Articolul descrie o activitate ecologică, desfășurată pe valea
Argeșului, prezentându-se motivele, etapele, implicarea elevilor
și,realizarea , în grădina școlii a unui râu din
PET-urile colectate.
Natura are nevoie de noi-râul de PET-uri
Învăţământ gimnazial | Alte discipline
Propus de: stephanela | 11.01.2024 11:00 | Revista cadrelor didactice nr. 99/2024 | 186 vizualizări
,, Natura are nevoie de noi- râul de PET- uri”
Sturzu Elena Ștefania, profesor de istorie, Școala Gimnazială
,,Avram Iancu”, București, sector IV
Prin prezenta comunicare, am dori să popularizăm o experiență
educativă cu semnificație ecologică ,pe care am desfășurat-o
împreună cu elevii claselor V-VIII, pe când am funcționat ca
profesor în cadrul Școlii nr. 1- 1 Decembrie din județul Ilfov.
Activitatea respectivă s-a înscris într-un proiect educațional
mai larg centrat pe activități ecologice.
Ideea realizării la propriu a unui râu de PET-uri a avut la bază
mai multe considerente. Școala în care s-a desfășurat
activitatea este situată în apropierea râului Argeș, în valea
și albia căruia sunt, literalmente, aruncate anual tone de
PET-uri. Acestea, pe lângă faptul că dau un aspect absolut
dezolant văii și albiei râului Argeș, reprezintă un adevărat
pericol pentru sănătatea oamenilor. Datorită apropierii de
orașul București, valea Argeșului este extrem de frecventată în
lunile de vară de bucureșteni dar și de localnici pentru recreere
, răcoare și pescuit.
Prezența acestor PET-uri sunt o reală amenințare la adresa
siguranței sanitare a celor din zonă, dar și a vizitatorilor. Nu
trebuie să neglijăm faptul că multe din resturile menajere și
PET-urile prezente în zonă sunt lăsate de aceștia.
Un alt considerent care a stat la baza acțiunii noastre a fost
acela care, a avut în vedere efectele negative ale acestor PET-uri
pentru fauna și flora acvatică.
Pornind de la aceste constatări ne-am propus să desfășurăm un
concurs între clasele V-VIII din școală. Fiecare clasă trebuia
să colecteze PET-uri ce trebuiau să fie înșirate pe o sfoară.
Șirurile astfel formate au fost așezate în grădina din fața
școlii, unde exista spațiul suficient dar, se asigura și un
contrast absolut necesar. Șirurile de PET-uri erau așezate pe
iarba verde reprezentând puritatea și curățenia naturii de
dinainte de intervenția și poluarea realizată de om. Elevii au
răspuns surprinzător de bine și, am putea spune neașteptat. În
zilele următoare, din dorința de a câștiga, s-au mobilizat
foarte bine și, pe lângă faptul că au înșirat pe sfoară
sticle de plastic din propria gospodărie, s-au dus și la
unitățile comerciale din localitate, de unde au preluat aceste
PET-uri. În unele cazuri, au fost colectate și cele de pe
străzi. După realizarea răului de PET-uri din grădina școlii
și stabilirea câștigătorilor, PET-urile au fost strânse în
saci menajeri și duse treptat, în echipe stabilite pe clase,
formate din elevi și profesor, la coșurile de gunoi selectiv din
localitate.
Prin această activitate am urmărit să-i facem pe elevi să
conștientizeze însemnătatea depozitării și reciclării
PET-urilor.
Prin amploarea imaginii oferite de râul de PET-uri format în
grădină, am urmărit să-i facem pe elevi să vadă, la propriu
și într-o realitate apropiată lor, dimensiunea efectelor negative
a unor gesturi simple. Am utilizat un PET , îl putem duce la coșul
de gunoi selectiv și nu îl aruncăm la voia întâmplării.
Prin formarea echipelor de elevi-profesor și transportarea
PET-urilor la coșurile de gunoi selectiv din localitate, s-a
urmărit și evidențierea unui exemplu bun în rândul localnicilor
care, ne priveau cu mirarea în momentul în care ne deplasam în
diversele puncte din localitate unde se aflau coșurile de gunoi
selectiv.
Pentru ilustrarea celor spuse mai sus, vă prezentăm mai jos și
imaginii ale ,,râului” format de noi. Sperăm că v-am convins
și vă invităm să încercați și dumneavoastră.
Bibliografie:
1.Sir Attenborough David, O viață pe planeta noastră, București,
Ed. Publica, 2020.
2. Capcelea Arcadie, Managementul ecologic la diferite niveluri,
București, Ed. Știință, 2013.
3. Frazen Jonathan, Ce-ar fi să nu ne mai prefacem? Iași, Ed.
Polirom, 2020.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.