Pentru optimizarea lecturii la școlerii mici,voi propune în
materialul următor câteva sugestii.
Motivația pentru citit în învățământul primar
Învăţământ primar | Limba şi literatura română
Propus de: dianadragan10 | 15.04.2015 21:45 | Revista cadrelor didactice nr. 13/2015 | 2790 vizualizări
Cartea trece printr-o criză profundă,nu numai la noi,ci în
întreaga lume.Interesul pentru lectură scade rapid,pe măsură ce
calculatorul oferă informații utile într-un timp record,iar
televizorul răspunde nevoii de ficțiune a copiilor.Imaginea are un
impact mult mai puternic decât cuvântul scris și este receptată
cu mai multă ușurință.Fără să greșim prea mult,putem
afirma:copiii citesc din obligație.
Cu toții simțim nevoia să schimbăm din când în când
„cărările”pe care le-am bătut ani de-a rândul.Lucrând cu
cei mici,mai devreme sau mai târziu,pornim în călătorie spre
„Centrul inimii” și realizăm că avem datoria morală de
„a-i citi” și de a-i ajuta să-și găsească locul și rostul
în viață.E timpul să pornim la drum spre copii și alături de
copii,nu în fața lor.
În aceste condiții,propun în continuare câteva sugestii
pentru optimizarea lecturii unui text.
Lectura unui text pune pentru construirea sensului de către
elev două mari probleme:
-descifrarea semnificației literelor ce formează un cuvânt;
-descifrarea semnificației unui text,rezultată din îmbinarea
cuvintelor în enunțuri și a enunțurilor într-un discurs.
Aceasta înseamnă că un elev poate să cunoască literele,să
citească un cuvânt și să nu desprindă semnificația
caestuia,neînțelegând textul în ansamblu;ca atare rezultă
pentru învățător necesitatea elaborării a două tipuri de
strategii:cele care vizează citirea semnelor grafice și cele care
vizează înțelegerea textului.
Metode care vizează cunoașterea literelor:
a)Recunoaște cuvântul
Se face o fișă în care se scriu în față cuvintele pe care
elevul trebuie să le recunoască într-o listă și să le
încercuiască după modelul dat:
mare- mare,armă,mare,rame,mare
rana- nara,rana,rama,rana,rana
amar- mere,amar,amar,nene,mari
b)Cuvinte bolnave
Se folosește un alfabetar și învățătorul scrie la tablă
mai multe cuvinte.Unele sunt scrise numai cu litere mici,altele sunt
scrise și cu litere mari în interior,acestea fiind cuvinte
bolnave.Copiii trebuie să le găsească și să le
vindece,înlocuind litera mare cu lirea mică.
nucă,naRa,nUca,suna,sOra
naRa-nara
c)Plicurile
Se scriu cuvinte pe mai multe etichete și se împart elevilor
plicuri pe care este scrisă o literă.Ei trebuie să pună în
plicuri acele etichete pe care sunt scrise cuvintele ce conțin
litera respectivă.
Etichete cu cuvinte:
coc,motor,tunel,culori,lama,tren,cor,sanie,ocol,sora,multe
Plicuri cu literele: c, l, t, s
Metode ce vizează înțelegerea textului:
a)Grădinarul
Învățătorul dă elevilor la întâmplare foi,pe care sunt
desenate flori și în interiorul cărora sunt scrise cuvintele unei
propoziții.Ele sunt florile pe care grădinarul trebuie să le
pună în straturi.Elevii care primesc fișele ies în fața clasei
și le arată celorlalți.Un elev citește cu voce tare și
ceilalți trebuie să constate dacă există un sens în succesiunea
lor.Pentru că nu au sens,grădinarul trebuie să facă schimbările
necesare pentru ca în succesiunea lor cuvintele să devină
propoziție,să capete sens.Citirea cu voce tare de către un elev
din clasă a propoziției obținute constituie o modalitate de
verificare a corectitudinii aranjării.Este o metodă prin care
elevii conștientizează importanța ordinii cuvintelor în
propoziție.
De exemplu,se ia o propoziție:Văd florile frumoase din grădina
vecinului.Se amestecă etichetele pe care sunt scrise cuvintele și
se obține o succesiune fără
sens:din,vă,vecinului,frumoase,grădina,florile.Grădinarul le
așează în ordinea normală.
b)Horoscop
Este o metodă care vizează înțelegerea textului
studiat,concentrându-se asupra personajului într-un text
epic.Fiind complexă,metoda vizează și descifrarea semnificației
literelor ce formeză un cuvânt și ajută la deprinderea cu
argumentarea.Se poate folosi la clasele a III-a și a IV-a,fiind și
un mijloc de realizare a unei caracterizări sumare a personajului.
După ce a fost studiat un text,învățătorul alege un
personaj sau mai multe,cerându-le elevilor să-l încadreze într-o
zodie,după o fișă care conține câteva trăsături ale fiecărui
semn.Se lucrează individual sau în grup.Pentru a face
încadrarea,elevii trebuie să citească fișa,ceea ce constituie o
lectură la prima vedere.Este bine ca în lucrul în grup,lectura
fișei să se facă de către fiecare elev.Dacă sunt patru membri
în grup,fiecare citește trei zodii.
De exemplu:Berbec:mofturos,necolegial,hotărât,activ
Taur:încăpățânat,temător,posesiv,respectuos
Gemeni:deștept,împrăștiat,mofturos,colegial
Rac:sensibil,prietenos,ordonat,bănuitor
Leu:activ,obraznic,atrăgător,dominator
Fecioară:inteligent,critic,nehotărât,drept
Balanță:colegial,leneș,nehotărât,moderat
Scorpion:constant,pasionat,nemilos,obraznic
Săgetător:împrăștiat,risipitor,dezinteresat,milos
Capricorn:ambițios,zgârcit,inteligent,amabil
Vărsător:harnic,onest,cinstit,încăpățânat
Pești:amabil,sensibil,încrezător,risipitor
Etapa următoare o constituie luarea deciziei de
încadrare.Elevilor trebuie să li se dea un timp în care să
discute între ei,dacă lucrează în grup.
Urmează justificarea alegerii,care se poate face:
-prin explicarea în cuvinte proprii a trăsăturii pe baza
acțiunii personajului;
-prin explicarea în cuvinte proprii a ceea ce spun alte personaje
sau naratorul despre personajul respectiv;
-prin găsirea în textul studiat a unor citate care să susțină o
trăsătură,
-prin găsirea unor sinonime la adjectivele din zodia respectivă.
Se observă că fișa poate fi utilizată și la predarea
adjectivului,elevii conștientizând că aceste părți de vorbire
denumesc și însușiri umane..
Metoda poate fi completată și cu realizarea unui afiș în care
elevii pot să reprezinte printr-un desen și prin scriere
trăsăturile personajului.În felul acesta se exersează și
scrierea.
c)Lectura și rezumarea în perechi
Pentru citirea unor texte mai mari se poate folosi această
metodă.Are avantajul cooperării între elevi,în așa fel încât
solicitarea în privința înțelegerii textului nu este foarte
mare,pentru că sarcinile se împart.Stimulează în același timp
comunicarea între elevi,fiindcă sunt obligați să dialogheze.
Textul care trebuie citit se împarte într-un număr par de
bucăți,care se numerotează.Unui elev i se dau porțiunile
numerotatecu cifrele cu soț și celuilalt cele cu cifre fără
soț.Elevul ce are textul numerotat cu 1 îl citește în gând și
apoi îl rezumă pentru partenerul său,care poate să pună
întrebări pentru a se lămuri în privința conținutului.
Fragmentul cu numărul 2 este citit în gând de partener și apoi
rezumat pentru celălalt elev,care,la rândul lui,poate pune
întrebări.Se continuă astfel până la terminarea lecturării
textului.
Pentru verificare,fiecare pereche trebuie să prezinte în fața
clasei rezumatul,care la clasele a II-a și a III-a poate fi
oral,jumătate fiind făcut de un elev și jumătate de
celălalt,iar la clasa a IV-a poate fi și scris,elevii putând
să-l citească și,eventual,învățătorul să-l corecteze.
Ceea ce este important pentru optimizarea lecturii,este în
primul rând stimularea interesului elevilor.Lectura ca sursă de
plăcere poate fi descoperită numai dacă dascălul propune pentru
studiu o paletă extrem de largă de texte literare,astfel încât
să permită fiecărui elev să-și găsească propria „undă
verde”.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.