Europei

Învăţământ preşcolar | Domeniul Ştiinţă (DŞ)

Propus de: lazeaionela | 27.08.2016 10:40 | Revista cadrelor didactice nr. 35/2016 | 1090 vizualizări

Exemple de bună practică pentru cadrele didactice care sunt
începătoare în experienţa eTwinning şi proiectele de colaborare
internaţională.

Din ianuarie 2016, preşcolarii din grupa mijlocie C Iepuraşii de
la Grădiniţa cu Program Prelungit Nr. 3 Bistriţa au participat la
proiectul internaţional eTwinning „Small Scientists, discovering
the sky” (Micii oamenii de ştiinţă descoperă cerul). Acesta a
fost axat pe consolidarea şi îmbunătăţirea comunicării între
elevii din culturi diferite, încurajarea comunicării într-o
limbă străină, utilizarea calculatorului şi instrumentelor TIC
şi realizarea unor experimente ştiinţifice care îmbunătăţesc
gândirea creativă a elevilor. Participanţi la acest proiect au
fost 11 cadre didactice şi preşcolarii îndrumaţi de acestea din
8 ţări europene: Polonia (2 parteneri), România (2 parteneri:
Bistriţa şi Scorniceşti), Turcia (2 parteneri), Bosnia şi
Herţegovina, Lituania, Letonia, Portugalia şi Croaţia.
Pe parcursul acestui proiect, prin activităţile derulate, s-au
folosit diverse metode şi tehnici de lucru, în special experimente
ştiinţifice adaptate nivelului de vârstă, pentru a-i atrage şi
motiva pe copii.
Activităţile proiectului au fost planificate pe parcursul a 6 luni
(ianuarie – iunie 2016), au fost numeroase, interesante şi
desfăşurate într-o succesiune logică. Partenerii implicaţi au
reuşit să realizeze obiectivele proiectului şi să finalizeze
toate activităţile.
La debutul proiectului, în luna ianuarie, partenerii au votat
logo-ul, şi-au prezentat grupa de preşcolari, şcoala, oraşul şi
ţara pe TwinSpace şi au conceput un panou care să cuprindă toate
ţările participante. Copiilor le-a fost prezentate informaţii
iniţiale referitoare la proiectul ce urmează a fi derulat. Ei au
căutat ţările partenere pe harta Europei şi au participat la
realizarea panoului. Copiii au fost curioşi şi au urmărit cu mare
interes în TwinSpace imaginile şi videoclipurile realizate de
partenerii în grădiniţele lor.
Pentru ca preşcolarii să afle mai multe despre celelalte ţări
prezente în proiect, în luna februarie am pregătit o serie de
jocuri în care au putut afla mai multe aspecte despre diferite
culturi, steaguri etc. Fiecare partener a trebuit să gândească
şi să propună un joc: pentru calculator, de artă sau de
dramatizare şi apoi să aplice cu copii 3 jocuri din cele propuse
de parteneri, câte unul din fiecare categorie. De asemenea, s-au
organizat întâlniri online pe Skype astfel încât preşcolarii
să poată interacţiona direct unii cu alţii: să se prezinte,
cânte cântecele şi să recite poezii în limba natală sau în
engleză, limba comună a proiectului.
Pe parcursul a 6 săptămâni, în lunile martie şi aprilie,
fiecare partener a trebuit să gândească 6 experimente care să
poată fi efectuate de copii, cadrele didactice ajutându-i în
mică măsură. Păstrând tema proiectului, experimentele grupei
noastre au avut ca temă apa: 1. Curăţarea apei - filtrarea, 2.
Topirea gheţii, 3. Mini circuitul apei în natură, 4. Apa
plimbăreaţă, 5. Absorbţia apei şi 6. Nivelului apei -
congelare. Copiii au aplicat experimentelor aproape independent, eu
doar le-am furnizat ingredientele, le-am dat instrucţiuni sau
ajutat când au avut nevoie.
În următoarele 6 săptămâni, în lunile aprilie şi mai, fiecare
grădiniţă din proiect a ales 6 experimente din cele prezentate
partenerilor şi le-a aplicat cu copiii la grupă. Pentru grupa
noastră am ales: 1. Vulcanul, 2. Cum să umfli un balon cu oţet
şi bicarbonat de sodiu?, 3. Apă şi balonul, 4. Aer cald - aer
rece, 5. Cum să faci ploaie? şi 6. Faceţi-vă propriul curcubeu.
Din experimentele noastre şi ale partenerilor, prin utilizarea unor
tehnici diferite de a explora cerul, copiii au aflat mai multe
despre curcubeu, apă, ploaie, aer, etc. şi au fost încântaţi
să încerce noi tehnici şi materiale, cum ar fi coloranţii
alimentari, congelator, cronometru, baloane, sticle, pahare, căni
etc.
La începutul lunii iunie, am realizat un schimb de scrisori
conţinând mici suveniruri cu ceilalţi parteneri. Copiii au
participat cu mare interes la trimiterea acestor scrisori către
prietenii lor din alte ţări şi erau foarte curioşi de fiecare
dată când am primit o scrisoare. Fiecare dintre ei a adus un mic
suvenir pe care l-au procurat cu părinţii lor. Au fost foarte
încântaţi să ştie unde merg suvenirurile şi de ce. Au introdus
scrisorile şi suvenirurile în plicuri, au lipit timbrele şi au
dus plicurile la oficiul poştal.
De asemenea, în luna iunie, am creat un e-book cu experimentele
realizate pe parcursul proiectului intitulat „Science Experiment
for Preschools” (Experimente ştiinţifice pentru preşcolari).
Copiii au desenat experimentele, iar unele dintre ele se găsesc în
carte.
În vederea realizării obiectivelor pedagogice ale proiectului
eTwinning am utilizat în mare măsură instrumente TIC. În primul
rând, ne-am asigurat că preşcolarii sunt în siguranţă în
spaţiul virtual şi am obţinut consimţământul părinţilor lor
de a le utiliza fotografiile. Am folosit aparatură, softuri
speciale şi instrumente TIC în multe dintre activităţile noastre
pe tot parcursul proiectului: camere foto, calculator, spaţiu
virtual eTwinning al proiectului, conferinţe video online prin
Skype, software special pentru procesare şi prezentare a imaginii
şi filmelor şi pentru crearea unui site web al proiectului.
Proiectul a avut un puternic impact în grădiniţa noastră prin
prezentarea similitudinilor dintre diferite ţări europene.
Implicarea copiilor în acest proiect internaţional a contribuit la
motivarea şi stimularea interesului lor şi a părinţilor acestora
faţă de colaborarea la nivel european în domeniul educaţiei
preşcolare.
Cadrele didactice şi conducerea Grădiniţei cu Program Prelungit
Nr. 3 Bistriţa, au apreciat folosirea experimentelor ştiinţifice
adaptate nivelului copiilor considerând că metodele şi tehnicile
de lucru utilizate sunt inovative şi bine venite pentru educaţia
preşcolară. De asemenea, au manifestat interes pentru modul în
care cadrele didactice de nivel preşcolar din alte ţări europene
lucrează la grupă, dorind să aplice la rândul lor aceste exemple
de bune practici în propria activitate.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

3 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN