Navomodelismul este un sport tehnic extraşcolar, complementar orarului şcolar, care contribuie la formarea şi consolidarea deprinderilor de muncă independentă.
NAVOMODELISMUL - UN HOBBY MODERN!
Învăţământ liceal | Alte discipline
Propus de: florentinaship | 04.06.2015 20:48 | Revista cadrelor didactice nr. 13/2015 | 694 vizualizări
Navomodelismul a devenit in zilele noastre un sport tehico-aplicativ, care îi introduce pe elevi în domeniul tehnologiei navale, oferindu-le posibilitatea de a-şi însuşi cunoştinţe de pregătire marinărească şi de a-şi dezvolta abilităţile practice.
Ştim cu toţii că modelismul este domeniul măiestriei constructorilor, un domeniu cu valenţe multiple atribuite laturilor sale tehnico-aplicative şi sportive: aero-, navo-, racheto-, auto- şi micromodelism. Tehnicile de lucru specifice modelismului necesită o fină abilitate practică şi multă creativitate, aceasta din urmă dezvoltându-se pe parcurs.
Navomodelismul, ca domeniu de activitate, este inclus in sfera educaţiei tehnologice, iar obiectivele sale educaţionale specifice sunt de natură psihomotorii.
„Să construieşti o casă, un avion, o barcă sau un alt model de jucărie...” constituie un obiectiv psihomotor în educaţia tehnologică, însă acest obiectiv are o componentă cognitivă şi una afectivă. Latura cognitivă se referă la faptul ca este necesar ca elevul să facă o schiţă, un plan de forme, să utilizeze noţiuni elementare de geometrie plană şi spaţiu, fizică,mecanică, etc. Iar componenta afectivă se referă la satisfacţia şi bucuria pe care le resimte copilul la finalul lucrării. Creşte emulaţia, dorinţa de a construi mai bine, mai frumos şi de a obţine astfel un punctajul mai bun în concursurile de specialitate
Pentru elevi, navomodelismul este un sport tehnic extraşcolar, complementar orarului şcolar, care contribuie la formarea şi consolidarea deprinderilor de muncă independentă, se obişnuiesc cu munca în colectiv, bazată pe sprijin şi reciprocitate, îşi educă atenţia, spiritul de observaţie inovator-creator şi precizia de lucru. Elevul învaţă să opereze cu trusa de unelte specifică atelierului de modelism, să proiecteze şi să execute prin diversitatea tehnicilor de lucru specifice vârstei şi materialului de lucru, modelul preferat. Învaţă, de asemenea, să asambleze şi să piloteze un navomodel civil propulsat, echipat cu staţie de radio comandă cu două sau patru canale, conform poligonului de concurs.
Navomodelismul presupune, în special, utilizarea unor tehnici de lucru cu diverse materiale în concordanţă cu uneltele şi instrumentele de lucru adecvate, în scopul obţinerii modelului; utilizarea dispozitivelor, uneltelor şi sculelor necesare prelucrării hârtiei, lemnului,şi maselor plastice (foarfeca, cuterul,dălţi de sculptat, ferăstrău electric, ciocan, bormaşină, patent,cleşte,etc.)în scopul realizării modelului propus;
Se impune, de asemenea, proiectarea , confecţionarea şi evaluarea unor navomodele simple sau complexe, după un plan de lucru stabilit, combinând tehnicile învăţate şi respectând regulile de protecţia muncii în timpul execuţiei în atelier.
In cadrul lecţiilor se promoveaza dezvoltarea capacităţii de cooperare în scopul realizării navomodelului propus. Elevii trebuie să-şi asume anumite roluri în proiectarea, executarea şi evaluarea unui produs, să manifeste iniţiativă în relaţiile interpersonale din cadrul grupei, să-şi asume rolul în echipă în funcţie de interesele şi aptitudinile individuale, să facă analiza critică a modelului obţinut, în funcţie de efortul individual şi colectiv depus, să-şi aplice ideile personale în realizarea modelului în cadrul unui grup.
De asemenea, se impune şi dezvoltarea simţului practic, estetic, şi a responsabilităţii pentru modificarea mediului natural, ca răspuns la nevoile şi dorinţele oamenilor
Elevii trebuie să să folosească în mod eficient resursele (timp,spaţiu,materiale, instrumente de lucru, resurse umane) pentru realizarea modelului ales, să fie capabili să repare eventualele avarii survenite în urma testării modelelor, să echipeze modelul cu aparatul propulsor, să estimeze costul unui model pe care ar dori să-l realizeze.
Modelismul, în general, reprezintă o metodă activ-operativă de însuşire a cunoştinţelor, deprinderilor şi tehnicilor de lucru, deoarece realizează o corelaţie strânsă între teorie şi practică, între şcoală şi muncă. Contribuie la individualizarea învăţării în echipă, elevul fiind în permanenţă coparticipant la propria-i formare şi dezvoltare a personalităţii sale.
Pe lângă lărgirea orizontului general de cunoaştere, modelismul are valori multiple în orientarea profesională, a educării aspiraţiilor, a cultivării năzuinţelor şi intereselor, a formării unui ideal profesional încă de la o fragedă vârstă.
Pentru copii, participarea anuală la expoziţii tematice, dezvoltă spiritul de competiţie, de a fi cel mai bun.
Pentru adulţi, modelismul rămâne un sport tehnico-aplicativ, un relax care atestă plăcerea de a construi la orice vârstă, ajutându-ne astfel să ne menţinem confortul psihic.
Autor: prof.ing.Vartosu Toma Florentina
Catedra de Navomodele
Palatul Copiilor"Adrian Baran"-Slatina,Olt
Bibliografie:
Virgil Frunza, “Teoria si metodologia curriculum-ului”, Ed. Muntenia,
Constanta, 2003;
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.